Kursplan för

Design och bedömning av lärande, 7,5 hp

Design and Assessment of Learning, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT14 , VT16
Kurskod
3ME003
Kursens benämning
Design och bedömning av lärande
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicinsk pedagogik 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2013-10-09
Reviderad av
Programnämnd 9
Senast reviderad
2016-05-10
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2016

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng samt minst två års yrkeserfarenhet inom medicin, vård eller beteendevetenskap och/eller minst två års undervisningserfarenhet (på lägst gymnasienivå). Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Genomgått kurserna Scholarship i medicinsk pedagogik (3ME000) och Lärandeprocesser (3ME001).

Mål

Kursen syftar till att deltagarna ska utveckla en förståelse för hur man kan designa aktiviteter för att underlätta meningsfullt lärande. Kursen tar utgångspunkt i lärarens/utbildarens roll, den som ska designa aktiviteter i syfte att skapa förutsättningar för lärande. Design för lärande är ett centralt tema och kursen kommer att beröra design av kurser såväl som andra typer av aktiviteter i olika sammanhang. Kursen syftar till att kursdeltagarna ska utveckla förmågan att analysera lärande ur ett designperspektiv och fortsätta att utveckla ett undersökande förhållningssätt till den egna praktiken. Kursen bygger vidare på de kunskaper och färdigheter som deltagarna har tillägnat sig under tidigare kurser i programmet.

Vid kursens slut ska deltagarna kunna:
• kritiskt granska designen av kurser/aktiviteter i medicinpedagogiska sammanhang utifrån olika teorier om lärande och undervisning och resonera kring designens styrkor och svagheter som stöd för att bidra till meningsfullt lärande.
• reflektera över läraren/utbildarens roll i designprocessen och diskutera konsekvenser av olika förhållningssätt till lärande och lärarrollen.
• designa kurser/aktiviteter som främjar meningsfullt lärande och kunna förankra upplägget i relevanta pedagogiska teorier om lärande och design samt relatera designen till uppställda mål.
• reflektera över och resonera kring bedömningens innehåll och utformning i medicinpedagogiska sammanhang i relation till lärandeprocesser och uppställda lärandemål samt kunna utforma bedömnings- och återkopplingssituationer som överensstämmer med önskat lärande.
 

Innehåll

Kursens innehåll rör design och bedömning av lärande i universitets- såväl som hälso- och sjukvårdskontexten och handlar både om deklarativa, procedurella och funktionella kunskaper. Kursen tar utgångspunkt i lärarens/utbildarens roll, den som ska designa aktiviteter i syfte att underlätta lärande för andra. Kursen inleds med ett avsnitt om lärandemiljöer och vad som karaktäriserar miljöer som underlättar meningsfullt lärande samt vilka lärandeaktiviteter som bidrar till de lärandes vilja att engagera sig och utveckla förståelse.

Kursen tar sedan upp centrala modeller och principer för design för lärande. Begreppen Outcome-based education och constructive alignment är centrala inom medicinska utbildningar idag. Innebörden av dessa begrepp analyseras och hur detta kan komma till praktiskt uttryck i olika typer av design för lärande diskuteras.

I kursen behandlas bedömning och examination. Hur kan man designa situationer eller uppgifter där det blir synligt om någon kan det som utbildaren avsett? Både summativ och formativ bedömning tas upp i detta moment. Examinationens/bedömningens påverkan på lärandet diskuteras och relateras till önskat lärande. Olika typer av examinationer och olika typer av bedömningssituationer diskuteras. Deltagarna får utforma en bedömningssituation och ta fram bedömningskriterier.

Kursdeltagarna får bekanta sig med dokumentanalys som undersökande metod. De officiella dokument som omger en kurs analyseras utifrån kunskapssyn och teorier om lärande i syfte att förstå kursens pedagogiska tanke.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande.

Kursen genomförs på distans med PingPong som kursplattform. Kursdeltagarna är indelade i smågrupper som leds av handledare. Kursdeltagarna kommer både individuellt och i gruppen bearbeta kursinnehållet genom litteraturstudier, föreläsningar och olika typer av kursuppgifter.

Kursdeltagarna kommer att granska upplägget av några kurser och tillsammans med andra reflektera över och diskutera dessa kursers styrkor och svagheter ur olika perspektiv.

Deltagande i kursen kräver tillgång till Internet, mikrofon och webbkamera.

Kurslitteraturen utgörs av avsnitt ur böcker och artiklar.

Examination

Examinationen består av en individuell skriftlig uppgift där deltagaren ska designa en kurs/kursmoment, vilket innebär att formulera mål samt skissa på lärandeaktiviteter och bedömningens innehåll och form. Det valda upplägget ska motiveras och diskuteras i relation till relevanta pedagogiska teorier och pedagogisk forskning. I uppgiften ingår även själv- och kamratbedömning.

För att bli godkänd på kursen krävs att kursdeltagarna visar aktivitet genom att bidra till diskussioner på PingPong, genomför de obligatoriska kursuppgifterna och tar ansvar för att följa den överenskommelse som görs vid de campusbaserade dagarna på kursen.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övergångsbestämmelser

Kursen läggs ner och ges för sista gången vårtermin 2016. Examination enligt denna kursplan ges sista gången vårtermin 2017 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning, Karolinska Institutet. Undervisningsspråk: engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Rekommenderad litteratur

Harden, R.; Crosby, J.; Davis, M. AMEE Guide No 14: Outcome-based education : Part 1 - an introduction to outcome-based education. (1999) s. 7-14 In: Medical teacher h [Electronic resource], London : Taylor & Francis, 1466-187X; 21(1999):1, s. 7-14

Kahn, P.; O'Rourke, K. Guide to curriculum design : Enquiry-based learning.
Biggs, J. What the student does: teaching for enhanced learning (1999) s. 57-75

Corte, E. de, et al. (Eds) Powerful learning environments : unravelling basic components and dimensions
Hawe, E. 'It´s pretty difficult to fail': the reluctance of lecturers to award a failing grade. (2003) s. 371-382

Nicol, D.J.; MacFarlane-Dick, D. Formative assessment and self-regulated learning: a model and seven principles of good feedback practice. (2006) s. 199-218

Understanding medical education : evidence, theory and practice Swanwick, Tim
Cleland, Jennifer; Durning, Steven J. Researching Medical Education