Patologi, 4 hp
Pathology, 4 credits- Kurskod
- 3DC003
- Kursens benämning
- Patologi
- Hp
- 4 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden Labmed
- Datum för fastställande
- 2016-05-13
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden LABMED
- Senast reviderad
- 2021-02-24
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2021
Särskild behörighet
Biomedicinsk analytikerexamen om 180 hp från utbildning med inriktning laboratoriemedicin eller motsvarande. Alternativt avslutad biomedicinsk analytikerutbildning med inriktning laboratoriemedicin samt kandidatexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenterna ska utveckla kunskap om och förståelse för sjukdomsmekanismer relevanta för diagnostisk cytologi.
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Relatera orsakerna och effekterna av olika celladaptationer, cellskada och celldöd till uppkomst av olika sjukdomstillstånd samt deras relevans vid cytologisk diagnostik
- Värdera effekterna av inflammation och läkning av vävnad till uppkomst av olika sjukdomstillstånd och resultatet vid diagnostisk cytologi
- Sammanfatta mekanismerna bakom tumörutveckling, tumörpatologi och tumörklassificering samt deras relevans för diagnostisk cytologi i relation till normala celler och vävnader
- Relatera celldöd, läkning, inflammation, hyperplasi, metaplasi, dysplasi till cancerutveckling
Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- Histologiskt identifiera olika celltyper relevanta för diagnostisk cytologi och redogöra för deras specialiserade funktioner
- Relatera den erhållna kunskapen och förståelsen till utvecklingen av sjukdomar samt relevansen för diagnostisk cytologi
- Självständigt söka och värdera information om sjukdomsmekanismer och relevansen för diagnostisk cytologi, skriftligt sammanställa materialet och muntligt redogöra för resultatet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- Tillämpa ett vetenskapligt och reflekterande förhållningssätt
Innehåll
Kursen inleds med en översikt om olika, för diagnostisk cytologi relevanta, typer av normala celler och vävnader. Därefter behandlas allmänna sjukdomsprocesser och deras koppling till utveckling av sjukdomar som diagnosticeras med cytologiska metoder. Efter genomgång av sjukdomsmekanismer diskuteras utvalda sjukdomar relevanta för diagnostisk cytologi.
Under ett projektarbete genomför studenterna en litteratursökning och fördjupar sig i sjukdomar relevanta för diagnostisk cytologi och presenterar dessa.
Allmän och organpatologi, 3.0 hp
Celler och cellprocesser involverade i utveckling av sjukdomar, samt deras relevans för diagnostisk cytologi.
Projektarbete, 1.0 hp
Självständig litteratursökning samt informationsinsamling om sjukdomsmekanismer, skriftlig sammanställning av materialet i form av inlämningsuppgift samt muntlig examination av denna.
Arbetsformer
Undervisningen innefattar föreläsningar och projektarbete.
Examination
Projektarbetet examineras genom deltagande i seminarium om litteratursökning, inlämning av skriftlig uppgift samt muntlig examination av den skriftliga uppgiften. Betyg G/U.
Allmän- och organpatologi, examineras genom en skriftlig examination. Betyg G/U.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination enligt denna kursplan kommer att tillhandahållas under ett år efter beslut om nedläggning av kursen eller revidering av kursplanen.
Övriga föreskrifter
Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursvärdering kommer att genomföras efter genomförd kursomgång i enlighet med riktlinjer från Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur
Obligatorisk litteratur
Utdelat kursmaterial
Rekommenderad kurslitteratur
4. ed. : London : Hodder Arnold, 2009 - 329 p. ISBN:034095003X LIBRIS-ID:11305684 Sök i biblioteket