Intervention vid dysfagi hos äldre inom sjukvård och äldreomsorg, 7,5 hp
Dysphagia Intervention in the Care of Older Adults, 7,5 credits- Kurskod
- 2QA325
- Kursens benämning
- Intervention vid dysfagi hos äldre inom sjukvård och äldreomsorg
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2020-12-15
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2021
Särskild behörighet
Minst 180 högskolepoäng från logopedprogrammet. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
- beskriva i detalj hur ätande och sväljning förändras under åldrandet samt relaterat till vanliga sjukdomstillstånd hos äldre, social situation (boende, stöd och omsorg) etc
- relatera befintlig kunskap och evidens om behandling vid dysfagi till äldre i olika åldersgrupper och med olika diagnoser
- kritiskt värdera metoder för bedömning och intervention vid misstänkt eller fastställd dysfagi hos äldre
- planera intervention för äldre med dysfagi, eller riskfaktorer för dysfagi, inom sjukvård och äldreomsorg (SÄBO, hemtjänst) baserat på litteratur om åldersrelaterade förändringar i ätande och sväljning och dysfagi, styrdokument som reglerar vård och omsorg etc och tillgänglig evidens gällande insatser för dysfagi hos äldre.
Innehåll
Kursen ger teoretisk fördjupning i kunskapsläget om och värdering av evidens för logopediska insatser (bedömning, behandling, utbildning) vid dysfagi hos äldre inom sjukvård och äldreomsorg.
Interprofessionellt teamarbete och logopedens roll i ett interprofessionellt team kring äldre med olika grader av dysfagi behandlas. Vidare diskuteras differentialdiagnostik, bedömning och val av intervention baserat på fallexempel och aktuell forskningslitteratur.
En viktig del av kursen är evidensgranskning av studier om bedömningsinstrument och intervention.
Arbetsformer
Studentdrivna läraktiviteter. Undervisningen består av uppgifter som genomförs individuellt och i grupp och redovisas i skriftliga rapporter som kamratgranskas samt vid seminarier. Dessutom ingår litteraturläsning och läraktiviteter med multimedia. Föreläsningar och seminarier sker digitalt. Enstaka undervisningstillfällen kan ske på Campus Flemingsberg.
Närvaro och aktivt deltagande vid seminarier och grupparbeten är obligatoriskt. Undervisning på engelska kan förekomma.
Vid frånvaro vid obligatoriska utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Examination
Kursen examineras med en individuell skriftlig rapport som också presenteras muntligt på ett avslutande seminarium. I examinationen ingår även att kamratgranska en medstudents rapport och att revidera egen rapport utifrån kamratgranskning och kommentarer från lärare. Arbetet ska vara förankrat i aktuell litteratur.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle ges möjlighet att inkomma med skriftlig komplettering.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursvärderingen är webbaserad.
Litteratur och övriga läromedel
Litteratur och övriga läromedel
Artiklar motsvarande ca 200 sidor kan tillkomma.
3rd ed. 2015. : New York, NY : Springer New York, 2015 - XXVII, 442 p. 40 illus., 10 illus. in color. ISBN:9781493919291 LIBRIS-ID:17310117 URL: Table of Contents / Abstracts Eller senare utgåva Sök i biblioteket
Berlin, Heidelberg : Springer Berlin Heidelberg, 2012. - XIX, 615 p. 65 illus., 15 illus. in color. ISBN:978-3-642-17887-0 LIBRIS-ID:13573569 URL: Table of Contents / Abstracts Eller senare utgåva Sök i biblioteket
Elsevier Health Sciences, 2016 LIBRIS-ID:19584385 Eller senare utgåva