Kursplan för

Vetenskaplig teori och metod för primärvård 2, 7,5 hp

Scientific Theory and Method for Primary Health Care 2, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2023.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT21 , VT23
Kurskod
2QA297
Kursens benämning
Vetenskaplig teori och metod för primärvård 2
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2019-12-12
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2022-09-12
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2023

Särskild behörighet

Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård. samt kursen Vetenskaplig teori och metod för primärvård 1 (7,5 hp) eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Vetenskapligt skrivande på engelska
Efter avslutat moment ska studenten kunna:  

  • förstå och reflektera över vad som är huvudbudskapet i vetenskapliga publikationer
  • tillämpa principer för vetenskapligt skrivande för att skriva tydliga, koncisa och läsarcentrerade vetenskapliga texter
  • undvika vanliga språkliga fel i vetenskaplig engelska

Biostatistik: linjär regression
Efter avslutat moment ska studenten kunna:  

  • beräkna och tolka en linjär regressionsmodell med kontinuerliga och kategoriska förklaringsvariabler 
  • tolka en slutgiltig linjär regressionsmodell med modellering av förväxlingsfaktorer (confounders) och effektmodifierare 
  • välja och argumentera för val av statistiska analyser

Utveckling och testning av komplexa interventioner
Efter avslutat moment ska studenten kunna: 

  • förklara begreppet komplexa interventioner utifrån ramverk för komplexa interventioner
  • förklara och tillämpa forskningsmetoder för att utveckla komplexa interventioner inklusive logic models och patientinvolvering
  • förklara och tillämpa forskningsmetoder för att utvärdera genomförbarhet av en komplex intervention

Grundläggande epidemiologi
Efter avslutat moment ska studenten kunna:  

  • beskriva principer för samt jämföra olika studiedesigner
  • beskriva och analysera styrkor och svagheter med olika datainsamlingsmetoder 
  • beskriva grundläggande begrepp inom epidemiologi samt olika typer av bias
  • Formulera en forskningsfråga tillämpbar inom epidemiologi

Innehåll

Kursen är indelad i fyra moment: Vetenskapligt skrivande på engelska, Biostatistik: linjär regression, Utveckling och testning av komplexa interventioner och Grundläggande epidemiologi.

Vetenskapligt skrivande på engelska, 1.5 hp

Betygsskala: GU

Momentet behandlar: 

  • principer för vetenskapligt skrivande och organisering av en vetenskaplig artikel 
  • principer som gör att vetenskapliga texter blir tydliga, koncisa och läsarcentrerade 
  • Vanliga språkliga fel i vetenskapligt skrivande på engelska 

Biostatistik: linjär regression, 2.0 hp

Betygsskala: GU

Momentet behandlar:

  • Grundläggande linjär regression 
  • ANOVA 
  • Linjärregression med en förklaringsvariabel (kontinuerlig och kategorisk)
  • Linjärregression med flera förklaringsvariabler  
  • Utvärdering av confounding och effektmodifiering (interaktion) med linjär regression 
  • Tolkning av modellanpassning  
  • Residualanalys

Utveckling och testning av komplexa interventioner, 2.0 hp

Betygsskala: GU

Momentet behandlar:

  • ramverk för utveckling och utvärdering av komplexa interventioner
  • logic models
  • forskningsfrågor och studiedesign vid utveckling och utvärdering av genomförbarhet av komplexa interventioner
  • vetenskapliga metoder vid utveckling och utvärdering av genomförbarhet av komplexa interventioner

Grundläggande epidemiologi, 2.0 hp

Betygsskala: GU

Momentet behandlar: 

  • centrala begrepp inom epidemiologi
  • metoder för datainsamling 
  • forskningsfrågor och studiedesign
  • Olika typer av bias

Arbetsformer

Kursen har ett studentaktiverande lärande i fokus som pedagogisk modell. I kursen förekommer individuella studieuppgifter, gruppuppgifter, föreläsningar och seminarier. Närvaro vid artikelseminarium i Momenten Grundläggande epidemiologioch Utveckling och testning av komplexa interventioner är obligatoriska utbildningsinslag. 

 

Examination

Varje moment examineras för sig. 

Vetenskapligt skrivande på engelska
Momentet examineras en skriftlig individuell uppgift på engelska där studenten ska, utifrån vetenskapliga texter, extrahera och formulera huvudbudskap.

Biostatistik: linjär regression
Momentet examineras genom en skriftlig individuell uppgift där studenten ska utföra och tolka statistiska beräkningar, motivera sina val och presentera resultat i ett publicerbart skick. 

Utveckling och testning av komplexa interventioner
Momentet examineras genom en skriftlig individuell uppgift där studenten ska beskriva utveckling och utvärdering av genomförbarhet av en komplex intervention. 

​Grundläggande epidemiologi
Momentet examineras genom en individuell uppgift där studenten ska granska en vetenskaplig artikel och skriva en sammanställning om studiens styrkor respektive svagheter inklusive en förklaring av utvalda nyckelbegrepp inom epidemiologi. 

Betygsskala: G/U

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
​Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. 

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för försening. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Undervisning på engelska kan förekomma.

Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Karolinska Institutet.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Ytterligare litteratur kommer att delas ut i samband med kursen.

Albert, Tim Winning the publications game : the smart way to write your paper and get it published
Björk, Jonas Praktisk statistik för medicin och hälsa
Aschengrau, Ann; Seage, George R. Essentials of epidemiology in public health