Kursplan för

Forskningsprojekt, 16 hp

Research Project, 16 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2019.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT13 , HT14 , HT19
Kurskod
4BI097
Kursens benämning
Forskningsprojekt
Hp
16 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Biomedicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för mikrobiologi, tumör- och cellbiologi
Beslutande organ
Programnämnd 7
Datum för fastställande
2013-03-21
Reviderad av
Programnämnden för biomedicinprogrammen
Senast reviderad
2019-03-27
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2019

Särskild behörighet

Lägst betyget G (godkänd) på kurserna Tillämpad kommunikation i biomedicin 1 med vetenskapsteori och bioetik, Tillämpad kommunikation i biomedicin 2, Avancerad translationell medicin, Teoretisk och praktisk försöksdjursvetenskap, samt Biostatistik på Masterprogrammet i biomedicin.

Mål

Kursen syftar till att ge studenterna möjlighet, enligt en individuell studieplan, att under handledning utföra ett forskningsinriktat projekt inom det biomedicinska fältet, att sammanfatta resultat i en forskningsrapport och att presentera projektets resultat.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Avseende kunskap och förståelse

  • tillämpa experimentella metoder för att lösa en vetenskaplig frågeställning,
  • insamla data för analys och statistisk behandling när så är relevant,
  • använda relevant vetenskaplig litteratur i det egna forskningsprojektet.

Avseende färdighet och förmåga

  • utföra ett forskningsprojekt enligt en individuell studieplan,
  • visa initiativ till självständighet, kritiskt och kreativt tänkande,
  • dokumentera resultat genom att skriva en forskningsrapport,
  • presentera och diskutera forskningsresultat i ett vetenskapligt sammanhang,
  • formulera nya vetenskapliga frågeställningar uppkomna under forskningsprojektet.
     

Avseende värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa ett professionellt förhållningssätt avseende tidsplanering och kollegialt samarbete,
  • göra en koppling mellan teoretiskt och praktiskt kunnande,
  • på ett betryggande sätt och med god ordning hantera vetenskapligt material,
  • genomföra projektarbetet på ett forskningsetiskt korrekt sätt,
  • reflektera och diskutera relevansen av forskningsarbetet i skriftlig och muntlig form.

Innehåll

Kursen baseras på ett individuellt forskningsarbete inklusive litteraturstudier. En individuell studieplan upprättas av handledare och student tillsammans inför kursstarten. Studieplanen tjänar även som projektbeskrivning. I slutet av det praktiska arbetet skrivs en forskningsrapport. Till detta skrivs också ett abstract. En poster baserad på arbetet produceras, presenteras och diskuteras. Datainsamling kan utföras vid annat universitet eller myndighet än Karolinska Institutet eller på ett företag.

Arbetsformer

Individuellt arbete under handledning. Deltagande i seminarier, journal clubs eller liknande aktiviteter där arbetet utförs. Inhämtande av vetenskaplig litteratur enligt handledares rekommendation och egen bedömning.

Examination

Examinationen består av skriftlig forskningsrapport, skriftligt abstract samt posterpresentation. Examinator sätter betyg (U/G/VG) efter samråd med handledare och examinerande lärare baserat på arbetets genomförande, forskningsrapporten och slutpresentation.

Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
De studenter som ej är godkända efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om den studerande ej är godkänd efter fyra provtillfällen rekommenderas denna att gå om kursen vid nästa ordinarie kurstillfälle, och får därefter delta vid ytterligare två provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle eller någon ny kursplats.

Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig med inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

​Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Efter varje kurstillfälle kommer det att erbjudas minst sex tillfällen för examination inom en tvåårsperiod efter kursens slut.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Muntlig utvärdering, kursråd, kommer att genomföras under kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Individuell litteraturlista upprättas i studieplanen.