Kursplan för

Neonatal omvårdnad med inriktning mot intensivvård, 15 hp

Neonatal Nursing With Specialization in Intensive Care, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2025.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT21 , VT23 , HT24 , VT25
Kurskod
2QA309
Kursens benämning
Neonatal omvårdnad med inriktning mot intensivvård
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden KBH
Datum för fastställande
2020-12-09
Reviderad av
Utbildningsnämnden KBH
Senast reviderad
2024-10-01
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2025

Särskild behörighet

Minst 120 högskolepoäng inom vilka det ska ingå en specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar, ambulanssjukvård, anestesivård, intensivvård eller barnmorskeexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska kunna tillämpa och integrera kunskaper kring neonatal omvårdnad med inriktning mot intensivvård i sitt kliniska arbete.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • visa kunskap om symtom, behandling och omvårdnad vid komplexa tillstånd och sjukdomstillstånd hos det nyfödda barnet i behov av neonatal intensivvård
  • identifiera och analysera omvårdnadsbehov och omvårdnadsåtgärder hos sjuka nyfödda barn utifrån utvecklingsstödjande barn- och familjecentrerad vård ur ett livsperspektiv
  • visa kunskap och insikt om kris- och sorgereaktioner hos familj och närstående i samband med omvårdnad av nyfödda barn i behov av neonatal intensivvård
  • visa förmåga att integrera omvårdnadsprocessen genom att bedöma, argumentera för och hantera komplexa situationer och frågeställningar i samband med intensivvård av barn på neonatalavdelning även med begränsad information
  • visa förmåga att självständigt argumentera för ett patientsäkert arbetssätt gällande avancerade kliniska färdigheter i intensivvård av barn på neonatalavdelning samt vid transporter av nyfödda barn i behov av neonatal intensivvård
  • analysera och reflektera kring relevant vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnad av nyfödda barn i behov av neonatal intensivvård
  • analysera och reflektera kring vårdetiska, samhälleliga, hållbarhets- och patientsäkerhetsaspekter samt interprofessionella samarbetsaspekter inom neonatal omvårdnad med inriktning mot intensivvård
  • visa förmåga till självkritiskt förhållningssätt relevant för yrkesutövningen samt reflektera över grundläggande värderingar i enlighet med Hälso- och sjukvårdslagen och Lagen om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter (2018:1197)

Innehåll

Undervisningen innefattar:

  • Neonatal anatomi, fysiologi och patofysiologi
  • Andningsfysiologi och stöd vid respirationssvikt
  • Nutrition, vätske- och elektrolytbalans, farmakologi och läkemedelsbehandling
  • Smärtfysiologi, smärtskattning och smärtlindringsmetoder
  • Graviditets- och förlossningskomplikationer
  • Bröstmjölksproduktion och amning
  • Utvecklingsstödjande barn- och familjecentrerad vård 
  • Akut omhändertagande av nyfödda barn
  • Omvårdnad vid neonatala transporter inom och utanför sjukhuset
  • Omvårdnad av barn med komplexa tillstånd inom intensivvård på neonatalavdelning
  • Omvårdnad av nyfödda barn med långvarigt intensivvårdsbehov samt sjuka eller förtidigt födda barn ur ett livsperspektiv 
  • Palliativ vård av barn på neonatalavdelning samt familjestöd i samband med krisreaktioner
  • Vårdetiska, samhälleliga, hållbarhets- och patientsäkerhetsaspekter samt interprofessionell samverkan inom neonatal omvårdnad
  • Styrdokument, lagar och förordningar

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är introduktionsföreläsningar och studentaktiverande undervisning (enskilt, i grupp och i seminarieform).

För egna studier, arbete i grupp och seminarier kommer en webbaserad lärplattform att användas.

Arbete, enskilt och i grupp, aktivt deltagande vid seminarier samt närvaro vid schemalagda gruppträffar är obligatoriskt.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.

Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Examination sker i form av seminarium och individuell inlämningsuppgift.

Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle.

Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen.

Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator kan, om så är fallet, fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.

Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.

Undervisning sker på svenska.

Undervisning på engelska kan förekomma.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Senaste upplagan gäller.

Litteratur på engelska kan förekomma.

Akut pediatrik Norgren, Svante; Ludvigsson, Jonas; Norman, Mikael
Anand, K. J. S.; Stevens, Bonnie J.; McGrath, Patrick J. Pain in neonates and infants
Barnmedicin Hanséus, Katarina; Jägervall, Martin; Norman, Mikael
Familjecentrerad neonatalvård Jackson, Karin; Wigert, Helena
Gomella's neonatology : management, procedures, on-call problems, diseases, and drugs Gomella, Tricia Lacy; Eyal, Fabien G.; Bany-Mohammed, Fayez
Illustrerad farmakologi Thoresen, Hege; Simonsen, Terje; Christensen, Hege; Thidemann Johansen, Harald; Tranheim Kase, Eili; Robertsen, Ida; Rustan, Arild Christian; Solberg, Rigmor Roman, Elisabet
Kylberg, Elisabeth; Westlund, Mia; Zwedberg, Sofia Amning i dag
Lagercrantz, Hugo Neonatologi Hellström-Westas, Lena; Norman, Mikael
Merenstein & Gardner's handbook of neonatal intensive care : an interprofessional approach Gardner, Sandra L.; Carter, Brian S.; Hines, Mary Enzman; Niermeyer, Susan
Neonatal intensive care nursing Boxwell, Glenys; Petty, Julia; Kaiser, Lisa
Omvårdnad av det nyfödda barnet Lundqvist, Pia
Omvårdnad för barn och unga - - på avancerad nivå Patriksson, Katarina; Wigert, Helena; Angelhoff, Charlotte; Arwehed, Sofia; Bartholdson, Cecilia; Berghammer, Malin; Bergius, Helena; Bexell, Bim; Bratt, Ewa Lena; Brorsson, Anna Lena; Burström, Åsa; Castor, Charlotte; Cederlund, Mats; Danielsson Liljekvist, Pernilla; Ericson, Jenny; Granhagen Jungner, Johanna; Granlund, Mats; Grönberg, Angelica; Hansson, Helena; Huus, Karina; Jenholt Nolbris, Margaretha; Johansson, Anette; Karlsson, Katarina; Karlsson, Manne; Karlsson, Victoria; Kerstis, Birgitta; Kimland, Elin; Kreicbergs, Ulrika; Lidwall, Birgit; Lilliesköld, Siri; Lindholm Olinder, Anna; Lövgren, Malin; Melin, Karin; Mårtensson, Ulrika; Nilsson, Stefan; Nordeke, Camilla; Nordin, Karin; Olsson, Emma; Pergert, Pernilla; Ringnér, Anders; Rullander, Anna-Clara; Rydström, Lise-Lott; af Sandeberg, Margareta; Sparud Lundin, Carina; Thernström Blomqvist, Ylva; Tsoukala, Dionysia; Wallström, Linda; Wigander, Helena; Wilson, Emilija; Öfverberg, Elin; Öst, Elin; Molin, Lennart Patriksson, Katarina; Wigert, Helena
Pediatrisk omvårdnad Kristensson Hallström, Inger; Derwig, Mariette
Rydell, Jenny För tidigt född : handbok för barnhälsovården
Thiele Schwarz, Ulrica von; Hasson, Henna; Wallin, Lars Tillförlitlig & relevant kunskap för sjuksköterskor : om vetenskap och beprövad erfarenhet
Willman, Ania Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet