Marknadsanalys, 6 hp
Market analysis, 6 credits- Kurskod
- 4BP018
- Kursens benämning
- Marknadsanalys
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Bioentreprenörskap
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Programnämnd 7
- Datum för fastställande
- 2010-10-26
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2010
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom medicin, biomedicin, bioteknologi, biologi, kemi, teknik eller motsvarande examen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).
Mål
LÄRANDEMÅL Efter kursen kommer studenterna kunna: - Visa på förståelse för de övergripande ramverken för marknadsanalys samt lära sig att tillämpa dessa på typiska problem som företag inom den biomedicinska industrin står inför - Kunna använda nyckelbegrepp inom marknadsföring och specifikt hur dessa är tillämpbara på biomedicinska företag - Använda marknadsinformation för att öka kunskapen och förståelsen för kunder och konkurrenter - Ha en djup förståelse för marknadsanalys - Använda marknadsanalys som verktyg i företagets strategiarbete och marknadspositionering - Förstå hur hälsovårdssystemen är organiserade och hur deras uppbyggnad påverkar biomedicinska företags strategier - Använda professionella färdigheter - samarbetsförmåga, arbeta i och leda projekt och kommunikationsförmåga i skriftlig och muntlig form.
Innehåll
1. Introduktion Förståelse för marknaderna inom den biomedicinska sektorn Begrepp inom marknadsanalys Begrepp och strategi inom marknadsföring 2. Marknadsanalys och marknadsstrategi i den biomedicinska industrin Verktyg och metoder i marknadsanalys - Marknadsstorlek (nuvarande och framtida) - Marknadstillväxt - Lönsamhetsstruktur på marknaden - Kostnadsstruktur i branschen - Distributionskanaler - Marknadstrender - Nyckelfaktorer för framgång Analys och prognostisering av framtida teknologier och marknader Hälsovårdsystemens ersättningssystem (reimbursement systems) Inverkan av FoU och marknadsanalys på företagsstrategi Prissättningsstrategier Företagspositionering 3. Marknadsföring och försäljning i hälsovårdssektorn Metoder och tekniker för marknadsföring och försäljning Utveckling av marknadsföringsmixen målmarknadssegmentering och urval, marknadsmottagande och produktpositionering Marknadsföringskommunikation PR specialist, massmedia och övriga kanaler
Arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp och individuellt samt fallstudier
Examination
Examinationen baseras på en skriftlig tenta och inlämnade uppgifter. Inlämningsuppgifter betygsätts U/G och tentan betygsätts U/G/VG. Det är två inlämningsuppgifter som vardera väger 20%. Tentan väger 60% För att få betyg på hel kurs krävs att alla moment fått ett godkänt betyg. Obligatorisk närvaro Närvaro på seminarier och presentationer är obligatorisk. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar registreras inte studentens kursresultat i LADOK. Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen De studenter som ej är godkända efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om den studerande ej är godkänd efter fyra provtillfällen rekommenderas denna att gå om kursen vid nästa ordinarie kurstillfälle, och får därefter delta vid ytterligare två provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle eller någon ny kursplats. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig med inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Efter varje kurstillfälle kommer det att erbjudas minst sex tillfällen för examination inom en 2-årsperiod efter kursens slut.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Mandatory literature/Obligatorisk litteratur
Note that the recommended literature for this course will be used also in subsequent courses during the programme.
Scientific articles, industry reports, case studies as well as a Case Compendia on Pharmaceutical market analysis and marketing will also be mandatory reading.
New York ;a London : Free Press, cop. 2003 - 336 s. ISBN:0-7432-2244-X LIBRIS-ID:9003581 Sök i biblioteket
Recommended literature
Boston, Mass. : Harvard Business School Press, cop. 2005 - 238 s. ISBN:1-59139-619-0 (inb.) LIBRIS-ID:9627193 Rekommenderad Sök i biblioteket
Boston : Harvard Business School Press, cop. 2006 - xvii, 506 s. ISBN:1-59139-778-2 (inb.) LIBRIS-ID:10328206 URL: http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0515/2005018631.html Rekommenderad Sök i biblioteket
5. European ed. : Harlow : Financial Times Prentice Hall, c2008 - xxxv, 1020 s. ISBN:978-0-273-71156-8 (pbk.) LIBRIS-ID:10870040 Rekommenderad Sök i biblioteket