Vetenskaplig metodik, statistik och kvalitetssäkring, 7,5 hp
Scientific Methods, Statistics and Quality Assurance, 7,5 credits- Kurskod
- 3DC000
- Kursens benämning
- Vetenskaplig metodik, statistik och kvalitetssäkring
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Diagnostisk cytologi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden Labmed
- Datum för fastställande
- 2016-05-13
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden LABMED
- Senast reviderad
- 2022-03-15
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2022
Särskild behörighet
Biomedicinsk analytikerexamen om 180 hp från utbildning med inriktning laboratoriemedicin eller motsvarande. Alternativt avslutad biomedicinsk analytikerutbildning med inriktning laboratoriemedicin samt kandidatexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska vidareutveckla sina kunskaper inom vetenskaplig metodik, statistik och kvalitetssäkring som förberedelse inför examensarbete inom huvudområdet diagnostisk cytologi på avancerad nivå. Kursen syftar även till att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt med förmåga till självständig analys, reflektion och kritisk bedömning.
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- Relatera vetenskapliga och statistiska analysmetoder till cytologisk forskning
- Analysera och syntetisera vetenskaplig information och kunna diskutera komplexa vetenskapliga sammanhang
- Reflektera kring kvalitetsbegrepp och kvalitetssäkringsmetoder inom diagnostisk cytologi
- Relatera faktorer så som kön, ålder, etnicitet och socioekonomisk status till vetenskaplig produktion och etiska bedömningar av specifika vetenskapliga frågeställningar
Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- Tolka, granska och kritiskt evidensvärdera vetenskapliga artiklar, främst inom området cytologi
- Tillämpa statistiska analysmetoder relaterade till forskning inom cytologin
- Göra forskningsetiska bedömningar av specifika vetenskapliga frågeställningar
- Planera, skriva och presentera en forskningsplan
- Diskutera den aktuella forskningen inom ett cytologiskt ämnesområde, samt kunna ge förslag på lämpliga samarbetsprojekt med den patientnära vården för att stimulera den translationella forskningen
- Muntligt och skriftligt diskutera vetenskapliga artiklar och frågeställningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- Visa ett etiskt och professionellt förhållningssätt
- Visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar
- Visa insikt om hur aktiviteter och samverkan kan se ut för kollegor i professionen diagnostisk cytologi olika länder och resurssammanhang globalt
Innehåll
Kursen är indelad i tre moment.
Statistik, 3.0 hp
Momentet Statistik behandlar statistiska analysmetoder av relevans för diagnostisk cytologi.
Vetenskaplig metodik, 2.5 hp
Momentet Vetenskaplig metodik behandlar vetenskapliga frågeställningar och därtill hörande etiska aspekter på ett fördjupat sätt och skapar medvetenhet om ett etiskt och professionellt förhållningssätt.
Kvalitetssäkring och projektplan, 2.0 hp
Momentet Kvalitetssäkring och projektplan behandlar principer för kvalitetssäkrande arbete och dess tillämpning inom ämnet cytologi. Momentet inbegriper även att skriva en projektplan ämnad för examensarbete.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer bestående av föreläsningar, demonstrationer, Journal Clubs, seminarier och studentaktiverande diskussionsseminarier samt gruppövningar som stimulerar till samverkan mellan olika yrkesgrupper och möjliggör interprofesionellt samarbete.
Examination
Muntliga eller skriftliga redovisningar samt inlämningsuppgifter.
Moment 1 Statistik: Examineras genom en skriftlig examination och en skriftlig inlämningsuppgift. Betyg G/U.
Moment 2 Vetenskaplig metodik : Examineras genom muntlig redovisning, inlämningsuppgift och diskussionsseminarier. Betyg G/U.
Moment 3 Kvalitetssäkring: Examineras genom muntlig redovisning, skriftlig inlämning av projektplan och diskussionseminarier. Betyg G/U.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Seminarier, Etikundervisningen och samtliga Journal Clubs har obligatorisknärvaro. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Kursen ges för sista gången höstterminen 2022/vårterminen 2023 och läggs därefter ner. Examination enligt denna kursplan kommer att vara möjlig till och med vårterminen 2024 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat. Datum för examination meddelas genom kurswebb.
Övriga föreskrifter
Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursvärdering kommer att genomföras efter genomförd kursomgång i enlighet med riktlinjer från Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 127, [1] s. ISBN:978-91-44-03461-4 LIBRIS-ID:10414475 URL: Omslagsbild Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 1996 - 151 s. ISBN:91-44-36652-3 LIBRIS-ID:8353602 Sök i biblioteket
5., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 702 s. ISBN:978-91-44-07825-0 (inb.) LIBRIS-ID:13540471 Sök i biblioteket
Studentlitteratur AB, 2010 ISBN:978-91-44-06350-8 LIBRIS-ID:11909240 URL: Omslag och förlagets beskrivning Sök i biblioteket
2., utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 233 s. ISBN:9789144104270 LIBRIS-ID:18062641 Sök i biblioteket