Interprofessionellt lärande, 7,5 hp
Interprofessional Learning, 7,5 credits- Kurskod
- 3ME004
- Kursens benämning
- Interprofessionellt lärande
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicinsk pedagogik
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2014-05-14
- Reviderad av
- Programnämnd 9
- Senast reviderad
- 2016-06-10
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2016
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng samt minst två års yrkeserfarenhet
inom medicin, vård eller beteendevetenskap och/eller minst två års undervisningserfarenhet
(på lägst gymnasienivå). Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med
lägst betyget Godkänd).
Godkänt resultat i kurserna Schlolarship i medicinsk pedagogik, Lärandeprocesser, Integration av teori och praktik och Design och bedömning av lärande.
Mål
Kursens syfte
Deltagarna ska under kursen utveckla sin förståelse för och förmåga att designa kurser/aktiviteter för att underlätta ett interprofessionellt lärande (IPL) för studenter och/eller yrkesverksamma inom olika professioner i hälso- och sjukvården.
Kursens lärandemål
Vid kursens slut ska deltagarna kunna:
• Problematisera och analysera betydelse och innebörd av interprofessionellt lärande, dvs ett lärande med, av och om andra professioner och relatera till underliggande relevanta teorier om lärande.
• Analysera kollaborativt lärande och resonera om lärandeprocessen relaterat till begreppen peer learning, motivation, förförståelse, meningsfullt lärande, reflektion och professionell kompetens.
• Kunna designa en interprofessionell utbildning/kurs/aktivitet, med beaktande av principer för meningsfullt och målbaserat lärande för att främja interprofessionellt lärande.
• Reflektera över betydelsen av attityder, värderingar, uppfattningar om och förhållningssätt till andra i kollaborativt och interprofessionellt lärande och hur det kan påverka den lärande respektive rollen som lärare/handledare/”facilitator”.
Innehåll
Betydelsen av ett gemensamt lärande och god samverkan mellan olika professioner för att förbättra människors hälsa är ett genomgående tema i kursen. Innehållet utgår från individens såväl som gruppens och lärarens/utbildarens/ledarens perspektiv med fokus på hur ett interprofessionellt lärande kan skapas för en hållbar utveckling inom en organisation.
Kursen omfattar tre områden:
Område 1 – Perspektiv på interprofessionellt lärande
Grundläggande begrepp analyseras och utforskas. Interprofessionellt lärande och teamarbete i olika kontexter inom universitet och hälso- och sjukvården undersöks genom observation och analys. Teorier och forskning om IPL samt om kommunikation och teamarbete, attityder, värderingar och uppfattningar inom olika professioners kulturer relateras till observationen och analysen.
Område 2 - Kollaborativt lärande
Gruppbaserat lärande utforskas och relateras till teorier om social konstruktivism, kollaborativt lärande, mångfald och grupprocesser. Olika former för kollaborativt lärande undersöks exempelvis IT-baserat lärande med simulerade patienter, basgruppsarbete, seminarier, teamarbete, peer learning, casemetodik, reflektion och observation.
Område 3 - Design, organisation och handledning av interprofessionellt lärande
Deltagarna ska utifrån sina tidigare kunskaper om design och bedömning av meningsfullt och målbaserat lärande designa och organisera aktiviteter för interprofessionellt lärande för studenter, lärare, handledare eller yrkesverksamma. Lärar/handledarroll för interprofessionellt lärande studeras.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Läraktivteter och kommunikation under kursen sker främst via lärplattformen PingPong. Olika former av kollaborativt lärande med bl.a. lärandepartners och små grupper utgör en bas för studierna. Genom läraktiviteter så som litteraturstudier, användande av öppna lärresurser, observation, föreläsningar, gruppdiskussioner/-uppgifter och kamratåterkoppling skapas en grund för bearbetning, presentation och granskning av individuella uppgifter.
Att vara aktiv på lärplattformen PingPong samt genomföra uppgifterna i modulerna är obligatoriskt. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
I examinationen bedöms de två centrala lärandeaktiviteter som har genomförts under kursen a) skapandet av en Open learning resource för interprofessionellt lärande, gruppaktivitet och b) individuell planering av en aktivitet för interprofessionellt lärande relaterad till den egna undervisningskontexten. Lärandeaktiviteterna innebär krav på reflektion, dokumentation, teoriförankring samt själv- och kamratbedömning.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
För godkänd kurs krävs att deltagaren får godkänt resultat på de individuella skriftliga uppgifterna samt visar aktivitet på lärplattformen PingPong och genomför uppgifterna i de olika modulerna.
Övergångsbestämmelser
Kursen läggs ner och ges för sista gången hösttermin 2016. Examination enligt denna kursplan ges sista gången hösttermin 2017 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Undervisningsspråk: engelska
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
2007
Ingår i:
Medical teacher h
Oxford : Blackwell, 2005. - xxiv, 180 s. ISBN:1-4051-1654-4 (hbk.) LIBRIS-ID:9896580 Chapter 3 and 6-10. Sök i biblioteket
London ;a New York : Routledge, 2009. - 1 PDF-fil (viii, 235 p. ISBN:978-0-203-87042-6 (electroni LIBRIS-ID:11718487 URL: http://proxy.lib.ltu.se/login?url=http://www.dawsonera.com/depp/reader/protected/external/AbstractView/S9780203870426z Endast för användare inom LTU Chapter 14-15. Sök i biblioteket
2005
Ingår i:
Journal of interprofessional care.
4th ed. : Thousand Oaks : SAGE, c2013. - ix, 144 p. ISBN:9781452217079 (pbk.) LIBRIS-ID:13497543 Sök i biblioteket