Orofacial smärta och käkfunktion 2, 3 hp
Orofacial Pain and Jaw Function 2, 3 credits- Kurskod
- 2TL105
- Kursens benämning
- Orofacial smärta och käkfunktion 2
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Odontologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för odontologi
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden DENTMED
- Datum för fastställande
- 2022-10-18
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2023
Särskild behörighet
För tillträde till kursen krävs godkänt resultat på samtliga kurser på termin 1 till 4. Dessutom krävs godkänt resultat på den skriftliga examinationen och det strukturerade praktiska provet i kursen Endodonti 1 samt på det summativa quizet i kursen Kariologi 2.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande inom utbildning på KI till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till VFU först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Efter genomgången kurs kan studenten:
- Redogöra för orofaciala smärttillstånd hos barn och vuxna, deras epidemiologi, etiologi, differentialdiagnostik och behandlingsmöjligheter.
- Redogöra för sömn och sömnstörningar, särskilt obstruktivt sömnapnésyndrom (OSAS) och dess odontologiska behandlingsmöjligheter.
- Redogöra för hur fysiskt våld kan bidra till utveckling av orofacial smärta och käkfunktionsstörning.
- Identifiera och utreda patienter med orofacial smärta och käkfunktionsstörning.
- Differentialdiagnostisera odontogena smärttillstånd från icke-odontogena smärttillstånd.
- Genomföra behandling med beteendeinriktad behandling (information, rådgivning, visuell feedback), bettskena, rörelseinriktad behandling och antiinflammatorika per os mot orofacial smärta och käkfunktionsstörning.
- Genomföra avtryckstagning samt bettregistrering för framställande av plan bettskena.
- Anpassa ocklusion och artikulation på plan bettskena samt kontrollera dess funktion.
- Debitera bettfysiologiska åtgärder i klinikens journalsystem.
- Bedöma resultatet av genomförd behandling av patienter med orofacial smärta och käkfunktionsstörning.
Innehåll
Kursen omfattar:
- Seminarier och föreläsningar om etiologi, patologi, kliniska manifestationer, diagnostik, differentialdiagnostik, behandling av orofacial smärta och käkfunktionsstörning hos vuxna och barn.
- Demonstrationer med praktiska tillämpningsövningar avseende neurologisk undersökning och smärtlaboration.
- Preklinisk färdighetsträning avseende inslipning och uppföljning av plan bettskena.
- Klinisk färdighetsträning i undersökningsmetodik och omhändertagande av patienter med orofacial smärta och käkfunktionsstörning samt uppföljning av dessa.
Arbetsformer
Föreläsningar och seminarier, demonstrationer och övningar, samt preklinisk och klinisk färdighetsträning.
Examination
Examination: Skriftlig examination.
Obligatorier: Demonstrationer och övningar samt preklinisk och klinisk färdighetsträning.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När den kliniska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på den kliniska delen av kursen. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till att återuppta klinisk färdighetsträning på denna kurs. Kunskapskontroller inom handlingsplan begränsas till tre tillfällen.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår efter genomförd revision/nedläggning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
7. ed. : St. Louis, Mo. : Mosby, cop. 2013 - 488 s. ISBN:9780323082204 LIBRIS-ID:13474307 Sök i biblioteket
Första upplagan : Stockholm : Gothia fortbildning, [2020] - 230 sidor ISBN:9789177411352 LIBRIS-ID:4fzp0gvd2w1z9j3k Sök i biblioteket
Hoboken, NJ : John Wiley & Sons, 2017 - 277 s. ISBN:9781119194798 LIBRIS-ID:20046849 Sök i biblioteket
J Oral Facial Pain Headache, 2014;28
J Oral Rehabil, 2014;41
J Oral Rehabil, 2013;40
J Oral Rehabil, 2019;46
International Headache Society, 2019 URL: Länk
Rekommenderad litteratur
Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning, [2018] - 191 sidor ISBN:9789177410614 LIBRIS-ID:22449538 Sök i biblioteket