Kursplan för

Neurooptometri, 7,5 hp

Neuro-optometry, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Kurskod
3OP014
Kursens benämning
Neurooptometri
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Optometri 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2024-03-13
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

Samma behörighetskrav som för att bli antagen till magisterprogrammet i klinisk optometri vid Karolinska Institutet.

Mål

Efter kursen ska studenten kunna

Kunskaper och förståelse 

1) visa på relevant anatomisk kunskap för att tillgodogöra sig kursens innehåll och mål
2) visa på goda kunskaper om neurologiska synavvikelser
3) visa på omfattande kunskap om vanligt förekommande neurologiska tillstånd samt möjliga orsaker till dessa, och känna till möjliga differentialdiagnoser
4) visa på goda teoretiska kunskaper om neurooptometriska behandlingsprinciper

Färdighet och förmåga 

5) ställa relevanta frågor i anamnesen mot vanligt förekommande neurologiska manifestationer
6) undersöka och värdera sensoriska synfunktioner såsom synskärpa, synfält, samsyn och färgmättnad, samt avgöra trolig orsak till avvikelsen 
7) undersöka och värdera motoriska synfunktioner såsom ögonens motilitet, ögonrörelseförmågor, pupillrespons och ögonlocksposition samt avgöra trolig orsak till avvikelsen
8) utifrån anamnes och undersökningens resultat, föreslå en behandlingsplan som tar hänsyn till patientens behov och förutsättningar
9) undersöka patienter med neurologiska avvikelser och anpassa undersökning utifrån dennes förutsättningar och behov
10) bekräfta och avfärda misstankar om neurologiska tillstånd som kan påverka hjärnans synförmåga och vid behov remittera

Förhållningssätt och värderingsförmåga 

11) reflektera över behovet av anpassat bemötande vid neurologiskt påverkade patienter med särskilda förutsättningar och ge exempel på vilken hänsyn som bör tas
12) beskriva sin roll och andra yrkesrollers betydelse i ett interprofessionellt omhändertagande av patienten.

Innehåll

Kursen omfattar sjukdomar och skador på hjärnans synsystem med stort fokus på de vanligast förekommande skador och sjukdomar som kliniker kan möta i en ögon-/optikerverksamhet. Studenten får lära sig vanligt förekommande symptom och avvikelser vid hjärnskada och de utmaningar detta ger vid undersökning, kommunikation och behandling av patienten. Studenten får i seminarieform möta andra professioner i samtal om det tvärprofessionella omhändertagandet av hjärnskadade patienter. Stor vikt läggs vid synförändringar och lämplig handläggning utifrån vårdgivarens vårdnivå, vilket inkluderar beslut om behandling med uppföljning eller adekvat remiss till rätt vårdinstans. Kursen ger god inblick i aktuella optometriska behandlingsmetoder i syfte att kunna ge bästa patientomhändertagande, såväl inför som efter kontakt med sjukvården.

Kursen är indelad i följande tre moment: 

Vetenskaplig utveckling, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Kliniskt arbete, 0.5 hp

Betygsskala: GU

Teoretisk förståelse, 4.0 hp

Betygsskala: VU

Arbetsformer

Kursen innefattar självstudier, teoretisk genomgång samt seminarier. Den teoretiska genomgången sker genom olika undervisningsformer (föreläsningar, fallgenomgångar). Seminarierna innefattar praktisk övning på synträning och patientbesök med samtal. Studenterna ges möjlighet till att träna praktiska färdigheter men måste ta stort eget ansvar.

Vissa utbildningsinslag är obligatoriska, se rubriken "Examination".

Examination

Kursen examineras på följande sätt:
 
Moment 1, Vetenskaplig utveckling, examinerar målen 1, 2, 3, 8, 12
a) Obligatoriskt quiz

Momentet ges något av betygen U eller G. För betyget G krävs fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag enligt anvisningar.
 
Moment 2, Kliniskt arbete, examinerar målen 2, 5, 8, 9, 10
a) Obligatorisk närvaro med aktivt deltagande i seminarier

Momentet ges något av betygen U eller G. För betyget G krävs fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag enligt anvisningar.

Moment 3, Teoretisk förståelse, examinerar målen 2, 3, 4, 6, 7, 10, 11
a) Skriftlig examination, ges betyget U, G eller VG
b) Obligatorisk närvaro med aktivt deltagande i seminarier

Momentet ges något av betygen U, G eller VG. För betyget G krävs G på examinationsuppgift a, samt fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag enligt anvisningar. För betyget VG krävs VG på uppgift a, samt fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag enligt anvisningar.

Betyg hel kurs
På hel kurs ges något av betygen U, G eller VG.
För betyget G på hel kurs krävs G på moment 1, 2 och 3.
För betyget VG på hel kurs krävs G på moment 1 och 2 samt VG på moment 3.

Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Karolinska Institutet. Sammanställning av studenternas svar i kursenkät samt kursansvarigs analys av dessa publiceras på KI:s öppna kurswebb.

Undervisning på engelska kan förekomma.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Artiklar och övriga läromedel kan tillkomma, enligt lärares anvisningar

Clinical ophthalmology : a systematic approach Kanski, Jack J.; Bowling, Brad; Nischal, Ken K.; Pearson, Andrew

Rekommenderad litteratur

Bynke, Hans G. Neuro-oftalmologi