Lärandeprocesser, 7,5 hp
Learning Processes, 7,5 credits- Kurskod
- 3ME001
- Kursens benämning
- Lärandeprocesser
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicinsk pedagogik
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2013-04-26
- Reviderad av
- Programnämnd 9
- Senast reviderad
- 2016-05-10
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2015
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng samt minst två års yrkeserfarenhet inom medicin, vård eller beteendevetenskap och/eller minst två års undervisningserfarenhet (på lägst gymnasienivå). Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Kursen syftar till att kursdeltagarna ska orientera sig i det medicinskpedagogiska fältet och dess didaktik. Deltagarna ska utveckla förmåga att analysera individens lärande ur den lärandes perspektiv baserat på egen erfarenhet, olika teoribildningar inom pedagogik samt på beprövad erfarenhet och medicin- och högskolepedagogisk forskning.
Efter kursen ska deltagarna
• med utgångspunkt i den lärandes perspektiv kunna identifiera och beskriva vad pedagogiska
möten kan innebära inom medicinskpedagogiska kontexter
• kunna analysera pedagogiska möten och i relation till dessa kunna resonera om och tillämpa
begreppen motivation, förförståelse och lärandeprocess
• kunna resonera om utvecklingstrender inom pedagogik i relation till dagens utbildningar och
verksamhet inom det medicinskpedagogiska fältet
• kunna resonera om och reflektera över innebörden i självstyrt lärande i relation till det egna lärandet
• visa förmåga att systematiskt samla empiriska data och söka medicinskpedagogisk information
relevanta för pedagogiska möten
Innehåll
Kursens innehåll kommer att utgöras av tre områden:
Område 1
Kursen inleds med en introduktion till området didaktik med särskilt fokus på begreppet pedagogiskt möte. Individens lärande fokuseras med utgångspunkt från den som lär. Det egna lärandet och pedagogiska möten i den egna kontexten analyseras utifrån begreppen förförståelse, drivkrafter i lärande/motivation och lärandeprocesser. Deltagarna samlar data om pedagogiska möten exempelvis genom intervjuer och observationer och dessa data analyseras i relation till pedagogiska teorier och beprövad erfarenhet. Jämförelser görs mellan vad olika pedagogiska referensramar innebär för synen på och tillämpningen av begreppen.
Område 2
Inom område 2 studeras utvecklingstrender inom pedagogik under 1900-talet fram till nutid. Koppling görs till egna personliga erfarenheter av utbildning och till de olika kontexter som finns företrädda i kursen (olika länder, verksamheter). Jämförelse görs mellan olika pedagogiska trender avseende kunskapssyn, människosyn, syn på lärprocessen och metoder för att lära. Utvecklingstrender inom medicinsk pedagogik uppmärksammas särskilt.
Område 3
Betydelsen av och relationen mellan begreppen autonomi, självstyrt lärande, självständighet och eget ansvar när det gäller lärande analyseras med utgångspunkt från egna erfarenheter och forskning i området. Tillämpning diskuteras kopplat till egen erfarenhet, jämförelse med andra kursdeltagare och olika verksamheter.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande
Interaktionen mellan deltagare och kursledare i kursen sker huvudsakligen via Ping Pong. Varje kursdeltagare kommer under kursens gång att ingå i en mindre grupp som leds av en handledare. Litteraturstudier, olika typer av nätburna resurser, föreläsningar, gruppdiskussioner samt gruppuppgifter kommer att skapa grunden för varje deltagare att bearbeta och redovisa individuella uppgifter under kursens gång.
Deltagande i kursen kräver tillgång till Internet, mikrofon och webbkamera.
Litteraturen kommer att utgöras av avsnitt ur böcker och artiklar som väljs i samråd mellan kursledare och deltagare.
Examination
Examinationen består av en individuell uppgift, där deltagaren ska analysera och jämföra givna pedagogiska möten och resonera om vad centrala pedagogiska begrepp kan innebära för individens lärande. I uppgiften ingår självbedömning och kamratbedömning.
Samtliga uppgifter i kursen är obligatoriska. För att bli godkänd på kursen krävs att kursdeltagaren visar aktivitet på lärplattformen PingPong och följer de överenskommelser som görs mellan kursdeltagare och kursledare. Individuella inlämningsuppgifter ersätter ej genomförda uppgifter.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övergångsbestämmelser
Kursen läggs ner och gavs för sista gången hösttermin 2015. Examination enligt denna kursplan ges sista gången hösttermin 2016 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning och med en individuell reflektion.
Litteratur och övriga läromedel
Compulsory literature
Edinburgh : Churchill Livingstone/Elsevier, 2011. - xxix, 364 p. ISBN:978-0-7020-3522-7 LIBRIS-ID:12049553 Sök i biblioteket
New York : Routledge, 2009 - viii, 235 s. ISBN:978-0-415-47343-9 (hbk.) LIBRIS-ID:11291517 Sök i biblioteket
Institutionen för lärande, informatik, management och etik, 2007 s. 534 - 544
Institutionen för lärande, informatik, management och etik, 2008 s. 461 - 475
Recommended literature
2. ed. : Edingburgh : Livingstone, cop. 2005 - 436 s. ISBN:0-443-10083-7 LIBRIS-ID:9986221 Sök i biblioteket
Exp. ed. : Washington, D.C. : National Academy Press, 2000 - x, 374 s. ISBN:0-309-07036-8 (pbk) LIBRIS-ID:8282191 URL: http://www.nap.edu Sök i biblioteket
New Delhi : Cosmo Publications, 2004 - 241 s. ISBN:81-7755-842-0 LIBRIS-ID:10152303 Sök i biblioteket
2. ed. : Edinburgh : Scottish Academic Press, Press,c 1997 - 273 s. ISBN:0-7073-0749-X LIBRIS-ID:5469582 Sök i biblioteket
2. ed. : London : RoutledgeFalmer, 2003 - xiii, 272 s. ISBN:978-0-415-30345-3 (hft.) LIBRIS-ID:8933363 Sök i biblioteket