Ett år i livet - Kulturella och interprofessionella perspektiv på hälsa, funktion och förmåga, 7,5 hp
A year in life - Cultural and interprofessional aspects on health, function and ability, 7,5 credits- Kurskod
- 2XX000
- Kursens benämning
- Ett år i livet - Kulturella och interprofessionella perspektiv på hälsa, funktion och förmåga
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Klinisk medicinsk vetenskap
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2007-11-23
- Reviderad av
- Styrelsen för utbildning
- Senast reviderad
- 2017-02-22
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2007
Särskild behörighet
90 högskolepoäng inom vård- eller medicinområdet.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• reflektera och kontrastera olika perspektiv på människans hälsa, funktion och förmåga.
• muntligt och skriftligt diskutera ett långsiktigt hälsoförlopp i sitt kulturella och vardagliga sammanhang.
• beskriva olika professioners kompetenser och roller, vårdens organisation och samverkan runt konkreta patientfall.
• samarbeta och kommunicera med studerande från olika professioner.
• identifiera och hantera etiska/moraliska dilemman kopplade till patientfall under kursen.
• på ett professionellt sätt möta och samtala med en patient i dennes vardagsmiljö samt formulera och analysera sina iakttagelser och tankar.
• formulera en frågeställning samt att integrera kliniskt kunnande, egna iakttagelser med tillgängliga teorier och evidens för att motivera och besvara frågan.
Studenten ska utveckla ett professionellt förhållningssätt och värderingsförmåga
• i resonemang om patientens perspektiv på den information, vård och rehabilitering som erbjuds.
• i reflektion över egen och andras långsiktiga utveckling och lärande
• i värdering av etiska och moraliska aspekter i resonemang om människans hälsa, funktion och förmåga.
Innehåll
Kursen ges som en programöverskridande kurs, som löper över två terminer för att möjliggöra ett långsiktigt perspektiv på en individs/familjs hälsoförlopp samt på egen professionell utveckling.
Individer/familjer rekryteras ur primärvården och interprofessionella studentgrupper bestående av 2-3 studenter följer en individ/familj genom kontaktbesök i dennes vardagsmiljö och genom att delta i olika kontakter med vården, som individen/familjen har.
Kursen inleds med ett introduktionsseminarium om patientperspektiv på hälsa och sjukdom samt till studier utanför vårdens miljöer. Grupper formeras och patienter/familjer fördelas. Studenterna planerar återkommande besök hos enskild patient/familj. De studerande för loggbok över information, vårdkontakter med patienten/familjen samt egna reflektioner under sina fältstudier. Dessa ej schemalagda aktiviteter varvas med schemalagda obligatoriska seminarier. Fem seminarier hålls under året där centrala teman för individens långsiktiga hälsoförlopp i den egna vardagsmiljön diskuteras. Där belyses och integreras de olika professionernas unika kompetenser utifrån ett sammanhållet individperspektiv. Seminarierna genomförs som case-seminarier utifrån olika problemställningar (t.ex. etiska dilemman, transkulturella aspekter, skillnader mellan patientupplevd hälsa/ohälsa/förmåga och vårdens perspektiv på sjukdom/funktion/behandling).
Kursen avslutas med ett examinationsseminarium och en kort skriftlig rapport baserad på loggboken, seminarieinnehåll samt relevant litteratur. Studierna förväntas ge reflektionsunderlag för såväl preventiva, behandlande och rehabiliterande aspekter. Kursen hålls på svenska.
Det interprofessionella lärarlaget, som leds av en kursledare från den kursgivande institutionen, följer upp studenternas lärande via loggbok, seminarier och inlämningsuppgifter via PingPong.
Arbetsformer
Undervisning sker i form av seminarier, fältstudier, loggbok och med stöd av lärplattformen PingPong.
Examination
För godkänd kurs krävs aktivt deltagande på kursens samtliga seminarier. Frånvaro kan undantagsvis ersättas med skriftlig redogörelse i samråd med kursledningen. Inlämningsuppgifter i form av individuella reflektionsfrågor utifrån seminariernas teman är obligatoriska.
För godkänd examination krävs ett aktivt deltagande i skrivande av en grupprapport samt i en muntlig redovisning av samma rapport. Studenten skall även självständigt formulera frågor och kommentarer på en annan grupps rapport i samband med examinationsseminariet.
En resttentamen per kurs anordnas antingen som ett extra seminarium eller genom kompletterande skriftlig rapport. Resterande fyra tentamenstillfällen kan genomföras i samband med nästkommande kurser.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad
Stockholm : Karolinska Univ. Press, 2004 - 228 s. ISBN:91-7349-854-8 LIBRIS-ID:9467669 Sök i biblioteket
Stockholm : Karolinska Univ. Press, cop. 1999 - 292 s. ISBN:91-89428-00-5 LIBRIS-ID:8382843 Sök i biblioteket