Kursplan för

Ett år i livet - Kulturella och interprofessionella perspektiv på hälsa, funktion och förmåga, 7,5 hp

A year in life - Cultural and interprofessional aspects on health, function and ability, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2XX000
Kursens benämning
Ett år i livet - Kulturella och interprofessionella perspektiv på hälsa, funktion och förmåga
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Klinisk medicinsk vetenskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2007-11-23
Reviderad av
Styrelsen för utbildning
Senast reviderad
2017-02-22
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2007

Särskild behörighet

90 högskolepoäng inom vård- eller medicinområdet.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• reflektera och kontrastera olika perspektiv på människans hälsa, funktion och förmåga.
• muntligt och skriftligt diskutera ett långsiktigt hälsoförlopp i sitt kulturella och vardagliga sammanhang.
• beskriva olika professioners kompetenser och roller, vårdens organisation och samverkan runt konkreta patientfall.
• samarbeta och kommunicera med studerande från olika professioner.
• identifiera och hantera etiska/moraliska dilemman kopplade till patientfall under kursen.
• på ett professionellt sätt möta och samtala med en patient i dennes vardagsmiljö samt formulera och analysera sina iakttagelser och tankar.
• formulera en frågeställning samt att integrera kliniskt kunnande, egna iakttagelser med tillgängliga teorier och evidens för att motivera och besvara frågan.

Studenten ska utveckla ett professionellt förhållningssätt och värderingsförmåga
• i resonemang om patientens perspektiv på den information, vård och rehabilitering som erbjuds.
• i reflektion över egen och andras långsiktiga utveckling och lärande
• i värdering av etiska och moraliska aspekter i resonemang om människans hälsa, funktion och förmåga.

Innehåll

Kursen ges som en programöverskridande kurs, som löper över två terminer för att möjliggöra ett långsiktigt perspektiv på en individs/familjs hälsoförlopp samt på egen professionell utveckling.

Individer/familjer rekryteras ur primärvården och interprofessionella studentgrupper bestående av 2-3 studenter följer en individ/familj genom kontaktbesök i dennes vardagsmiljö och genom att delta i olika kontakter med vården, som individen/familjen har.

Kursen inleds med ett introduktionsseminarium om patientperspektiv på hälsa och sjukdom samt till studier utanför vårdens miljöer. Grupper formeras och patienter/familjer fördelas. Studenterna planerar återkommande besök hos enskild patient/familj. De studerande för loggbok över information, vårdkontakter med patienten/familjen samt egna reflektioner under sina fältstudier. Dessa ej schemalagda aktiviteter varvas med schemalagda obligatoriska seminarier. Fem seminarier hålls under året där centrala teman för individens långsiktiga hälsoförlopp i den egna vardagsmiljön diskuteras. Där belyses och integreras de olika professionernas unika kompetenser utifrån ett sammanhållet individperspektiv. Seminarierna genomförs som case-seminarier utifrån olika problemställningar (t.ex. etiska dilemman, transkulturella aspekter, skillnader mellan patientupplevd hälsa/ohälsa/förmåga och vårdens perspektiv på sjukdom/funktion/behandling).

Kursen avslutas med ett examinationsseminarium och en kort skriftlig rapport baserad på loggboken, seminarieinnehåll samt relevant litteratur. Studierna förväntas ge reflektionsunderlag för såväl preventiva, behandlande och rehabiliterande aspekter. Kursen hålls på svenska.
Det interprofessionella lärarlaget, som leds av en kursledare från den kursgivande institutionen, följer upp studenternas lärande via loggbok, seminarier och inlämningsuppgifter via PingPong.

Arbetsformer

Undervisning sker i form av seminarier, fältstudier, loggbok och med stöd av lärplattformen PingPong.

Examination

För godkänd kurs krävs aktivt deltagande på kursens samtliga seminarier. Frånvaro kan undantagsvis ersättas med skriftlig redogörelse i samråd med kursledningen. Inlämningsuppgifter i form av individuella reflektionsfrågor utifrån seminariernas teman är obligatoriska.
För godkänd examination krävs ett aktivt deltagande i skrivande av en grupprapport samt i en muntlig redovisning av samma rapport. Studenten skall även självständigt formulera frågor och kommentarer på en annan grupps rapport i samband med examinationsseminariet.
En resttentamen per kurs anordnas antingen som ett extra seminarium eller genom kompletterande skriftlig rapport. Resterande fyra tentamenstillfällen kan genomföras i samband med nästkommande kurser.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad

Den andra verkligheten : en antologi : [sjukdom - plötsligt dyker man ner i en annan verklighet] Böttiger, Lars Erik; Nordenström, Jörgen
Å herregud, mitt i semestern : en antologi : [möten med sjukdom, lidande och vård] Allende, Isabel; Böttiger, Lars Erik; Nordenström, Jörgen