Kursplan för

Omvårdnad vid beroende och psykisk ohälsa, 3 hp

Nursing Care for People with Addiction and Mental Health Problems, 3 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2021.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT21 , VT24
Kurskod
2SP051
Kursens benämning
Omvårdnad vid beroende och psykisk ohälsa
Hp
3 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2020-10-22
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2021

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Alternativt pågående studier på Specialistsjuksköterskeprogram vid Karolinska Institutet.

Mål

Övergripandemål
Kursens övergripande mål är att studenten ska fördjupa sina kunskaper om omvårdnad vid beroende och psykisk ohälsa som är vanligt förekommande i befolkningen. Vidare ska den studerande tillägnat sig färdigheter att kunna bedriva omvårdnad inom olika aspekter av beroende och psykisk ohälsa, med relevans för specialistområdet. Dessutom ska studenten tillägnat sig ett vetenskapligt, reflekterande och etiskt förhållningsätt rörande omvårdnad vid beroende och psykisk ohälsa.

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • visa  fördjupad kunskap om omvårdnad vid beroende och psykisk ohälsa med relevans för specialistområdet
  • redogöra för och analysera olika strategier för prevention och tidiga insatser vid beroende och psykisk ohälsa med relevans för specialistområdet
  • redogöra och integrera kunskap om olika sociala, neurobiologiska och psykologiska förklaringsmodeller för beroende och psykisk ohälsa med relevans för omvårdnad i specialistområdet

Färdigheter och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • bedöma och planera omvårdnad för personer med beroende och psykisk ohälsa med relevans för specialistområdet
  • analysera och planera insatser för personer med beroende, psykisk ohälsa och komplexa vårdbehov samt bedöma behov av samverkan inom hälso- och sjukvård och socialtjänst

 Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • analysera och kritiskt värdera vetenskaplig forskning om beroende och vanliga psykiatriska tillstånd relaterat till specialistområdet
  • analysera barn, familj och brukarperspektivet inklusive etiska aspekter och bemötande

Innehåll

Kursen omfattar avancerad omvårdad vid beroendetillstånd och psykisk ohälsa.  
Ämnen som ingår i kursen är:

  • Avancerad omvårdnad vid beroende och vanlig psykisk ohälsa med relevans för respektive specialistområde
  • Identifiering, bedömning och tidiga åtgärder utifrån specialistområde
  • Förklaringsmodeller för beroende och psykisk ohälsa
  • Psykosociala och farmakologiska behandlingar med relevans för omvårdnad inom specialistområdet
  • Bedömningsinstrument och laboratorietester
  • Nätverkssjukvård och samverkan med socialtjänst
  • Barn, ungdomar, familj och brukarperspektiv
  • Etiskt förhållningssätt, sociala faktorer, genus- och mångfaldsperspektiv

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Kursen kan ges antingen på campus eller som distansutbildning. I distansutbildningen kan det också förekomma fysiska träffar på campus. Olika arbetsformer såsom individuella obligatoriska studieuppgifter, diskussioner, och seminarier samt föreläsningar förekommer. Delar av kursen genomförs via lärplattform varför tillgång till dator med internetuppkoppling krävs.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Examination sker genom en individuell skriftlig hemtentamen via lärplattformen. Förutom godkänd examination krävs utförda obligatoriska uppgifter för godkänt betyg. 

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges minst tre ytterligare prov (utöver exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Beroendemedicin Franck, Johan; Nylander, Ingrid
Thurang, Anna Vardagslivet och vårdandet för kvinnor och män med alkoholberoende : en studie om alkoholberoende kvinnor och mäns levda erfarenhet av att leva med och vårdas för alkoholberoende
Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende : stöd för styrning och ledning
Vårdande vid psykisk ohälsa : på avancerad nivå Wiklund Gustin, Lena