Högskolepedagogik för lärare och handledare i verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp
Teaching and Learning in Higher Education for Health Care Professionals, 7,5 credits- Kurskod
- 2QA311
- Kursens benämning
- Högskolepedagogik för lärare och handledare i verksamhetsförlagd utbildning
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicinsk pedagogik
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden LABMED
- Datum för fastställande
- 2020-12-09
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden LABMED
- Senast reviderad
- 2021-02-11
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2021
Särskild behörighet
Yrkes- eller kandidatexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens syfte är att skapa förutsättningar för hög kvalitet i verksamhetsintegrerat lärande/verksamhetsförlagd utbildning (VIL/VFU) inom hälso- och sjukvård genom att öka den pedagogiska kompetensen samt stimulera till ett reflekterande och akademiskt förhållningssätt till studenters lärande.
Efter genomgången kurs ska kursdeltagarna kunna
- tillämpa samhällets mål och regelverk för högskoleutbildning i en undervisnings-/handledningssituation
- tillämpa teoretiska kunskaper om studentens lärande i en undervisnings-/handledningssituation i VIL/VFU
- kritiskt analysera planering, genomförande, examination och utvärdering av målstyrt lärande i VIL/VFU
- reflektera över hur olika pedagogiska metoder kan främja studenters lärande i professionsspecifika såväl som i interprofessionella studentgrupper
- ge, ta och reflektera kring konstruktiv återkoppling samt göra en rättsäker bedömning av students prestation såväl formativt som summativt
- analysera och reflektera över egen och andras professionella lärar-/handledarroller i VIL/VFU samt värdegrundsfrågor såsom etik och lika villkor/likabehandling i undervisning/handledning
- identifiera, formulera och analysera förslag till vidareutveckling av lärsituationer i vårdverksamhet utifrån pedagogiska teorier och vetenskapliga rön om lärande.
Innehåll
Kursen omfattar högskolepedagogik utifrån olika perspektiv med fokus på VIL/VFU.
Innehåll:
- Pedagogiska teorier
- Studentcentrerat, personcentrerat och problemorienterat lärande
- Design för lärande
- Reflektion, återkoppling, formativ och summativ bedömning
- Lärande-/ handledningsmodeller, tex interproffessionellt lärande, peer learning, simulering
- Livslångt lärande
- Lärandemiljöer
- Centrala och lokala mål samt styrdokument; målstyrd undervisning, studentens rättigheter, etik och lika villkor
Arbetsformer
Kursen löper över en termin och bedrivs delvis som självstudier med stöd av web-baserad lärplattform. Tyngdpunkten ligger på kollaborativt lärande, tex genom gruppdiskussioner och kamratbedömning, men kortare introduktionsföreläsningar förekommer också. Deltagarna får under kursen möjlighet att tillämpa olika pedagogiska metoder och att ge och ta konstruktiv återkoppling. Interaktivt lärande sker med hjälp av diskussionsforum på web-baserade lärplattform, med hjälp av digitala möten och fysiska träffar.
I kursen ingår att läsa och kommentera pedagogiska artiklar, att reflektera och formulera sig i tal och skrift kring pedagogiska frågor kopplade till lärprocesser i vården samt att synliggöra och ge förslag till utveckling av lärsituationer i den egna arbetsmiljön.
Sammanlagt ingår tio obligatoriska schemabundna dagar. Utöver dessa tillfällen tillkommer egen tid för inläsning av litteratur samt genomförande av i kursen ingående uppgifter enskilt eller i grupp. Deltagarna förväntas arbeta med dessa delar lokalt, eller via lärplattform.
Examination
Examination av kursens lärandemål sker genom inlämningsuppgifter och slutlig examinationsuppgift. Inlämningsuppgifterna avser dels planering, bedömning och utvärdering av ett undervisningsmoment, dels redovisning av en vald pedagogisk metod. Examinationsuppgiften avser en kritisk analys av en undervisningssituation. Både inlämningsuppgifter och examinationsuppgift examineras såväl skriftligt som muntligt. Konstruktiv återkoppling på annan deltagares uppgift ingår i båda fallen.
För godkänt på kursen krävs aktivt deltagande i kursens undervisningstillfällen, godkända inlämningsuppgifter och godkänd examinationsuppgift. Vid frånvaro från undervisningstillfälle görs en överenskommelse mellan den studerande och examinator angående komplettering. Studieresultat kan inte slutrapporteras förrän komplettering genomförts och godkänts.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras efter genomförd kursomgång i enlighet med riktlinjer från Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen ersätter kurs med samma namn och kurskod 2QA211 pga institutionsbyte.
Undervisningsspråk är svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
VETENSKAPLIGA ARTIKLAR TILLKOMMER
4., [rev.] ed. : Maidenhead : Open University Press, 2011. - xii, 389 s. ISBN:978-0-335-24275-7 (pbk.) LIBRIS-ID:12404838 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 215 s. ISBN:9789144092454 LIBRIS-ID:17592962 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 324 s. ISBN:9789144071015 LIBRIS-ID:14663523 Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 359 sidor ISBN:978-91-44-09395-6 LIBRIS-ID:20896350 Sök i biblioteket