Kursplan för

Informationskompetens: att söka, skriva och presentera vetenskap, 4 hp

Information literacy: searching, writing and presenting science, 4 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2023.
Kurskod
4FF013
Kursens benämning
Informationskompetens: att söka, skriva och presentera vetenskap
Hp
4 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Translationell fysiologi och farmakologi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för fysiologi och farmakologi
Beslutande organ
Utbildningsnämnden FyFa
Datum för fastställande
2023-03-20
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2023

Särskild behörighet

Lägst betyget G på kurserna Integrerad fysiologi och farmakologi (termin 1) samt Fysiologiska och farmakologiska mekanismer och experimentella metoder (termin 2) på Masterprogrammet i translationell fysiologi och farmakologi.

Mål

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla sin kunskap att söka och hantera vetenskapliga information samt sin medicinska vetenskapliga skriv-, presentations- och informationskompetens.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • söka vetenskaplig litteratur med hjälp av adekvata sökstrategier
  • granska vetenskapliga artiklar och utifrån studiedesign, statistiska metoder, resultat och slutsatser extrahera sammanfattande information
  • förstå hur man skriver en vetenskaplig artikel och skickar in den för publicering
  • förklara publiceringsprocessen, inklusive hur man använder relevanta resurser för att välja en lämplig tidskrift för publicering av sin forskning
  • skriva andra typer av texter som krävs för en vetenskaplig karriär, informera andra studenter skriftligt och muntligt om kunskapsläget inom ett medicinskt vetenskapligt område
  • ge, ta och använda konstruktiv återkoppling som peer review

 

Innehåll

Områden som ingår är att skriva en översiktsartikel, bidragsansökan och populärvetenskapliga texter; söka och hantera vetenskaplig litteratur; och förstå publiceringsprocessen, inklusive att använda relevanta resurser och artiklar för att presentera en sammanfattning i skriftlig och muntlig form.

Arbetsformer

Kursen har en blandning av lärandeaktiviteter där webbaserat lärande kombineras med föreläsningar, gruppövningar och seminarium med posterpresentation samt opponering.

Examination

Återkoppling och opponering. Betygsätts U/G.

Individuell skriftlig presentation. Betygsätts U/G/VG. 

Individuell muntlig presentation. Betygsätts U/G.

Individuell reflektion av lärande. Betygsätts U/G.

För att få godkänt på kursen (betyget G eller högre) krävs minst godkänt på alla kursens moment. För att få väl godkänt på kursen krävs betyget väl godkänt på den individuella skriftliga presentationen.

Begränsning av antal examinationer
De studenter som ej är godkända efter ordinarie tillfälle har rätt att revidera och lämna in uppgiften och/eller muntligt redovisa vid ytterligare fem tillfällen. Om studenten genomfört sex underkända inlämnade versioner ges inte något ytterligare examinationstillfälle eller någon ny kursplats. Som inlämning räknas de gånger studenten lämnat in en reviderad version av uppgiften och/eller muntligt redovisat för examinerande lärare.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska. Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Hofmann, Angelika H. Scientific writing and communication : papers, proposals, and presentations
Material tillgängligt på kurswebben.