Neurooptometri, 7,5 hp
Neuro-optometry, 7,5 credits- Kurskod
- 3OP014
- Kursens benämning
- Neurooptometri
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Optometri
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2024-03-13
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2024
Särskild behörighet
Samma behörighetskrav som för att bli antagen till magisterprogrammet i klinisk optometri vid Karolinska Institutet.
Mål
Efter kursen ska studenten kunna
Kunskaper och förståelse
1) visa på relevant anatomisk kunskap för att tillgodogöra sig kursens innehåll och mål
2) visa på goda kunskaper om neurologiska synavvikelser
3) visa på omfattande kunskap om vanligt förekommande neurologiska tillstånd samt möjliga orsaker till dessa, och känna till möjliga differentialdiagnoser
4) visa på goda teoretiska kunskaper om neurooptometriska behandlingsprinciper
Färdighet och förmåga
5) ställa relevanta frågor i anamnesen mot vanligt förekommande neurologiska manifestationer
6) undersöka och värdera sensoriska synfunktioner såsom synskärpa, synfält, samsyn och färgmättnad, samt avgöra trolig orsak till avvikelsen
7) undersöka och värdera motoriska synfunktioner såsom ögonens motilitet, ögonrörelseförmågor, pupillrespons och ögonlocksposition samt avgöra trolig orsak till avvikelsen
8) utifrån anamnes och undersökningens resultat, föreslå en behandlingsplan som tar hänsyn till patientens behov och förutsättningar
9) undersöka patienter med neurologiska avvikelser och anpassa undersökning utifrån dennes förutsättningar och behov
10) bekräfta och avfärda misstankar om neurologiska tillstånd som kan påverka hjärnans synförmåga och vid behov remittera
Förhållningssätt och värderingsförmåga
11) reflektera över behovet av anpassat bemötande vid neurologiskt påverkade patienter med särskilda förutsättningar och ge exempel på vilken hänsyn som bör tas
12) beskriva sin roll och andra yrkesrollers betydelse i ett interprofessionellt omhändertagande av patienten.
Innehåll
Kursen omfattar sjukdomar och skador på hjärnans synsystem med stort fokus på de vanligast förekommande skador och sjukdomar som kliniker kan möta i en ögon-/optikerverksamhet. Studenten får lära sig vanligt förekommande symptom och avvikelser vid hjärnskada och de utmaningar detta ger vid undersökning, kommunikation och behandling av patienten. Studenten får i seminarieform möta andra professioner i samtal om det tvärprofessionella omhändertagandet av hjärnskadade patienter. Stor vikt läggs vid synförändringar och lämplig handläggning utifrån vårdgivarens vårdnivå, vilket inkluderar beslut om behandling med uppföljning eller adekvat remiss till rätt vårdinstans. Kursen ger god inblick i aktuella optometriska behandlingsmetoder i syfte att kunna ge bästa patientomhändertagande, såväl inför som efter kontakt med sjukvården.
Kursen är indelad i följande tre moment:
Vetenskaplig utveckling, 3.0 hp
Kliniskt arbete, 0.5 hp
Teoretisk förståelse, 4.0 hp
Arbetsformer
Kursen innefattar självstudier, teoretisk genomgång samt seminarier. Den teoretiska genomgången sker genom olika undervisningsformer (föreläsningar, fallgenomgångar). Seminarierna innefattar praktisk övning på synträning och patientbesök med samtal. Studenterna ges möjlighet till att träna praktiska färdigheter men måste ta stort eget ansvar.
Vissa utbildningsinslag är obligatoriska, se rubriken "Examination".
Examination
Kursen examineras på följande sätt:
Moment 1, Vetenskaplig utveckling, examinerar målen 1, 2, 3, 8, 12
a) Obligatoriskt quiz
Momentet ges något av betygen U eller G. För betyget G krävs fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag enligt anvisningar.
Moment 2, Kliniskt arbete, examinerar målen 2, 5, 8, 9, 10
a) Obligatorisk närvaro med aktivt deltagande i seminarier
Momentet ges något av betygen U eller G. För betyget G krävs fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag enligt anvisningar.
Moment 3, Teoretisk förståelse, examinerar målen 2, 3, 4, 6, 7, 10, 11
a) Skriftlig examination, ges betyget U, G eller VG
b) Obligatorisk närvaro med aktivt deltagande i seminarier
Momentet ges något av betygen U, G eller VG. För betyget G krävs G på examinationsuppgift a, samt fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag enligt anvisningar. För betyget VG krävs VG på uppgift a, samt fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag enligt anvisningar.
Betyg hel kurs
På hel kurs ges något av betygen U, G eller VG.
För betyget G på hel kurs krävs G på moment 1, 2 och 3.
För betyget VG på hel kurs krävs G på moment 1 och 2 samt VG på moment 3.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Karolinska Institutet. Sammanställning av studenternas svar i kursenkät samt kursansvarigs analys av dessa publiceras på KI:s öppna kurswebb.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Artiklar och övriga läromedel kan tillkomma, enligt lärares anvisningar
7. ed. : Edinburgh : Butterworth-Heinemann, 2011 - ix, 909 s. ISBN:978-0-7020-4093-1 (hbk.) LIBRIS-ID:12189545 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
3., [rev. och utvidgade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 1996 - 156 s. ISBN:91-44-00080-4 (korr.) ; 220:00 LIBRIS-ID:8352505 Sök i biblioteket