Kursplan för

Pediatrisk optometri, 7,5 hp

Pediatric optometry, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Kurskod
3OP017
Kursens benämning
Pediatrisk optometri
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Optometri 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2024-03-13
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2024-03-26
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

Samma behörighetskrav som för att bli antagen till magisterprogrammet i klinisk optometri vid Karolinska Institutet.
 
Student som underkänts på VIL-tillfälle (verksamhetsintegrerat lärande) till följd av att studenten visat på så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för verksamheten/ sjukvården riskerats, är behörig till nytt VIL-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Efter kursen ska studenten kunna

Kunskaper och förståelse
1) redogöra för barns synutveckling och faktorer som påverkar synutvecklingen
2) redogöra för, samt identifiera kliniska uttryck för vanligt förekommande ögonsjukdomar hos barn
3) beskriva sjukdomsförlopp och behandlingsmetoder för vanligt förekommande ögonsjukdomar hos barn

Färdighet och förmåga
4) tillämpa principer för differentialdiagnostisering utifrån symptombild och/eller okulära manifestationer
5) åldersanpassa val av undersökningsmetoder till frågeställning, situation och individ och utföra dessa med hög kvalitet
6) redogöra för undersökningar och behandlingar av barn med binokulära avvikelser samt barn med binokulära störningar vilka obehandlade riskerar att leda till amblyopi
7) bekräfta och/eller avfärda misstankar om ögonsjukdom och/eller okulära manifestationer som kan påverka synutvecklingen hos barn, och vid behov remittera

Förhållningssätt och värderingsförmåga
8) reflektera över behovet av anpassat bemötande vid vård av barn eller individer med särskilda förutsättningar och ge exempel på vilken hänsyn som bör tas
9) utifrån ett globalt hälsoperspektiv kunna förstå och utvärdera förekomst och skillnader i syn- och refraktionsutveckling bland individer.

Innehåll

Kursen omfattar ett flertal olika områden för att ge studenten kunskap om utredning och handläggning av barns synutveckling. Kursens teori ger fördjupad kunskap om utveckling, sjukdomar, refraktionering, och kongenitala tillstånd hos barn.

Vidare omfattar kursen aktivt arbete med prioritering och individanpassning av tester, självutvärdering av obligatoriska inlämningsuppgifter och klinisk praktisk övning i undersökning av barn.

I kursen får studenten reflektera över etik och lika villkor, för att på ett begripligt och respektfullt sätt kunna ge information i relation till barnets ålder och mentala förmåga, samt kunna bedöma och värdera lämpligheten i att utföra undersökningar som kan medföra obehag eller risker för barnet.

Kursen är indelad i följande tre moment:

Vetenskaplig utveckling, 4.5 hp

Betygsskala: GU

Kliniskt arbete, 0.5 hp

Betygsskala: GU

Teoretisk förståelse, 2.5 hp

Betygsskala: VU

Arbetsformer

Kursen innefattar självstudier, inlämningsuppgifter, samt aktivt deltagande i VIL samt seminarier.

Vissa utbildningsinslag är obligatoriska, se rubriken "Examination".

Examination

Kursen examineras på följande sätt:
 
Moment 1, Vetenskaplig utveckling, examinerar målen 1,2,3,6,8,9
a) obligatoriska inlämningsuppgifter
b) obligatorisk närvaro med aktivt deltagande i seminarium
Momentet ges något av betygen U eller G. För betyget G krävs fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag enligt anvisningar.

Moment 2, Kliniskt arbete, examinerar målen 1-8
a) löpande bedömning av kliniska färdigheter och patientomhändertagande under VIL, ges betyget U eller G
Momentet ges samma betyg som VIL, U eller G.

Moment 3, Teoretisk förståelse, examinerar målen 1-7
a) skriftlig examination, ges betyget U, G eller VG
Momentet ges samma betyg som skriftlig examination, U, G eller VG.

Betyg hel kurs
På hel kurs ges något av betygen U, G eller VG.
För betyget G på hel kurs krävs G på moment 1, 2 och 3.
För betyget VG på hel kurs krävs G på moment 1 och 2 samt VG på moment 3.
 
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Riktlinjer vid avbrytande av VIL-tillfälle
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VIL-tillfälle om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att klient- eller patientsäkerheten eller klienternas/ patienternas/ uppdragsgivarnas förtroende för verksamheten/ sjukvården riskerats. När VIL avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VIL-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplanupprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VIL-tillfälle på denna kurs.

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Karolinska Institutet. Sammanställning av studenternas svar i kursenkät samt kursansvarigs analys av dessa publiceras på KI:s öppna kurswebb.

Undervisning på engelska kan förekomma.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Harvey, William; Gilmartin, Bernard Paediatric optometry