Biostatistik 1, 7,5 hp
Biostatistics 1, 7,5 credits- Kurskod
- 4FH083
- Kursens benämning
- Biostatistik 1
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Folkhälsovetenskap
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden PHS
- Datum för fastställande
- 2018-10-09
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden GPH
- Senast reviderad
- 2024-03-07
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2024
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård, eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget Godkänd/E.
Mål
Kursens syfte är att a) ge grundläggande kunskaper i statistik för att kunna genomföra vanligt förekommande statistiska analyser inom epidemiologi b) utveckla de färdigheter som krävs för att kunna genomföra relevanta analyser c) på ett adekvat sätt tolka resultaten och d) lära sig använda statistisk programvara.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Beskriva empiriska fördelningar av data
- Extrahera information från teoretiska sannolikhetsfördelningar
- Beskriva grundläggande sannolikhets teorier
- Förklara innebörden av statistisk inferens
- Beräkna och tolka punktskattningar och konfidensintervall
- Formulera och utföra hypotestester
- Förklara vilken typ av fel som är associerad med statistisk inferens
- Jämföra två eller flera populationer
- Särskilja mellan parametrisk vs. icke-parametrisk statistik, samt identifiera villkoren för användning av dessa
- Beskriva, utföra och tolka vanligt förekommande statistiska analyser av kontinuerliga och kategoriska data
Innehåll
Kursen kommer att innehålla följande: olika typer av variabler (dikotoma, kontinuerliga, nominala, kategoriska, ordinala etc.), hantera dataset (definiera, beräkna, välja och omvandla variabler för analys), statistiska centralmått (medelvärde, median, typvärde), spridningsmått (intervall, extrema värden, percentiler, varians, standardavvikelse), frekvenstabeller och relativa frekvenstabeller, presentation av data (tabelluppställning, stapelbar/cirkeldiagram, boxplots, scatterplots, etc.), teoretiska sannolikhetsfördelningar; (normal, Poisson, Chi-sqare), centrala gränsvärdessatsen, (typ I-fel, typ II fel, statistisk styrka, konfidensnivå), punktskattningar och 95% konfidensintervall, sambandsmått (oddskvoter, Pearson och Spearman korrelationskoefficienter), hypotesprövning (noll och alternativa hypoteser, ensidiga och tvåsidiga tester), statistiska test för skillnader mellan proportioner (Pearson Chi-square test), statistiska test för skillnader mellan medelvärden (Students t-test av oberoende urval, skillnader mellan mer än 2 medelvärden ANOVA, F-test icke parametriska test (sign-test, Mann-Whitney och Wilcoxon tester för oberoende och urval),.
Arbetsformer
En kombination av läraktiviteter (dvs. interaktiva och traditionella föreläsningar, grupp- och självständigt arbete, gruppdynamik och övningar i datorsalen) anpassade för varje specifikt ämne kommer att användas i syfte att engagera studenter i lärande processen och för att främja reflekterande tänkande och aktiv samverkan. Den teoretiska kunskapen länkas samman med de praktiska färdigheterna genom att koppla samman föreläsningar, gruppaktiviteter och handledning under datorlaborationer.
Examination
Kursen lärandemål kommer att bedömas med hjälp av ett kvantitativt instrument
I kursen används betygsgraderna U/G/VG. För att få betyget "Godkänd" på kursen måste studenten uppnå 65 poäng eller mer av de 100 totala poängen , för att få betyget "Väl Godkänd krävs över 90 poäng .
Obligatoriskt deltagande
Vissa föreläsningar är obligatoriska och dessa är noterade i schemat. Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i obligatoriska utbildningsinslag eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Kurslitteratur är också baserat på relevanta artiklar, power-point presentationer, och kompendier. Utöver det, kommer följande böcker att refereras som kompletterande stöd.
2. ed. : Pacific Grove : Duxbury, cop. 2000 - xvi, 525 s. , [42] s. ISBN:0-534-22902-6 ; No price LIBRIS-ID:5036554 Sök i biblioteket
2. ed. : Malden, Mass. : Blackwell Science, cop. 2003 - x, 501 s. ISBN:0-86542-871-9 LIBRIS-ID:8731249 Sök i biblioteket