Kursplan för

Evidensbaserad praktik i audiologi och hörselvård för barn och vuxna, 7,5 hp

Evidence-Based Practice in Audiology and Hearing Healthcare for Children and Adults, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Kurskod
2QA354
Kursens benämning
Evidensbaserad praktik i audiologi och hörselvård för barn och vuxna
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Audiologi 
Nivå 
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande
2023-12-06
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

Minst 120 hp vilka det ska ingå en examen inom hörselvetenskap, audiologi, logopedi, psykologi, hälso- och sjukvård, specialpedagogik eller teknik. Därutöver krävs yrkeserfarenhet inom hörsel om minst 3 månader (tjänstgöringsintyg krävs). Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.  

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten självständigt kunna:

  • identifiera kunskapsluckor, brister och/eller möjligheter i nuvarande praktik inom audiologi eller hörselvård och formulera en klinisk frågeställning
  • söka, analysera och bedöma olika typer av evidens
  • överföra teorier och modeller för implementering till en genomförbar plan för en verksamhets förbättring inom audiologi eller hörselvård
  • värdera förutsättningar för evidensbaserad praktik i en verksamhet.

Innehåll

Kursdeltagarens kliniska erfarenhet och nuvarande verksamhet ligger till grund för formulering av frågeställning kring audiologisk och annan hörselvårdsverksamhet. Under kursen försöker vi väcka ett frågande sinne samt diskuterar förutsättningar för evidensbaserad praktik. Kritisk granskning av befintlig evidens sammanställs och resultatet tillämpas och överförs kliniskt/praktiskt inklusive dokumentation, rapportering och spridning.

Arbetsformer

Arbetsformer som förekommer är

  • föreläsningar
  • seminarier och workshops
  • självständig litteraturstudie och projektarbete
  • skriftlig och muntlig presentation.

Två av kursens obligatoriska tillfällen ges på plats på Campus Flemingsberg

Examination

Examination sker genom

  • skriftlig slutrapport
  • närvaro och aktivt deltagande vid obligatoriskt utbildningsinslag.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Vid varje kursomgång ges ett ordinarie examinationstillfälle och två omtentamenstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov/inlämningsuppgifter ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Komplettering av skriftlig inlämningsuppgift räknas som ett examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som ett examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten har anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle.

Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Examinator bedömer om och hur en student kan ta igen missat obligatoriskt utbildningsinslag. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan genomföra andra delar av kursen, en avslutande examination eller ta igen utbildningsinslaget förrän nästa gång kursen ges.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

En del av kursens undervisning kan komma att ges på engelska. Kurslitteraturen är främst på engelska.

Bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare finns på aktuell lärplattform vid kursstart.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig kursvärdering i slutet av kursen, dels genom muntligt kursforum minst en gång i anslutning till kursen.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Nordenström, Jörgen; Edgren, Gustaf Evidensbaserad medicin i Sherlock Holmes fotspår
Dollaghan, Christine A. The handbook for evidence-based practice in communication disorders
Wong, Lena; Hickson, Louise M. Evidence-based practice in audiology : evaluating interventions for children and adults with hearing loss
Vetenskapliga artiklar tillkommer.

Fördjupningslitteratur

Wong, Lena; Hickson, Louise M. Evidence-based practice in audiology : evaluating interventions for children and adults with hearing loss

Rekommenderad litteratur

Dollaghan, Christine A. The handbook for evidence-based practice in communication disorders
Vetenskapliga artiklar tillkommer