Kursplan för

Examensarbete i medicinsk pedagogik, 15 hp

Degree Project in Medical Education, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT15 , VT17
Kurskod
3ME006
Kursens benämning
Examensarbete i medicinsk pedagogik
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicinsk pedagogik 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2014-11-12
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2015

Särskild behörighet

Deltagarna ska ha genomgått kurserna Scholarship i medicinsk pedagogik, Lärandeprocesser, Integration av teori och praktik, Design och bedömning av lärande, Interprofessionellt lärande samt Att leda förändringsarbete och lärande.

Mål

Syfte
Examensarbetet syftar till att deltagarna ska utveckla förmågan att självständigt genomföra ett projekt med ett vetenskapligt förhållningssätt som tydligt visar på scholarship i medicinsk pedagogik. Deltagarna ska enligt scholarship-modellen genomföra, dokumentera och sprida kunskap om ett projekt som anknyter till den egna praktiken och ett eller flera av magisterprogrammets huvudinriktningar; akademiskt ledarskap, pedagogiskt utvecklingsarbete, professionell utveckling eller ämnesdidaktik inom medicin/vårdområdet.

Lärandemål

Efter kursen ska deltagarna

  • kunna resonera om syftet och innebörden i scholarship-modellen relaterat till det egna projektet
  • kunna föra ett analyserande resonemang om sitt och andras projekt relaterat till huvudämnet medicinsk pedagogik
  • kunna identifiera, motivera och undersöka relevanta problemställningar i relation till den egna praktiken
  • visa förmåga att systematiskt kunna söka kunskap och kritiskt granska relevans när det gäller fakta/teori och tillämpa kunskapen i projektet
  • kunna diskutera och bedöma styrkor och svagheter i undersökningsdesign och metodologi i det egna och andras projekt
  • kunna resonera och argumentera för hur lärdomar från projektet kan spridas och bidra till utveckling

Innehåll

Deltagarna väljer ett specifikt område för genomförande av ett scholarship-projekt inom medicin/vårdområdet. Utgångspunkt för projektet är den egna praktiken eller ett område där kursdeltagaren har ett intresse för pedagogisk utveckling. Tyngdpunkt i projektet när det gäller scholarship-processen är systematisk undersökning av befintlig kunskap, förberedelse av och eventuellt genomförande av en mindre empirisk undersökning och dokumentation av projektet. Peer review och spridning av kunskap kommer att ske kontinuerligt via PingPong under kursen och vid presentationen av projektet. Deltagarna tar ställning till hur spridning av resultatet och påverkan på praktiken kan ske. Val av område, design och metodologi görs i samråd med handledare. Deltagarna fördjupar i relation till sina projekt sina kunskaper i medicinsk pedagogik och lämplig vetenskaplig metod.

Studier om scholarship-processen och olika systematiska sätt att undersöka praktiken kommer förutom enskilt arbete att diskuteras gemensamt mellan kursdeltagare och kursledare. Kursen avslutas med att deltagarna opponerar på varandras arbeten.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Deltagarna arbetar framför allt på egen hand med stöd av utsedd handledare. Interaktion mellan deltagare och handledare via lärplattformen PingPong och ev överenskomna fysiska möten. Handledaren stödjer processen att strukturera och utforma projektet och bestämmer tillsammans med deltagaren relevant litteratur i förhållande till valt innehåll och metodologi i projektet.

Diskussionsforum kommer under kursen att finnas på PingPong för deltagare och handledare. Gemensamma seminarier kommer att genomföras on-line och också på campus. Att vara aktiv på lärplattformen PingPong samt deltagande i seminarierna är obligatoriskt. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges. Kursdeltagaren förutsätts ta ansvar för att följa de överenskommelser som görs med handledaren och kursgruppen.

Examination

Examinationen utgörs av dokumentation, presentation och respondentskap av projektet. I examinationen ingår opponentskap av en annan deltagares projekt. Examinationen bedöms utifrån såväl skriftligt innehåll som aktivt respondent- och opponentskap i relation till lärandemålen.

Vid underkänd uppsats erhåller studenten en lista över krav på åtgärder som ska utföras för att uppsatsen ska få betyget Godkänd. Inlämningstider för reviderad uppsats följer tidpunkter för aviserade omtentamenstillfällen. Vid underkänt resultat kan uppsatsen lämnas in maximalt fem gånger. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten lämnat examensarbetet till examinator för bedömning. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare provtillfälle.

För att bli godkänd på kursen krävs att kursdeltagaren visar aktivitet i lärplattformen PingPong, deltar i seminarierna och tar ansvar för att följa de överenskommelser som görs med handledaren och kursgruppen.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning och handledaren.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Bell, Judith Doing your research project : a guide for first-time researchers in education, health and social science
Understanding medical education : evidence, theory, and practice Swanwick, Tim
Kvale, Steinar; Brinkmann, Svend InterViews : learning the craft of qualitative research interviewing
Creswell, John W. Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches
Bolander Laksov, Klara; McGrath, Cormac; Silén, Charlotte CME guide nr 6 - Scholarship of Teaching and Learning – the road to an academic perspective on teaching.