Preventiv nutrition - interventioner, e-Hälsa och m-Hälsa, 7,5 hp
Preventive Nutrition - Interventions, e-Health and m-Health, 7,5 credits- Kurskod
- 3NT003
- Kursens benämning
- Preventiv nutrition - interventioner, e-Hälsa och m-Hälsa
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Nutritionsvetenskap
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för biovetenskaper och näringslära
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden BioNut
- Datum för fastställande
- 2018-02-26
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2018
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom biomedicin, biologi, cell- och molekylärbiologi, farmaci, kemi, medicin, nutrition, bioteknik eller motsvarande examen. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- kritiskt analysera och diskutera interventionsstudier när det gäller studiedesign, teoretisk grund, statistik, etik och tolkning av resultat med särskild tonvikt på e-Hälsa och m-Hälsainterventioner
- tillämpa en metod som sammanställer vetenskapliga uppgifter inom området för interventionstudier (särskilt e-Hälsa och m-Hälsa) och utvärdera resultaten utifrån deras forskningsfråga och sammanfatta detta i en skriftlig litteraturöversikt (mini-review)
- utforma och planera en e-Hälsa och m-Hälsa intervention baserad på befintliga evidens och beteendeförändringsteorier och tillämpa stegen enligt en vald metod (projektplan och mini-review)
- identifiera och föreslå olika finansieringsmöjligheter för olika typer av forskningsprojekt och hälsofrämjande insatser, samt känna till strukturen för en sådan ansökan.
Innehåll
Kursen syftar till att ge studenten en djupare förståelse och kunskap i interventionsstudier inom nutrition och fysisk aktivitet, särskilt interventioner som levereras via internet (e-Hälsa) eller mobiltelefonteknik (m-Hälsa). Kursen behandlar studieplanering, studiedesign (randomiserade kontrollerade försök) och utvärdering (dataanalyser och tolkning av resultat). Under kursen ska studenterna skriva en projektplan för en interventionsstudie som kommer att omfatta följande tre faser: planering, genomförande och utvärdering. Studenterna presenterar sin projektplan och får även opponera på en annan grupps projektplan. Under kursen diskuteras hur man utvecklar komponenterna i en intervention samt hur man utvärderar huruvida den var effektiv eller inte. Kursen omfattar också modeller och tekniker för beteendeförändringar, till exempel motiverande samtal, samt kunskap om hur man utvecklar interventioner som utnyttjar internet- och mobiltelefonteknik. Kursen tar även upp olika olika finansieringsmöjligheter för forskningsprojekt och hälsofrämjande insatser samt hur en sådan ansökan är strukturerad.
Arbetsformer
Kursen består av seminarier, grupparbete, föreläsningar, övningar och diskussioner samt att opponera på en annan grupps projektplan.
Examination
Examinationen består av muntliga och skriftliga uppgifter, betygssatta U/G, samt grupparbete och en individuell skriftlig uppgift, betygssatta U/G/VG. Betygskriterier för samtliga examinationsuppgifter anges i studiehandledningen.
Om en inlämnad examinationsuppgift inte uppnår kriterierna för G, kan uppgiften kompletteras till betyg G. Kursansvarig ger instruktioner för vad som behöver kompletteras för att uppgiften ska uppnå betyg G. Vid underkänt resultat kan uppgiften lämnas in maximalt ytterligare fem gånger. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfällen för den uppgiften. Datum för inlämningen av en kompletterad uppgift bestäms av kursansvarig.
I de fall där examinationsuppgiften är uppdelad i olika delar som betygssätts separat och en eller flera av delarna inte uppnår kriterierna för G, kan den delen eller delarna av uppgiften kompletteras till betyg G. Slutbetyget bestäms av en sammanvägning av samtliga godkända delar. Principen för sammanvägningen anges i betygskriterierna.
Om en inlämnad examinationsuppgift avviker så kraftigt från instruktionerna att uppgiften behöver göras om helt, räknas inte den nya inlämningen som en komplettering utan som en ny inlämning som kan betygssättas enligt hela betygsskalan.
En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det.
Obligatoriskt deltagande:
Uppgifter och seminarier är obligatoriska. Kursledaren bedömer om och i sådana fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten har deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar, registreras inte studieresultaten i LADOK. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Övergångsbestämmelser
Efter varje kurstillfälle kommer det att erbjudas totalt sex tillfällen för examination inom en 2-årsperiod efter kursens slut.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställa av Styrelsen för utbildning vid KI.
Muntlig utvärdering kommer att genomföras under kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rapporter, artiklar och annan anvisad litteratur anges i studiehandledningen och kommer att vara tillgängliga elektroniskt.