Barnhälsovård med inriktning mot pediatrisk och familjecentrerad omvårdnad, 7,5 hp
Child Health, with Focus on Paediatric and Family-Centred Care, 7,5 credits- Kurskod
- 2QA317
- Kursens benämning
- Barnhälsovård med inriktning mot pediatrisk och familjecentrerad omvårdnad
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden KBH
- Datum för fastställande
- 2020-12-09
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2021
Särskild behörighet
Minst 120 högskolepoäng inom vilka det ska ingå en specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar eller distriktssköterska. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska kunna tillämpa och integrera kunskaper i förebyggande och hälsofrämjande arbete inom barnhälsovård.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- identifiera och förklara omvårdnadsbehov, symtom och behandling hos barn inom barnhälsovården, integrerat med barnhälsovårdens basprogram
- visa kunskap och insikt om förbättrings-, utvecklings- och aktuellt forskningsarbete inom barnhälsovård
- visa fördjupad kunskap om det förebyggande (preventiva) och hälsofrämjande (promotiva) arbetet inom barnhälsovård
- visa fördjupad kunskap om tvärprofessionell och tvärsektoriell samverkan inom barnhälsovården
- visa fördjupad förståelse om lagar, författningar samt nationella och lokala föreskrifter som gäller inom barnhälsovård
- visa förmåga att integrera omvårdnadsprocessen och familjecentrerad vård i barnhälsovårdsarbete genom att analysera, bedöma, argumentera för och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
- visa förmåga att prioritera, initiera samt genomföra utredning och uppföljning med hänsyn till barnets utvecklingsstadium, familjesituation, kulturell bakgrund och ett eventuellt genusperspektiv
- visa på vetenskaplig noggrannhet i analys och skriven text
- analysera och reflektera kring relevant vetenskap och beprövad erfarenhet samt se dess samband och betydelse för specialistsjuksköterskeprofessionen inom barnhälsovården
- visa förmåga att utifrån FNs barnkonvention samt samhälleliga och etiska aspekter tillämpa ett holistiskt förhållningssätt inom barnhälsovården, samt visa förmåga till självkritsikt förhållningssätt relevant för yrkesutövningen
Innehåll
- Preventivaoch promotiva begrepp och teorier utifrån familjecentrerad omvårdnad inom familje- och barnhälsovård
- Barns rättigheter, resurser och behov vid olika utvecklingsstadier och livssituationer
- Barnperspektiv och barnets perspektiv
- Teorier och modeller för kommunikation och undervisning
- Tvärprofessionell och tvärsektoriell samverkan
- Gällande lagar, författningar, säkerhetsföreskrifter och dess tillämpning
- Mångfaldsperspektiv som etiska frågeställningar
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är introduktionsföreläsningar och studentaktiverande undervisnings- och arbetsformer (enskilt, i grupp och i seminarieform).
För egna studier, arbete i grupp och seminarier kommer en webbaserad lärplattform att användas.
Arbete i grupp, aktivt deltagande vid seminarier och närvaro vid samtliga schemalagda gruppträffar är obligatoriskt.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras genom delexaminationer och slutexamination med kollaborativ ansats bestående av projektgrupper, individuella arbeten och kamratgranskning vilka utgår från patientfall och specifika frågeställningar.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärderingen sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.
Undervisning sker på svenska.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Senaste upplagan av kurslitteraturen gäller.
Litteratur på engelska och norska kan förekomma.
Rekommenderad litteratur
6. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 294 s. ISBN:9789147111862 LIBRIS-ID:18810581 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
Stockholm : Natur&Kultur, 2006 Senaste upplagan gäller.
Tredje upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning, [2018] - 189 sidor ISBN:9789177410904 LIBRIS-ID:084vx1f4xrjmnnff Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
4., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 674 s. ISBN:978-91-44-07609-6 (inb.) LIBRIS-ID:12531935 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 160 s. ISBN:91-47-05200-7 LIBRIS-ID:9717973 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
Stockholm : Carlsson, 2013 - 114 s. ISBN:9789173315920 LIBRIS-ID:13993670 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 304 s. ISBN:91-47-05137-X LIBRIS-ID:8847946 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2011 - 376 s. ISBN:978-91-27-13074-6 (inb.) LIBRIS-ID:12148989 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 261 s. ISBN:9789144077628 LIBRIS-ID:14793676 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 472 s. ISBN:978-91-44-07007-0 LIBRIS-ID:13615449 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2008 - 31 s. ISBN:978-91-85060-13-9 LIBRIS-ID:10920014 URL: Fulltext Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
3., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 276 s. ISBN:9789144082561 LIBRIS-ID:14504148 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
2. [utök. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 384 s. ISBN:9789147115099 LIBRIS-ID:17978431 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 439 s. ISBN:9789144073088 LIBRIS-ID:13917481 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 216 s. ISBN:9789147114061 LIBRIS-ID:14813662 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
Oslo : Gyldendal akademisk, 2012 - 216 s. ISBN:978-82-05-40689-6 LIBRIS-ID:13515467 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s. ISBN:9789144109022 LIBRIS-ID:19090791 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 288 sidor ISBN:978-91-44-11587-0 LIBRIS-ID:20891992 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 279 sidor ISBN:978-91-27-82234-4 LIBRIS-ID:22105070 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
2:a upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 627 sidor ISBN:9789147112968 LIBRIS-ID:21139754 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket