Palliativ vård, 7,5 hp
Palliative care, 7,5 credits- Kurskod
- 2XX331
- Kursens benämning
- Palliativ vård
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2021-10-14
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2023-03-29
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2023
Särskild behörighet
Yrkesexamen om minst 120 hp eller kandidatexamen inom hälso- och sjukvård. Alternativt en socionomexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens mål är att studenten ska ha förvärvat kunskaper och fördjupad förståelse för palliativ vård och palliativt förhållningssätt. Kursen skall ge förutsättningar för att utifrån det egna specifika kompetensområdet samverka i det palliativa teamet med patient och närstående i centrum. Kursen utgår från WHO:s rekommendationer enligt vilka målet med palliativ vård är att förbättra livskvaliteten för patienter och familjer vid livshotande sjukdom.
Lärandemål
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för den palliativa vårdens mål samt analysera och reflektera över den palliativa vårdens förhållningssätt utifrån samhälleliga och etiska principer samt mänskliga rättigheter
- beskriva och exemplifiera den palliativa vårdprocessen utifrån patient och närståede.
- identifiera och problematisera omvårdnadsbehov utifrån evidensbaserad omvårdnad inom olika vårdformer
- analysera den egna yrkesrollen samt reflektera över den i relation till interprofessionell och personcentrerad palliativ vård
- identifiera palliativa utvecklingsområden samt kunna initiera till utvecklingsarbete inom den egna vårdkontexten
Innehåll
- Palliativ vård ur ett personcentrerat förhållningssätt
- Hälsofrämjande palliativ vård
- Palliativ vård i ett tidigt respektive sent skede
- Vårdkontext och vårdens organisation
- Symtom och symtomlindring
- Patientens och närståendes behov av stöd, självbestämmande och delaktighet
- Betydelse av samtal och kommunikation
- Sorg och existentiella aspekter vid vård i livets slutskede
- Teamsamverkan, psykosocial arbetsmiljö
- Betydelsen av vårdprogram, lagar och styrdokument för att kvalitetssäkra palliativ vård
- Vikten av att introducera ett palliativt förhållningssätt tidigare i sjukdomsprocessen
- Introduktion till Pediatrisk palliativ vård
- Nutritionsrelaterade problem
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Webbbaserade studiedagar förekommer och mellan studiedagarna arbetar studenten bl.a. med skriftliga uppgifter, nätbaserade diskussioner, förberedelser inför webbbaserade seminarier och inläsning av kurslitteratur. Kursens pedagogiska profil framhåller ett analyserande och reflekterande förhållningsätt. I kursen ingår studieuppgifter med återkoppling från lärare och medstudenter.
Examination
Kursen examineras i form av en individuell skriftlig inlämningsuppgift samt ett webbaserat seminarium. Examinationsuppgiften bedöms utifrån bedömningskriterier kopplade till kursmålen samt graden av förankring i kurslitteraturen samt i aktuella vetenskapliga artiklar.
Arbete i grupp samt aktivt deltagande vid webbbaserade seminarier och närvaro vid samtliga gruppträffar är obligatoriskt.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursansvarig lärare.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Datum för första omexaminationstillfället anges vid kursstart och sker inom 2-6 veckor efter det att examinationsresultatet meddelats.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt tillhandahålls minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska.
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
Resurslitteratur
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 555 sidor ISBN:9789144131078 LIBRIS-ID:fsj9k2t3cwhr3vjq Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 282 s. ISBN:9789144102672 LIBRIS-ID:18850703 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 199 s. ISBN:9789147112388 LIBRIS-ID:19510657 Sök i biblioteket
2 uppl. : Studentlitteratur AB, 2020 - 216 sidor ISBN:9789144090986 LIBRIS-ID:6jqrdtc94nlt8mmw Sök i biblioteket
Stockholm: Studentlitteratur, 2019
4., rev. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 432 s. ISBN:978-91-47-10538-0 (inb.) LIBRIS-ID:12744908 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 300 sidor ISBN:978-91-44-11604-4 LIBRIS-ID:21614037 Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2013 - 105 s. ISBN:9789175550725 LIBRIS-ID:14729506 URL: Länk Sök i biblioteket
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, 2021 URL: Palliativ vård - Nationellt vårdprogram Palliativ vård -Nationellt vårdprogram Version: 3.0 Regionala cancercentrum i samverkan 2021 -206 sidor.