Parodontologi 3, 4 hp
Periodontology 3, 4 credits- Kurskod
- 2TL084
- Kursens benämning
- Parodontologi 3
- Hp
- 4 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Odontologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för odontologi
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden DENTMED
- Datum för fastställande
- 2021-10-20
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2022
Särskild behörighet
För tillträde till kursen krävs godkänt resultat på samtliga kurser på termin 1 till 4. För tillträde till kursen krävs godkänt resultat på samtliga kurser på termin 1 till 4. Dessutom krävs godkänt resultat på den skriftliga examinationen och det strukturerade praktiska provet i kursen Endodonti 1 samt på det summativa quizet i kursen Kariologi 2.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Efter genomgången kurs kan studenten:
- Diagnostisera, risk- och prognosbedöma samt upprätta individuellt anpassade terapiplaner för patienter med olika grad av parodontal sjukdom.
- Genomföra icke-kirurgisk mekanisk infektionsbehandling, utvärdera behandlingen, samt bedöma när kirurgisk intervention ytterligare kan förbättra parodontal läkning.
- Redogöra för konventionella parodontalkirurgiska tekniker samt diskutera och föreslå metoder för parodontal regeneration.
- Föreslå förebyggande åtgärder och ett program för parodontal stödbehandling anpassat till individuella riskfaktorer.
- Redogöra för verkningsmekanismer och biverkningar hos produkter avsedda för oral egenvård samt värdera dessas effekter på individen och miljön.
- Värdera sina kunskaper inom ämnesområdet parodontologi i förhållande till vetenskaplig evidens och beprövad erfarenhet.
- Kommunicera och samarbeta med en tandhygieniststudent avseende terapiplanering.
- Kommunicera med patienter och bemöta dem med ett professionellt förhållningssätt.
Innehåll
Undersökning, diagnostik, risk- och prognosbedömning samt terapiplanering av patienter med olika grad av parodontal sjukdom. Mekanisk infektionsbehandling samt bedömning av läkningsresultat vid olika grad av parodontal sjukdom. Indikationer och tekniker för parodontal kirurgi, inkluderande mucogingival kirurgi och regenerativ parodontal kirurgi. Riskfaktorer och riskindikatorers inverkan på parodontala sjukdomar. Samarbete med tandhygieniststudent om terapiplanering.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, demonstrationer, gruppövningar, grupparbete samt klinisk färdighetsträning med egen patientbehandling.
Examination
Examination: Skriftlig examination samt skriftlig och muntlig redovisning av uppgift i seminarium. Muntlig och skriftlig klinisk redovisning av genomförda patientbehandlingar samt OSCE (objective structured clinical examination).
Obligatorier: Seminarier, demonstrationer, gruppövningar, grupparbete och klinisk färdighetsträning. Formativ bedömning genom workplace based assessment (WBA) ingår.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När den kliniska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på den kliniska delen av kursen. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till att återuppta klinisk färdighetsträning på denna kurs. Kunskapskontroller inom handlingsplan begränsas till tre tillfällen.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår efter genomförd revision/nedläggning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
6. ed. : Oxford : Wiley-Blackwell, 2015 - 1371 p. (2 vol.) ISBN:9780470672488 (vol 1-2) LIBRIS-ID:18085617 Sök i biblioteket
Information från Läkemedelsverket 2012;38: 5, 22-62,
Information från Läkemedelsverket, 25(1):19-30, 2014,
Rekommenderad litteratur
Thirteenth edition. : Philadelphia, PA : Elsevier, [2019] - xxiii, 913 pages ISBN:9780323523004 LIBRIS-ID:dr6v7vvcbvpf65n5 Sök i biblioteket