Mindfulnessbaserad stresshantering, 7,5 hp
Mindfulness-Based Stress Management, 7,5 credits- Kurskod
- 2XX077
- Kursens benämning
- Mindfulnessbaserad stresshantering
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden KIDS
- Datum för fastställande
- 2021-02-19
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden KIDS
- Senast reviderad
- 2024-10-03
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2025
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom hälso- och sjukvård eller medicin.
Mål
- Beskriva hur begreppet mindfulness definieras enligt internationell konsensus.
- Redogöra för hur medveten närvaro utövas och hur den erfarenheten och kunskapen kan komma till användning i situationer av psykisk och fysisk stress.
- Analysera och reflektera över den forskning och teoribakgrund som mindfulnessbaserad metodik vilar på i relation till upplevelsebaserade förståelse och kunskap.
- Förklara aktuell forskning, samt bedöma den mindfulnessbaserade metodikens användbarhet och relevans i komplexa situationer t.ex. i sjukvård och inom utbildning.
Innehåll
Kursen utgår ifrån två mindfulnessbaserade program med väldokumenterat empiriskt stöd, originalprogrammet Mindfulnessbaserad Stressreduktion, MBSR-programmet som utvecklats av Jon Kabat-Zinn i USA och Mindfulnessbaserad Kognitiv Terapi, MBKT utvecklat av Mark Williams och kollegor. Kursens första upplevelsebaserade del grundar sig i österländsk och västerländsk psykologi, gruppdynamik och erfarenhetsbaserad inlärning. Kärnan i kursen är att lära sig strategier att hantera egen stress i en värld som förändras allt snabbare och i tider av alltmer ovisshet. Vidare att kunna möta dessa utmaningar med stöd av vetenskapligt grundade verktyg för snabbare återhämtning och ökad hållbarhet t.ex. i mötet med patienter inom hälso-och sjukvården.
I den andra delen av kursen behandlas det empiriska stöd som finns kring mindfulnessbaserad metodik med avseende på de underliggande processer och verkningsmekanismer som hittills visats. Medvetenhet och acceptans påverkas på fyra olika sätt; neuroplastiskt, psykologiskt, beteendemässigt och fysiologiskt. Arbetet med dessa frågor innebär att uppleva, kritiskt utforska och diskutera litteraturen och forskningen kring mindfulnessbaserad metodik.
Arbetsformer
Undervisningen består av interaktiva gruppträffar och en heldagsretreat i tystnad, föreläsningar och seminarier där studenterna arbetar tillsammans i grupper, samt i två självständiga inlämningsarbeten som är förankrade till två av seminarierna. I det programöverskridande formatet arbetar studenterna interprofessionellt.
Examination
Samtliga lärandeaktiviteter är obligatoriska. De både examineras och vid frånvaro kompletteras i enlighet med bedömningskriterierna:
Teoridel
Två godkända skriftliga inlämningsuppgifter
Fyra interaktiva och godkända gruppseminarier
Interaktiva föreläsningar live eller online
Obligatoriskt deltagande
Aktivt deltagande i de åtta upplevelsebaserade gruppträffarna med reflekterande samtal, hemövningar och en heldags retreat i tystnad.
Heldagen kan inte ersättas med skriftlig inlämning utan kan tas igen först nästa gång kursen erbjuds. Du har två möjligheter att ta igen dessa moment.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturen gjorts.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Rev. and updated ed. : New York : Bantam Books, 2013 - lxv, 650 pages ISBN:9780345536938 LIBRIS-ID:16611871 Sök i biblioteket
Första upplagan : Stockholm : Volante, [2018] - vii, 363 sidor ISBN:9789188659187 LIBRIS-ID:21810928 Sök i biblioteket