Kursplan för

Tandvårdspsykologi, 7,5 hp

Dentistry and Psychology, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2TL046
Kursens benämning
Tandvårdspsykologi
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Odontologi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för odontologi
Beslutande organ
Utbildningsnämnden Dentmed
Datum för fastställande
2016-04-28
Reviderad av
Utbildningsnämnden DENTMED
Senast reviderad
2021-03-23
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2016

Särskild behörighet

Samtliga kurser från termin 1 till 4 på tandläkarprogrammet på Karolinska Institutet ska vara godkända för tillträde till kursen.

Mål

Syftet med kursen är att ge studenten psykologiska kunskaper och färdigheter som stärker kapaciteten i kommunikationen med och behandlingen av patienter inom tandvården, såväl som samarbetet med tandvårdsteamet, samt i hanteringen av stress och utmaningar i studentens professionella liv.
 
Studenten ska, efter genomgången kurs kunna:

  • redogöra för psykologiska och psykiatriska begrepp användbara i ett tandvårdssammanhang
  • beskriva och definiera grundläggande likheter och skillnader i beteendemedicinska och psykoterapeutiska inriktningar som används i prevention och behandling av tillstånd av betydelse för munhälsan (tandvårdsrädsla, depression, dysmorfofobi, bristfällig tandborstning, etc.)
  • känna till och kunna tillämpa grundläggande kommunikations- och samtalstekniker nödvändigt i patient- och teamarbete
  • redogöra för hur ett transkulturellt perspektiv kan bidra till att få en helhetssyn och förbättra kommunikationen med patienter
  • redogöra för hur ett tvärdisciplinärt samarbete med psykologer, psykoterapeuter och psykiater kring patienter med psykologiska/psykiatriska svårigheter kan etableras
  • ta del av forskning kring vetenskapligt evidensbaserade psykologiska metoder i ett tandvårdssammanhang
  • använda psykologiska kunskaper för att hantera stress och utmaningar samt utvecklas som person och stärkas i sin professionalitet.

Innehåll

Sambandet mellan kognitioner, emotioner, fysiologiska reaktioner och beteende. Psykologisk problemformulering och grunderna för beteendeanalys (konceptualisering).
Psykiatriska diagnoser och psykologiska problem som tandläkare möter i sin praktik. Kognitivt beteendeterapeutiskt förhållningssätt (KBT) och beteendemedicinska perspektiv och hur dessa kan tillämpas för att förebygga och behandla tillstånd såsom tandvårdsrädsla och bristfällig munhälsofrämjande beteenden. Praktiska övningar (rollspel, intervjuer) kring KBT-tekniker och grundläggande samtalstekniker såsom motiverande samtal och sokratisk samtalsteknik. Hur psykologiska kunskaper kan användas för att stärka professionaliteten i rollen som tandläkare. Transkulturella perspektiv samt barn och ungdomsperspektiv på tandvården. Läsning och tolkning av vetenskapliga artiklar med psykologisk inriktning i tandvården.

Arbetsformer

Kursen omfattar föreläsningar, praktiska övningar, quiz, grupparbete och seminarier.
 
Övningar och quiz är obligatoriska.
 
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Skriftlig inlämningsuppgift med redovisning i seminarieform.
 
För godkänt resultat krävs även närvaro vid obligatoriska utbildningsinslag.
 
Om studentens examination inte blir godkänd får studenten ytterligare 2 försök. Därefter rekommenderas studenten att gå om kursen, och ges ytterligare 3 examinationstillfällen. Är studenten inte godkänd efter 6 försök ges inte någon mer plats på kursen.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT17. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT21/HT21 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Shahnavaz, Shervin Tandvårdspsykologi
Vetenskapliga artiklar med psykologisk inriktning relevanta i ett tandvårdssammanhang

Rekommenderad litteratur

Karlsson, Peter Beteendestöd i vardagen : handbok i tillämpad beteendeanalys
Holm Ivarsson, Barbro; Sjögren, Karin MI - motiverande samtal : praktisk handbok för tandvården : mat och dryck, munhygien, fluor, tobaksbruk
Skaret, Erik; Öst, Lars-Göran Cognitive Behavioral Therapy for Dental Phobia and Anxiety
Andersson, Sven Ingmar Tandhälsa och psykologi