Kursplan för

Personcentrerad integrerad vård och omsorg, 7,5 hp

Person-Centered Integrated Health and Social Care, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT23 , HT24
Kurskod
2QA341
Kursens benämning
Personcentrerad integrerad vård och omsorg
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2022-12-13
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2024-03-08
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en kandidat- eller yrkesexamen inom hälso- och sjukvård, alternativt socionomexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för och kritiskt reflektera över begreppet personcentrerad integrerad vård och omsorg samt dess olika tillämpningar för att möjliggöra en sammanhållen vård och omsorg 
  • analysera en verksamhet utifrån ramverk om integrerad vård och omsorg
  • föreslå och argumentera för lämpliga metoder för att utveckla och möjliggöra personcentrerad integrerad vård och omsorg

Innehåll

Kursen behandlar grunderna och beståndsdelarna i och ramverk för personcentrerad integrerad vård. Vidare behandlar kursen effekterna av personcentrerad integrerad vård och omsorg samt hur kontextuella faktorer på individ-, grupp-, och organisationsnivå kan påverka utveckling och möjliggörande av personcentrerad integrerad vård och omsorg. Kursen innehåller även kritiskt granskning och analys av personcentrerad integrerad vård och omsorg utifrån studenternas egna verksamhetsområden.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett studentaktiverande, problemorienterat och kollaborativt förhållningssätt där studenter lär sig av, om, och med varandra. Detta innebär att studenten är en aktiv deltagare och medskapare i lärprocessen och ges förutsättningar att ta eget ansvar för sitt lärande, med reflektion och diskussion som viktiga komponenter.

De pedagogiska arbetsformer som används är föreläsningar, workshops, seminarier, individuella studieuppgifter och gruppuppgifter. Teori och begrepp introduceras i litteratur, föreläsningar och workshops och därefter kommer studenterna att utforma förslag på tillämpningar utifrån sin egen verksamhet.

Examination

Examinationen består av skriftlig och muntlig redovisning av enskild uppgift, samt aktivt deltagande i seminarier och workshops.

Examination, seminarier och workshops är obligatoriska.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
​Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Vid underkänt betyg på praktiskt moment har studenten rätt att genomgå examination av det momentet ytterligare en gång.

Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för försening. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ska minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) tillhandahållas på det tidigare innehållet under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Den kurslitteratur som används i kursen består av vetenskapliga artiklar till varje kurstillfälle.