Kursplan för

Epidemiologiska metoder för att studera sjukdomars bestämningsfaktorer, 7,5 hp

Epidemiological Methods for Studying Determinants of Health, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2021.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT20 , VT21 , VT22 , VT24
Kurskod
4FH086
Kursens benämning
Epidemiologiska metoder för att studera sjukdomars bestämningsfaktorer
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Folkhälsovetenskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutet för miljömedicin
Beslutande organ
Utbildningsnämnden PHS
Datum för fastställande
2018-10-09
Reviderad av
Utbildningsnämnden GPH
Senast reviderad
2020-10-22
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2021

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • formulera principer för olika typer av vanliga epidemiologiska studiedesigner, samt beskriva deras styrkor och svagheter,
  • beräkna och tolka mått på sjukdomsförekomst och samband, samt beskriva hur ett specifikt mått påverkas av studiedesignen,
  • beskriva teoretiska modeller för orsakssamband och diskutera principer för orsaksmekanismer,
  • identifiera och förklara olika typer av felkällor i epidemiologiska studier,
  • förklara och diskutera epidemiologiska begrepp, inklusive validitet och precision, relaterat till olika epidemiologiska studiedesigner,
  • dra slutsatser från epidemiologiska vetenskapliga artiklar, samt sammanfatta och kritiskt granska dessa utifrån studiedesign, resultat, validitet och precision.

Innehåll

Kursen fokuserar på epidemiologisk teori och praktik. Den innehåller principer för design, analys och tolkning av epidemiologiska studier. Kursen introducerar begreppet orsakssamband, begrepp relaterade till studiebas, mått på sjukdomsförekomst och mått på samband, effektmodifiering, vanliga designer för epidemiologiska studier (kohortstudier, fall-kontrollstudier, tvärsnittsstudier) och betydelsen av olika typer av felkällor.

Arbetsformer

Kursen fokuserar på aktiv inlärning, d.v.s. att omsätta kunskap i praktik och kritisk reflektion. Olika strategier för inlärning kommer att användas, så som föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och olika typer av gruppövningar med utvalda teman.

Seminarier och gruppuppgifter är obligatoriska moment.
En individuell uppgift med feedback vid olika tidpunkter utgör också en viktig arbetsform och tränar studenten i att omsätta kunskap under kursen i mer tillämpad form. Denna uppgift är också en del av examinationen.

Examination

För att bli godkänd på kursen skall studenten visa att lärandemålen har uppnåtts. Två examinationsformer tillämpas. En individuell uppgift samt en skriftlig tentamen. Den individuella uppgiften lämnar studenten in skriftligt samt redovisar muntligt. Studenten skall även opponera på en annan students individuella uppgift. Alla dessa moment betygssätts med U/G.
Den skriftlig examinationen betygssätts med U/G/VG och består av två delar, samt två nivåer, G och VG. För att få G på examinationen krävs G på båda delarna. För att få VG krävs VG på båda delarna av den skriftliga examinationen.

Om en student blir underkänd på båda delarna av examinationen måste studenten göra om hela examinationen. Om en student blir underkänd på en av delarna (kohort eller fall-kontroll) kan studenten välja att komplettera genom att göra om endast den underkända delen av examinationen vid omtentamenstillfället, och då endast G-delen. Om G-delen blir godkänd rättas respektive VG-del från det första examinationstillfället.
Studenten kan också välja att skriva om hela examinationen även om hen är godkänd på någon av G-delarna. Studenten skriver då om båda delarna och båda nivåerna av examinationen.

Obligatoriskt deltagande
 Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro  från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska  utbildningsinslagen eller  tagit igen frånvaro i enlighet med  examinators anvisningar  kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. 
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle.  Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som  examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på
förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av  Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur / Mandatory literature

Vetenskapliga artiklar delas ut under kursens gång. / Scientific articles will be handed out during the course.

Norell, Staffan Workbook of epidemiology
Gordis, Leon Epidemiology