Kvalitativa metoder, 7,5 hp
Qualitative Methods, 7,5 credits- Kurskod
- 4FH088
- Kursens benämning
- Kvalitativa metoder
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Folkhälsovetenskap
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden PHS
- Datum för fastställande
- 2018-10-09
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden GPH
- Senast reviderad
- 2022-10-18
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2023
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Efter kursen ska studenten kunna:
- beskriva principerna för kvalitativ forskning, dess huvudsakliga användningsområden och förtjänster
- beskriva och diskutera kvalitativa datainsamlingsmetoders karaktär och reflektera över fördelar och utmaningar
- beskriva etablerade kvalitativa analysmetoder
- beskriva och känna igen kvalitet i kvalitativ forskning inklusive kvalitativa definitioner för reliabilitet, validitet och överförbarhet
- fatta välgrundade beslut avseende vilken sorts forskningsfrågor som bäst besvaras med hjälp av kvalitativa metoder
- diskutera hur kvalitativa data kan bidra till förståelsen av de globala hållbarhetsmålen och av klimatförändringars hälsopåverkan.
- jämföra kvalitativa och kvantitativa ansatser och förstå när dessa bäst används enskilt eller i kombination
Innehåll
Kursen är introducerande, vilket innebär att målet med föreläsningar och praktiska uppgifter är att studenterna ska uppnå en grundläggande förståelse för syfte med och användningsområden för kvalitativa metoder inom global folkhälsa. Föreläsningar och workshops bearbetar därför epistemologiska och metodologiska utgångspunkter för kvalitativ forskning, liksom hur forskningsfokus och val av metod relaterar till vartannat. Kursen fokuserar också på kvalitativa datainsamlingsmetoder (intervju, fokusgruppdiskussion och observationer), olika metodologiska ansatser (till exempel grounded theory, etnografi) och de vanligaste analysmetoderna (till exempel tematisk analys, narrativ analys).
Praktiska individuella uppgifter och gruppövningar varvas med teoretiska föreläsningar, i syfte att främja studenternas vetenskapliga tänkande likaväl som deras praktiska färdigheter. Under kursen prövar studenterna att utveckla en kvalitativ intervjuguide, planera och genomföra observationer samt delta i en fokusgruppdiskussion. Utifrån dessa övningar diskuteras, i grupp och helklass, kvalitet och överförbarhet i kvalitativa studier. Etiska aspekter som är specifika för kvalitativ forskning om hälsa diskuteras under kursen.
Arbetsformer
Kursen är problemorienterad och omfattar föreläsningar, individuella och gruppövningar, seminarier och litteraturstudier.
Examination
Ett skriftligt prov genomförs i slutet av kursen, på vilken betyget baseras. Provet består av flera olika delar baserat på de praktiska och teoretiska momenten i kursen. I kursen används betygsgraderna U/G/VG.
Obligatorisk närvaro
Studenterna kommer att skriftligt och muntligt presentera resultat av individuella och gruppövningar vid seminarier. Genomförande av och närvaro vid dessa seminarier är obligatoriskt. Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som ett examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur / Mandatory literature
3rd ed. : Los Angeles : SAGE, 2014 - xvii, 342 p. ISBN:9781446253090 LIBRIS-ID:16402151 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur / Reference literature
2. ed. : Los Angeles : Sage Publications, cop. 2009 - 354 s. ISBN:978-0-7619-2542-2 (pbk.) LIBRIS-ID:10957812 Sök i biblioteket