Pediatrisk optometri, 7,5 hp
Pediatric optometry, 7,5 credits- Kurskod
- 3OP012
- Kursens benämning
- Pediatrisk optometri
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Optometri
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2012-05-08
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2024-04-11
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2022
Särskild behörighet
Samma behörighetskrav som för att bli antagen till magisterprogrammet i klinisk optometri vid Karolinska Institutet.
Student som underkänts på VIL-tillfälle (verksamhetsintegrerat lärande) till följd av att studenten visat på så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för verksamheten/ sjukvården riskerats, är behörig till nytt VIL-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Efter kursen ska studenten kunna
1) beskriva barns synutveckling och använda undersökningsmetodik i relation till barnets ålder och mentala förmåga
2) ta hand om (undersöka, optometriskt behandla, och remittera) barn med ögonsjukdomar och övriga sjukdomar med ögonpåverkan
3) ta hand om (undersöka, optometriskt behandla, och remittera) barn som löper risk för att utveckla eller som har binokulära störningar
4) beskriva och utföra extra undersökningar hos barn med läs- och skrivsvårigheter.
Innehåll
Kursen innehåller följande delar: synutvekling, ögonsjukdomar och ögonkomplikationer hos barn, undersökningsmetodik, binokulärseende, barn och kontaktlinser, synsvagsteknik och barn, samt screening. Ut över detta ingår också diagnostiska medikament och deras användning vid undersökning av barn.
Kursen är indelad i följande två moment:
Inlämningsuppgifter och kliniskt arbete, 3.5 hp
Omfattar inlämning och godkända inlämningsuppgifter, samt fullgjort kliniskt arbete.
Teoretisk förståelse, 4.0 hp
Omfattar teoretisk förståelse och omsättning av kursens ämnesmässiga innehåll.
Arbetsformer
Kursen innefattar VIL (verksamhetsintegrerat lärande), självstudier, teoretisk genomgång och demonstrationer. Den teoretiska genomgången sker genom olika undervisningsformer (case-metodik, föreläsningar etc.). Studenterna ges möjlighet till att träna praktiska färdigheter men måste ta stort eget ansvar.
Vissa utbildningsinslag är obligatoriska, se rubriken "Examination".
Examination
Kursen examineras på följande sätt:
Moment 1, Inlämningsuppgifter och kliniskt arbete,examinerar mål 1-4
a) inlämningsuppgifter, ges vardera betyget U eller G
b) obligatorisk närvaro och aktivt deltagande i VIL
Momentet ges något av betygen U eller G.
För betyget G krävs G på samtliga inlämningsuppgifter, samt fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag.
Moment 2, Teoretisk förståelse, examinerar mål 1-4
a) skriftlig tentamen, ges betyget U, G eller VG
Momentet ges samma betyg som skriftlig tentamen, U, G eller VG.
Betyg hel kurs
På hel kurs ges något av betygen U, G eller VG.
För betyget G på hel kurs krävs G på moment 1 och 2.
För betyget VG på hel kurs krävs G på moment 1 och VG på moment 2.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Riktlinjer vid avbrytande av VIL-tillfälle
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VIL-tillfälle om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att klient- eller patientsäkerheten eller klienternas/ patienternas/ uppdragsgivarnas förtroende för verksamheten/ sjukvården riskerats. När VIL avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VIL-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplanupprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VIL-tillfälle på denna kurs.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Kursen läggs ned och gavs för sista gången med start VT24. Examination enligt denna kursplan erbjuds sista gången VT26 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat. Från och med HT26 examineras studenter enligt vid tidpunkten gällande kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Karolinska Institutet. Sammanställning av studenternas svar i kursenkät samt kursansvarigs analys av dessa publiceras på KI:s öppna kurswebb.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Edinburgh : Elsevier Butterworth-Heinemann, 2004 - 170 p. ISBN:0-7506-8792-4 (pbk.) LIBRIS-ID:9454290 Sök i biblioteket