Kursplan för

Global hälsa och katastrofer, 7,5 hp

Global Health and Disaster, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Kurskod
2QA356
Kursens benämning
Global hälsa och katastrofer
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Hälsoinsatser vid katastrofer 
Nivå 
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden GPH
Datum för fastställande
2024-01-21
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård, management, administration, samhällsvetenskapliga eller tekniska ämnen. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursen syftar till att ge en förståelse för begreppet global hälsa, samt hur katastrofer påverkar den globala hälsankatastrofers.

Studenten ska efter genomgången kurs:

  • ha kunskap om faktorer som påverkar den globala hälsan,
  • kunna redogöra för etiska, grundläggande värderingar och mänskliga rättigheter relaterade till global hälsa
  • kunna beskriva sjukdomsbördan globalt och i länder med olika socio-ekonomisk utveckling samt värdera hur sjukdomsbördan påverkas av klimatrelaterade, sociala, miljömässiga och politiska förhållanden,
  • ha kunskap om hälsoindikatorer och kunna använda dessa för analys och värdering av hälsosituationen i länder med olika ekonomiska förutsättningar, med fokus på låg- och medelinkomstländer
  • kunna göra grundläggande analyser av hälsosystem och finansiering av hälso-och sjukvård i länder med olika socio-ekonomisk utveckling
  • förklara hur olika hälsodeterminanter påverkar ett samhälles sårbarhet och dess förmåga att hantera katastrofer
  • beskriva olika katastrofers effekter på hälsan och hälsosystem
  • översiktligt formulera och värdera centrala policer, strategier och interventioner av betydelse för att förbättra den globala hälsan,
  • förklara de olika rollerna regeringar, internationella organisationer och icke-statliga organisationer har för att hantera globala hälsokriser och länders katastrofberedskap
  • i en flerstegsprocess förklara och planera hur data och information om hälsorisker och hälsobehov vid katastrofer kan sökas, analyseras och värderas

Innehåll

  • Global hälsa och den globala sjukdomsbördan
  • Etik, grundläggande värderingar och mänskliga rättigheter relaterade till global hälsa
  • Hälsodeterminanter och dess variation globalt, regionalt, nationellt och lokalt med specifikt fokus på:
    *Gender och hälsa
    *Fattigdom och hälsa
  • Hälsosystem och hälsofinansiering
  • Katastrofers direkta och indirekta effekter på hälsa och hälsosystem
  • Analys och bedömning av hälsobehov vid katastrofer
  • De globala målen för hållbar utveckling
  • Global hälso-policy och styrning
  • Riktade hälsostrategier avsedda att förbättra global hälsa:
    *Mödrar och barns hälsa
    *Smittsamma sjukdomar
    *Skador, trauma, kirurgi och rehabilitering
    *Icke smittsamma sjukdomar (NCD), inklusive mental hälsa

Arbetsformer

Interaktiva föreläsningar, web-baserade uppgifter i grupp och individuellt, och obligatoriska diskussionsseminarier. Studenterna ska öva och visa förmåga att samla in och analysera information relaterad till global hälsa och katastrofer. I diskussionsseminarierna redogör studenten för hälsosystem och essentiella hälsobehov vid katastrofer.

Examination

Kursen examineras i en skriftlig tentamen. I kursen ingår även obligatoriska delar där aktivt deltagande krävs.

De obligatoriska delarna innefattar ett projektarbete i grupp med skriftliga inlämningar, presentationer och diskussioner i seminarieform. För att studenten ska bli godkänd på kursen krävs att studenten har uppfyllt fastställda kriterier för samtliga obligatoriska delar.

Studenten erhåller ett slutbetyg A-F. . För att bli godkänd på kursen måste studenten få minst betyg E på tentamen, samt ha uppfyllt fastställda kriterier för obligatoriska delar.  

Obligatoriskt deltagande
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal provtillfällen
Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfällen. Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Som examinationstillfällen räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Cuesta, Gil Improving the evidence base of health interventions in humanitarian crises
Eriksson, Anneli Estimating needs in disasters
Health in Humanitarian Emergencies : Principles and Practice for Public Health and Healthcare Practitioners Townes, David
Howard, Natasha; Sondorp, Egbert; Veen, Annemarie ter Conflict and health
Humanitarian needs assessment : the good enough guide
Jacobsen Introduction to Global Health