Examensarbete i omvårdnad - vård av äldre, 15 hp
Degree Project in Nursing - Elderly Care, 15 credits- Kurskod
- 2VA005
- Kursens benämning
- Examensarbete i omvårdnad - vård av äldre
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-05-09
- Reviderad av
- Programnämnd 9
- Senast reviderad
- 2013-04-26
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2014
Särskild behörighet
Antagen till specialistsjuksköterskeprogrammet - vård av äldre. Vetenskaplig teori och metod, 7,5 hp på avancerad nivå eller motsvarande.
Mål
Kursens mål är att studenten ska fördjupa och integrera teoretiska och praktiska kunskaper i omvårdnad och visa färdighet i vetenskapsteori och metod för att kunna delta i forskningsarbete och leda utvecklingen av evidensbaserad omvårdnad inom specialistområdet vård av äldre. Målet uppnås genom att studenten självständigt genomför, presenterar och försvarar ett examensarbete samt opponerar på ett annat examensarbete.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- visa fördjupad kunskap och förståelse inom huvudområdet omvårdnad samt fördjupade kunskaper inom specialistområdet vård av äldre
- visa fördjupad kunskap i vetenskapsteori, metoder för datainsamling och analys samt forskningsetik med relevans för det egna examensarbetet
Färdighet och förmåga
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- självständigt systematiskt söka, kritiskt granska och tolka information som grund för examensarbetet
- självständigt identifiera och formulera problemställningar samt planera och med adekvat metodik för datainsamling och analys genomföra ett vetenskapligt arbete inom givna tidsramar
-muntligt och skriftligt med vetenskaplig noggrannhet presentera, diskutera och argumentera för sina slutsatser och de val i forskningsprocessen som ligger till grund för dessa
- utifrån ett omvårdnads- och samhällsperspektiv diskutera och argumentera för eget och andras examensarbetens vetenskapliga, ämnesmässiga och/eller kliniska relevans
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer samt värdera forskningsetiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
- identifiera och värdera personlig och professionell kunskaps- och kompetensutveckling
Innehåll
I kursen ingår att självständigt planera och genomföra ett examensarbete i omvårdnad med relevans för vård av äldre samt presentation och försvar av eget examensarbete. Systematisk sökning och kvalitetsvärdering av vetenskapliga artiklar, metodologiska och forskningsetiska diskussioner, muntlig och skriftlig presentation samt kritisk granskning av andras examensarbete ingår.
Arbetsformer
Examensarbetet skrivs under handledning tillsammans med en annan student i kursen. Handledning sker företrädesvis i seminarieform. Kontinuerlig uppföljning av examensarbetets genomförandeprocess sker under handledda, schemalagda seminarier. Föreläsningar som stödjer genomförandeprocessen ingår.
Examination
Examinationen sker i tre steg:
- det skriftliga examensarbetet bedöms av examinator utifrån fastställda bedömningskriterier
- muntlig examination där studenten försvarar sitt arbete
- muntlig examination där studenten opponerar på ett annat examensarbete
För godkänd kurs krävs att samtliga steg i examinationen är godkända. Betyg sätts av examinator.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Design och metod
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 197 s. ISBN:91-44-03748-1 LIBRIS-ID:10154608 URL: Omslagsbild Sök i biblioteket
2. ed. : London : SAGE, cop. 2007 - xvii, 395 s. ISBN:1-4129-1607-0 (hft.) LIBRIS-ID:10417096 Sök i biblioteket
3. ed. : Los Angeles : SAGE, cop. 2010 - xvii, 253 p. ISBN:978-1-4129-7189-8 (pbk.) LIBRIS-ID:11612414 Sök i biblioteket
1 : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 210 pp ISBN:9789144001555 Sök i biblioteket
6. ed. : Belmont, CA : Thomson/Wadsworth, cop. 2008 - xiv, 594 p. ISBN:0495099007 (hbk.) LIBRIS-ID:10469533 Sök i biblioteket
3. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2007 - xv, 367 p. ISBN:9780781782104 LIBRIS-ID:10535344 Sök i biblioteket
2. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage, cop. 2004 - xxiii, 413 s. ISBN:0-7619-1544-3 (inb.) LIBRIS-ID:9415626 Sök i biblioteket
2:a : Lund : Studentlitteratur, 2009 LIBRIS-ID:9607320
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 244 s. ISBN:978-91-44-05232-8 LIBRIS-ID:11313404 Sök i biblioteket
2. ed. : Thousand Oaks, CA : Sage Publications, cop. 2005 - 175 s. ISBN:0-7619-2607-0 (cloth) LIBRIS-ID:9527020 Sök i biblioteket
7. ed. : Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2004 - 758 s. ISBN:0-7817-3733-8 LIBRIS-ID:8844462 Sök i biblioteket
Forskningsetik
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2005 - 88 s. ISBN:91-7307-062-9 URL: http://www.vr.se/publikationer/sida.jsp?resourceId=591 Sök i biblioteket
Att skriva och referera vetenskaplig text
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 288 s. ISBN:91-44-03227-7 LIBRIS-ID:9396007 Sök i biblioteket
6., [updated and enlarged] ed. : Cambridge : Cambridge University Press, 2006 - xv, 302 s. ISBN:0-521-67167-1 (hft.) LIBRIS-ID:10148844 Sök i biblioteket
6. ed. : Washington, D.C. : American Psychological Association, cop. 2010, [eg. 2009] - xviii, 272 p. ISBN:978-1-4338-0561-5 (pbk) LIBRIS-ID:11503766 Sök i biblioteket
Evidens
1. uppl. : Vasa : Åbo Akademi, 2004 - 151 s. ISBN:952-12-1404-X Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 309 s. ISBN:978-91-44-07271-5 LIBRIS-ID:12543003 Sök i biblioteket
Övrigt
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 352 s. ISBN:91-44-01644-1 Sök i biblioteket