Kursplan för

Bioentreprenörskapsteori, 4 hp

Theory in Bioentrepreneurship, 4 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2022.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT20 , HT22 , HT23 , HT24
Kurskod
4BP038
Kursens benämning
Bioentreprenörskapsteori
Hp
4 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Bioentreprenörskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden LIME
Datum för fastställande
2020-03-04
Reviderad av
Utbildningsnämnden LIME
Senast reviderad
2022-03-10
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2022

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård, biomedicin, biologi, cell- och molekylärmedicin, farmaci, kemi, medicin, bioteknologi eller motsvarande examen. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Beskriv utvecklingen av entreprenörskap ur ett forskningsperspektiv, i olika sammanhang och discipliner
  • Förklara den entreprenöriella processen och tillvägagångssättet, dess kärnbegrepp och teorier
  • Demonstrera förståelse för entreprenörskap inom livsvetenskaperna, dvs bioentreprenörskap
  • Tillämpa reflekterande och reflexiv praxis på lärande

Innehåll

Samhället står inför många utmaningar. Exempelvis utgör världens växande och åldrande befolkning en påfrestning på sjukvården och den övergripande välfärden. Med ett utvecklat ekosystem inom livsvetenskaperna som driver innovation från vetenskaplig kunskap med hjälp av ett entreprenöriellt tillvägagångssätt, kan dessa utmaningar vara möjligheter för morgondagens entreprenörer och förändra samhället.

Denna kurs lägger grunden för tillämpningen av ett entreprenöriellt tillvägagångssätt inom life science, dvs. bioentreprenörskap. Entreprenörskapslitteratur kommer att studeras mot bakgrund av livsvetenskapliga utmaningar och möjligheter. Kursen kommer också att introducera en reflekterande och reflexiv praxis för lärande.

Arbetsformer

Föreläsningar och seminarier kommer att kompletteras med självstudier av litteratur och strukturerad reflektion. Ett projekt där lärdomarna från kursen kommer att tillämpas genomförs parallellt genom kursen och resulterar i en individuell rapport.

Kursen ges på avancerad nivå där studenterna förutsätts vara bekanta med de vanligaste arbetsformerna i högskolestudier. Kursens pedagogiska grundsyn är baserad på ett entreprenöriellt lärande och förutsätter ett aktiv studentdeltagande.

Obligatoriskt deltagande
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges

Examination

Examinationen består av:

  • en reflekterande dagbok (U/G)
  • en individuell skriftlig rapport (U/G/VG)

För att bli godkänd på kursen måste studenten få betyget godkänd på samtliga examinationer. För att betyget väl godkänd måste studenten få betyget godkänd på den reflektiva dagboken samt betyget väl godkänd på den individuella skriftliga rapporten.

Inlämning av den individuella skriftliga rapporten efter deadline resulterar i att studenten missar möjligheten att få betyget "väl godkänd" på kursen. 

Begränsning av antal provtillfällen.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Løwe Nielsen, Suna Entrepreneurship in theory and practice : paradoxes in play