Kursplan för

Avancerad kurs i utvecklingsbiologi och regenerativ medicin, 9 hp

Advanced Course in Development Biology and Regenerative Medicine, 9 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2019.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT17 , HT19
Kurskod
4BI104
Kursens benämning
Avancerad kurs i utvecklingsbiologi och regenerativ medicin
Hp
9 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Biomedicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnden för biomedicinprogrammen
Datum för fastställande
2017-04-12
Reviderad av
Programnämnden för biomedicinprogrammen
Senast reviderad
2019-03-27
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2019

Särskild behörighet

Lägst betyget G (godkänd) på kurserna Tillämpad kommunikation i biomedicin 1 med vetenskapsteori och bioetik, Tillämpad kommunikation i biomedicin 2, Avancerad translationell medicin, Teoretisk och praktisk försöksdjursvetenskap, samt Biostatistik på Masterprogrammet i biomedicin.

Mål

Huvudsyftet med denna avancerade kurs är att introducera studenter till de senaste framstegen inom området stamceller inom ramen för utvecklingsbiologi mot embryologi och regenerativ medicin. Kursen betonar också vikten av köns och genusaspekter inom biomedicinsk forskning. Slutligen innehåller denna kurs aktiviteter för att stärka överförbara färdigheter genom dess innehåll av kreativitetsövningar, träning i vetenskapskommunikation och samverkan med TEDx Stockholm samhälle.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Avseende kunskap och förståelse
* Redogöra för human reproduktionsbiologi och human-assisterad reproduktionsbiologi.
Redogöra för användningen av stamceller och andra biomedicinska plattformar för att utforma regenerativa terapier.

Avseende färdighet och förmåga
* Diskutera de viktigaste teknikerna och metoderna för användning av stamceller i assisterad reproduktionsbiologi och regenerativ medicin.
* Kommunicera vetenskapliga begrepp på ett tydligt och lättillgängligt sätt.

Avseende värderingsförmåga och förhållningssätt
* Kritiskt analysera de senaste framstegen inom området embryologi och assisterad befruktning, stamcellsforskning och regenerativ medicin och föreslå möjliga framtida åtgärder.
* Demonstrera kritiskt tänkande för att utvärdera och föreslå införandet av köns och genusperspektiv inom biomedicinsk forskning och i utformningen av terapier.

Innehåll

Kursen omfattar state-of-the-art begrepp vad gäller stamceller, assisterad reproduktionsbiologi, kryokonservering av könsceller och embryon, isolering och karakterisering av stamceller och användning av stamceller för regenerativ medicin. Kursen behandlar vikten av köns- och genusperspektiv inom biomedicinsk forskning. I kursen ingår även aktiviteter för att utveckla kreativt tänkande och vetenskaplig kommunikation, tillsammans med möjlig koppling mot socialt entreprenörskap i samhället.

Arbetsformer

Den pedagogiska ramen för kursen bygger på ett aktivt, elevcentrerad lärande. Studenterna kommer att delta i föreläsningar, journal clubs, online-lärande, praktiska laborationer och grupparbeten. Studenterna förväntas ta en aktiv roll för att förbereda sig för lärandeaktiviteter för att kunna diskutera de senaste vetenskapliga framstegen med kamrater och med experter inom områdena embryologi och regenerativ medicin. Studenterna kommer att delta i kreativt och innovativt tänkande, som de kommer att presentera som hypotesdrivna ursprungliga vetenskapliga förslag.

Examination

Examinationen består av inlämningsuppgifter eller tentor eller muntliga presentationer. En student måste bli godkänd på varje modul för att bli godkänd på kursen.

Obligatoriskt deltagande
Kursintroduktioner, grupparbeten, seminarier och demonstrationer är obligatoriska. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan studenten deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar registreras inte studentens kursresultat i LADOK. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
De studenter som ej är godkända efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om den studerande ej är godkänd efter fyra provtillfällen rekommenderas denna att gå om kursen vid nästa ordinarie kurstillfälle, och får därefter delta vid ytterligare två provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle eller någon ny kursplats.

Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Efter varje kurstillfälle kommer det att erbjudas minst sex tillfällen för examination inom en tvåårsperiod efter kursens slut.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Kurslitteratur är vetenskapliga artiklar och material som delas ut under kursens gång.