Kursplan för

Examensarbete i bioentreprenörskap, 30 hp

Degree Project in Bioentrepreneurship, 30 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT17 , VT18 , VT19
Kurskod
4BP037
Kursens benämning
Examensarbete i bioentreprenörskap
Hp
30 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Bioentreprenörskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Programnämnd 7
Datum för fastställande
2016-10-24
Reviderad av
Utbildningsnämnden LIME
Senast reviderad
2021-10-20
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2019

Särskild behörighet

Lägst betyget G på kurserna som ges under termin 1 och 2 samt kursen Vetenskaplig metod, på Masterprogrammet i bioentreprenörskap.

Mål

Kursen syftar till att ge studenterna möjlighet att självständigt utifrån en frågeställning inom huvudområdet bioentreprenörskap planera och genomföra ett vetenskapligt projekt.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Avseende kunskaper och förståelse

  • visa bred kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, samt en hög grad av specialiserad kunskap inom ramen för det aktuella projektet, 
  • söka och kritiskt granska relevant vetenskaplig litteratur till stöd för att bredda och fördjupa sina kunskap inom ramen för det aktuella projektet,
  • upprätta en relevant och realistisk forskningsplan för det aktuella projektet,
  • visa en fördjupad metodkunskap samt motivera valet av metoder för att lösa en vetenskaplig problemställning inom huvudområdet.

Avseende färdigheter och förmåga

  • visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
  • visa förmåga att självständigt identifiera och formulera relevanta frågeställningar och att kritiskt och kreativt planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att analysera och kritiskt utvärdera resultaten av sin vetenskapliga studie i det specifika forskningsområdet såväl som i ett bredare vetenskapligt och samhälleligt perspektiv,
  • kritiskt och objektivt bedöma andras vetenskapliga arbeten samt kunna ge och ta emot relevant återkoppling,
  • presentera det egna arbetet, dess slutsatser samt den kunskap och de argument som slutsatserna är baserade på i skriftlig och muntlig form såväl i ett akademiska sammanhang som för en möjlig samarbetspartner och ur ett bredare populärvetenskapligt perspektiv.

Avseende värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sitt egna kontinuerliga lärande,
  • visa ett professionell förhållningsssätt avseende tidsplanering, kollegialt samarbete och samarbete med en eventuell samarbetspartner,
  • visa förmåga att genomföra en vetenskaplig studie på ett forskningsetiskt korrekt sätt.

Innehåll

Kursen består av ett självständigt arbete samt seminarier där olika ämnen relevanta för att skriva och genomföra en vetenskaplig studie diskuteras.

Projekt kan utföras vid Karolinska Institutet eller vid ett annat universitet, myndighet eller företag/organisation.

Arbetsformer

Kursen ges på avancerad nivå där studenterna förutsätts vara bekanta med de vanligaste arbetsformerna i högskolestudier. Kursens pedagogiska grundsyn är baserad på entreprenöriellt lärande och förutsätter ett aktivt studentdeltagande. Undervisningen sker i form av självständigt arbete med en vetenskaplig rapport, obligatoriska schemalagda peer review seminarier där studenterna redogör för sina framsteg och ger varandra återkoppling samt presentationer och oppositioner. 

Ett projektförslag ska skrivas enligt instruktioner och godkännas av kursledaren.

Examination

Examinationen av kursen genomförs i flera steg:

En projektplan ska skrivas enligt instruktioner och godkännas av examinerande lärare samt handeldare (U/G). Projektplanen ska även presenteras muntligt vid ett seminarium (U/G).

En halvtidrapport ska skrivas enligt instruktioner (U/G) samt preseteras muntligt vid ett seminarium (U/G).

En skriftlig vetenskaplig rapport ska skrivas och lämnas in enligt instruktioner. Projektet ska, efter godkännande, presenteras muntligt (U/G). Studenten ska även genomföra en muntlig kritisk granskning av ett annat projekt (U/G). Den slutgiltiga versionen av rapporten, lämnas in efter den muntliga presentationen och är den som ligger till grund för betyget (U/G/VG)

För att få betyget G på hel kurs måste studenten få minst betyget G på alla examinationsmoment. För att få betyget VG måste studenten få betyget VG på rapporten samt G på övriga moment, samt lämna in rapporten senast angiven tid. Inlämning av den skriftliga rapporten efter deadline resulterar i att studenten missar chansen till betyget väl godkänd (VG). 

Samliga peer-feedback seminarier är obligatoriska och kräver aktivt deltagande. Vid frånvaro från obligatoriska moment bedömer kursledaren om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. 

De studenter som ej är godkända efter ordinarie presentationstillfälle (på den muntliga och/eller skriftliga delen) har rätt att omarbeta rapporten och/eller presentationen och delta vid ytterligare fem presentationstillfällen. Om den studerande ej är godkänd efter fyra presentationstillfällen rekommenderas denne att gå om kursen vid nästa ordinarie kurstillfälle, med ett nytt projekt. I samband med denna kurs får studenten delta vid ytterligare två presentationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända presentationer ges inte något ytterligare presentationstillfälle eller någon ny kursplats på kursen.

Praktik
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students praktikplacering eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att förtroende gentemot samarbetspartnern riskerar att skadas eller brytas. När projektplaceringen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett projektplaceringstillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs för att studenten ska kunna bli godkänd på kursen.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Muntlig utvärdering, kursråd, kommer att genomföras under kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur / Compulsory literature

Litteratur för det specifika projektet kommer att beslutas av projektsamordnaren vid UBE / LIME i samverkan med examinator när projektplanen godkänns. Metodlitteratur kommer också att väljas utifrån projektets innehåll.

En av de två alternativa böckerna nedan ska användas som huvudsaklig kurslitteratur

Bryman, Alan; Bell, Emma Business research methods
Saunders, Mark; Lewis, Philip; Thornhill, Adrian. Research methods for business students

Övrig litteratur

Yin, Robert K. Case Study Research : design and methods
Campbell, Michael J.; Machin, David; Walters, Stephen J. Medical statistics : a textbook for the health sciences
Brinkmann, Svend; Kvale, Steinar InterViews : learning the craft of qualitative research interviewing
How to do a Research Project - A Guide for Undergraduate Students
Colin Robson (University of Huddersfield)
http://www.blackwellpublishing.com/book.asp?ref=9781405114899