Orofacial smärta och käkfunktion 1, 1,5 hp
Orofacial Pain and Jaw Function 1, 1,5 credits- Kurskod
- 2TL095
- Kursens benämning
- Orofacial smärta och käkfunktion 1
- Hp
- 1,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Odontologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för odontologi
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden DENTMED
- Datum för fastställande
- 2022-03-24
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden DENTMED
- Senast reviderad
- 2023-03-29
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2023
Särskild behörighet
För tillträde till kursen krävs godkänt resultat på samtliga kurser på termin 1 till 4.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande inom utbildning på KI till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till VFU först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.
Mål
Efter genomgången kurs kan studenten:
- Redogöra för käksystemets och halsryggens anatomi och funktion.
- Redogöra för klinisk undersökning av käksystemet.
- Redogöra för diagnostik av orofacial smärta och tempormandibulär dysfunktion (TMD).
- Redogöra för diagnostik och etiologi av bruxism.
- Genomföra utredning av patienter med orofacial smärta och käkfunktionsstörning bestående av anamnes, status och ocklusionsanalys.
- Genomföra patientrelaterade aktiviteter utifrån ett etiskt förhållningssätt och lika villkor-perspektiv.
Innehåll
Kursen omfattar:
- Föreläsningar och seminarier om anamnes, status (inklusive ocklusionsanalys), klinisk och psykosocial utredning samt diagnostik av patienter med orofacial smärta och käkfunktionsstörning genom det standardiserade protokollet Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders (DC/TMD).
- Rollspel i anamnesupptag och journalskrivning.
- Preklinisk färdighetsträning i journalskrivning genom standardiserade patientfall.
- Klinisk undersökning enligt det standardiserade protokollet DC/TMD.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier utifrån Team Based Learning (TBL), samt preklinisk och klinisk färdighetsträning.
Examination
Examination: Skriftlig examination och skriftlig inlämningsuppgift.
Obligatorier: Preklinisk och klinisk färdighetsträning.
Vid underkänd inlämningsuppgift kan möjlighet till komplettering ges för att uppnå godkänt betyg. Försenad inlämning av den skriftliga uppgiften kan påverka möjligheten att bli bedömd under kurstillfället.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När den kliniska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på den kliniska delen av kursen. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till att återuppta klinisk färdighetsträning på denna kurs. Kunskapskontroller inom handlingsplan begränsas till tre tillfällen.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår efter genomförd revision/nedläggning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Första upplagan : Stockholm : Gothia fortbildning, [2020] - 230 sidor ISBN:9789177411352 LIBRIS-ID:4fzp0gvd2w1z9j3k Sök i biblioteket
J Oral Facial Pain Headache, 2014;28
J Oral Rehabil, 2014;41
J Oral Rehabil, 2013;40
J Oral Rehabil, 2019;46
Rekommenderad litteratur
7. ed. : St. Louis, Mo. : Mosby, cop. 2013 - 488 s. ISBN:9780323082204 LIBRIS-ID:13474307 Sök i biblioteket
Hoboken, NJ : John Wiley & Sons, 2017 - 277 s. ISBN:9781119194798 LIBRIS-ID:20046849 Sök i biblioteket
International Headache Society, 2019 URL: Länk
Socialstyrelsen, 2022 URL: https://www.socialstyrelsen.se/