Kursplan för

Integration av teori och praktik, 7,5 hp

Integration of Theory and Practice, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT14 , VT16
Kurskod
3ME002
Kursens benämning
Integration av teori och praktik
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicinsk pedagogik 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2013-10-09
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2014

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng samt minst två års yrkeserfarenhet inom medicin, vård eller beteendevetenskap och/eller minst två års undervisningserfarenhet (på lägst gymnasienivå). Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).

Genomgått kursen Scholarship i medicinsk pedagogik (3ME000).

 

Mål

Kursens syfte
Kursen syftar till att kursdeltagarna fördjupar sina kunskaper om hur individer bearbetar kunskap/information och därmed konstruerar förståelse, utvecklar färdigheter, förhållningssätt och värderingar med avsikt att uppnå professionell kompetens.

Lärandemål

Efter kursen ska deltagarna:

• kunna resonera om och reflektera över olika innebörder i integrationsbegreppet och relatera detta till professionell kompetens i medicinpedagogiska kontexter,

• baserat på olika teoribildningar kunna analysera innebörder av begreppen meningsfullt lärande och reflektion och visa förståelse för vad det kan betyda ur den lärandes perspektiv i olika pedagogiska möten,

• kunna problematisera och resonera om innebörder i begreppen förståelse, transfer av kunskap, transformation av kunskap och klinisk problemlösning, samt visa förmåga att tillämpa begreppen i pedagogiska möten.

• visa förmåga att samla empiriska data om lärande och professionell kompetens med hjälp av intervjuer, genomföra en analys och presentera resultaten.

Innehåll

Kursen består av tre områden

Område 1
Integrationsbegreppet
Innebörder i integrationsbegreppet studeras dels med de didaktiska frågorna vad, hur och varför som utgångspunkt, dels relaterat till begrepp som horisontell respektive vertikal integration samt induktiv respektive deduktiv integrationsprocess. Integrationsbegreppet relateras till beskrivningar och innebörder av professionell kompetens. Professionell kompetens studeras och tillämpas med utgångspunkt i den egna praktiken i såväl undervisnings- som yrkesutövande kontexter.

Område 2
Meningsfullt lärande
Meningsfullt lärande relateras till teorier om lärande, professionsbegreppet och studier av innebörder i klinisk problemlösning för olika professioner. Innebörden i olika begrepp som rör lärandeprocessen t.ex förståelse, transfer av kunskap respektive transformation av kunskap studeras. Personliga erfarenheter av hur man lär och hur det visar sig att man har lärt sig något jämförs med andras uppfattningar och analyseras baserat på olika teorier om lärande.

Område 3
Reflektion
Inom område 3 fokuseras begreppet reflektion och reflekterande praktik. Reflektionsbegreppet studeras och granskas kritiskt i förhållande till eget och andras lärande, med fokus på hur begreppet tillämpas i olika situationer. Studierna av innebörder i reflektion relateras till integration av teori och praktik och utvecklingen av professionell kompetens.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Interaktionen mellan deltagare och kursledare i kursen sker huvudsakligen via PingPong.
Andra elektroniska media kommer också att introduceras dels för kommunikation i kursen och dels för eget lärande gällande e-lärande. Varje kursdeltagare kommer under kursens gång att ingå i en mindre grupp som leds av en handledare. Litteraturstudier, föreläsningar, och gruppdiskussioner samt gruppuppgifter kommer att skapa grunden för varje deltagare att lämna in individuella uppgifter. Uppgifterna kommer att granskas av andra kursdeltagare och/eller kursledare och därmed utgöra grund för återkoppling.

Litteraturen kommer att utgöras av avsnitt ur böcker och artiklar som väljs i diskussion mellan kursledare och kursdeltagare.

Examination

Examination av kursen

Examinationen består av en individuell uppgift, där deltagaren analyserar innebörden i integrationsbegreppet och professionell kompetens relaterat till lärande och särskilt de pedagogiska begrepp som bearbetats i kursen. Uppgiften kommer att bygga på genomförda intervjuer och teoretiska studier. Självbedömning och kamratbedömning ingår i examinationen.

Samtliga uppgifter under kursen är obligatoriska. För att bli godkänd på kursen krävs att kursdeltagaren visar aktivitet på lärplattformen Ping Pong och följer de överenskommelser som görs mellan kursdeltagarna och kursledarna. Ej genomförda uppgifter ersätts av individuella inlämningsuppgifter.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: engelska

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur/ Recommended literature

Boud, David; Walker, David Chapter 6: Promoting reflection in professional courses: the challenge of context Ingår i:  Harrison, Roger Perspectives on learning Sök i biblioteket
Contemporary theories of learning : learning theorists ... in their own words Illeris, Knud
Entwistle, Noel Teaching for understanding at university : deep approaches and distinctive ways of thinking
Marton, Ference; Booth, Shirley Learning and awareness
Medical education: theory and practice Dornan, Tim; Mann, K.; Scherpier, A.; Spencer, J.
Moon, Jennifer A. Reflection in learning and professional development : theory and practice