Kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling, 7,5 hp
Quality assurance and quality development, 7,5 credits- Kurskod
- 3BL002
- Kursens benämning
- Kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Biomedicinsk laboratorievetenskap
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden LABMED
- Datum för fastställande
- 2023-10-27
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden LABMED
- Senast reviderad
- 2024-10-07
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2025
Särskild behörighet
Avslutad biomedicinsk analytikerutbildning samt biomedicinsk analytikerexamen om 180 hp alternativt kandidatexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens syfte är att studenten ska få kunskap om kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling på avancerad nivå. Detta innebär att utveckla en fördjupad förmåga att utifrån vetenskapliga teorier kunna analysera kvaliteten i en yrkesverksamhet och strukturerat kunna arbeta med kvalitetssäkring och kvalitetsutvecklande åtgärder i syfte att höja kvaliteten.
Efter slutförd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse:
- Visa fördjupad kunskap om de värderingar, arbetssätt och verktyg som kvalitetsarbete inom biomedicinsk laboratorievetenskap bygger på med ett nationellt och internationellt perspektiv
Färdighet och förmåga:
- Analysera och problematisera kring aktuellt kvalitetsarbete inom hälso- och sjukvårdsområdet i relation till relevant vetenskaplig litteratur
- Analysera kvaliteten i en biomedicinsk laboratorieverksamhet utifrån den egna professionella kompetensen och i relation till relevant teori och praktik
- Föreslå, planera och utvärdera adekvata, genomförbara och hållbara förbättringar för en biomedicinsk laboratorieverksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Reflektera kring och förhålla sig till ledarskapets och det interprofessionella samarbetets betydelse vid framgångsrikt kvalitetsarbete
- Reflektera kring det egna behovet av kompetensutveckling i relation till biomedicinsk laboratorieverksamhetens kompetensbehov
Innehåll
Kursens innehåll kan sammanfattas i följande punkter:
- Kvalitetsbegreppet, teori samt kvalitetsteknikens utveckling
- Processtänkandet och dess koppling till kvalitetsarbetet
- System för utvärdering och analys av kvalitet inom biomedicinsk laboratorieverksamhet
- Kontinuerligt och hållbart förbättringsarbete
- Hälso- och sjukvården som komplext system där biomedicinsk laboratorieverksamhet ingår
- Behov av kompetens och interprofessionellt samarbete för kvalitetsutveckling
- Ledarskapets betydelse för kvalitetsarbete
- Design och planering för genomförande och utvärdering av kvalitetsprojekt
Arbetsformer
Pedagogiken utgår från studentcentrerad och studentaktiverat lärande. Undervisningen sker på distans och kursen bedrivs delvis som självstudier med stöd av web-baserad lärarplattform. Tyngdpunkten ligger på studentcentrerat och kollaborativt lärande, tex genom gruppdiskussioner, läslogg, caseseminarier och kamratbedömning. Interaktivt lärande sker med hjälp av diskussionsforum på web-baserade lärarplattform och med hjälp av digitala möten. I kursen ingår att läsa och kommentera kurslitteratur, nationella och internationella rapporter och vetenskapliga artiklar.
Examination
Kursen examineras genom:
För godkänt resultat krävs aktivt deltagande i kursens obligatoriska undervisningstillfällen, godkända inlämningsuppgifter, peer review, muntlig presentation och godkänd avslutande examinationsuppgift. Den slutliga examinationsuppgiften består av två delar. En del består av analys av verksamhet och planering för genomförande och utvärdering av ett förbättringsarbete vilket redovisas skriftligt och muntligt. Den andra delen består av en metareflektion kring lärandet i relation till det planerade kvalitetsarbetet och kurslitteraturen. Den avslutande metareflektionen betygssätts U/G/VG och ligger till grund för kursbetyget.
Det ingår obligatoriska schemabundna dagar. Utöver dessa tillfällen tillkommer egen tid för inläsning av litteratur samt genomförande av i kursen ingående uppgifter enskilt eller i grupp. Deltagarna förväntas arbeta via lärarplattform.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Betyg U/G/VG. Samtliga examinationer ska vara godkända för godkänt slutbetyg.
Begränsning av antal examinationstillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
För en kurs som upphört eller genomgått större förändring eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges ytterligare tillfälle för examination (exklusive ordinarie examination) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras efter genomförd kursomgång i enlighet med riktlinjer från Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Undervisningsspråk: svenska och engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Sjätte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 711 sidor ISBN:9789144143088 LIBRIS-ID:x8rwdk0qvtl0cqvk Sök i biblioteket
Vetenskapliga artiklar och andra rapporter