Epidemiologiska metoder för effektutvärdering av folkhälsoinsatser, 10 hp
Epidemiological Methods for Outcome Evaluation of Public Health Interventions, 10 credits- Kurskod
- 4FH094
- Kursens benämning
- Epidemiologiska metoder för effektutvärdering av folkhälsoinsatser
- Hp
- 10 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Folkhälsovetenskap
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden PHS
- Datum för fastställande
- 2018-11-09
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden GPH
- Senast reviderad
- 2020-04-07
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2020
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E)".
Att studenten med godkänt resultat genomfört kurser motsvarande 45 högskolepoäng inom respektive inriktning på Masterprogrammet i folkhälsovetenskap.
För tillträde till kursen skall studenten ha genomgått kurserna 4FH083, 4FH082 och 4FH086 inom programmet, eller på annat sätt ha tillgodogjort sig motsvarande kunskaper.
Mål
Det övergripande målet med kursen är att förse studenterna med teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter inom utvärderingar av komplexa folkhälsoinsatser. Efter genomgången kurs ska studenterna kunna:
- Formulera frågeställningar som är relevanta för utvärdering av resultatet av specifika projekt/interventioner
- Diskutera för- och nackdelar med olika studiedesigner för utvärdering v.g. vetenskaplig stringens (kausal inferens), tillämpbarhet och kostnader
- Identifiera möjliga felkällor (särskilt confounding) när det gäller att dra slutsatser om ett kausalt samband mellan en intervention och dess utfall
- Identifiera datakällor för en utvärderingsstudie
- Föreslå en utvärderingsplan, inklusive metoder för insamling och analys av data, för en förebyggande eller hälsofrämjande intervention inom ett visst område
- Motivera val av föreslagna utvärderingsplaner utifrån: evidensgrad, validitet, beslutsfattarnivå och kostnader
- Skissera en kommunikationsplan för att sprida resultatet av utvärderingar i olika sammanhang
- Beskriva de möjliga vetenskapliga och policymässiga implikationerna av resultaten av utvärderingen
Innehåll
Kursen består av två delar:
1. Del 1 (3 veckor) består av föreläsningar, seminarier och interaktiva workshops med fokus på de teoretiska kunskaperna (lärandemål a-d)
2. Del 2 (3 veckor) består av självständigt och grupparbete under handledning för att utveckla en plan för utfallsutvärdering relaterad till en konkret intervention (applikationsfall), där de teoretiska kunskaperna tillämpas (lärandemål e-h)
Applikationsfallet består av något av följande: 1. en av studenten planerad intervention, 2. en pågående eller avslutad intervention på förslag av kursledare, eller 3. ett hypotetiskt fall.
Exempel på folkhälsoområden för applikationsfall är: smittsamma sjukdomar, tobaksrökning, riskbruk av alkohol, främjande av fysisk aktivitet, övervikt och fetma, säkerhetsfrämjande och olycksfallsförebyggande arbete, reproduktiv hälsa.
Arbetsformer
En kombination av arbetsformer kommer att användas: föreläsningar, seminarier, gruppuppgifter, individuella uppgifter under handledning; litteraturgranskning; studiebesök; muntlig presentation.
Arbete under kursens del 2 sker i grupp, men den resulterande uppgiften presenteras och bedöms individuellt (se examination).
Grupparbeten, seminarier och studiebesök är obligatoriska. Frånvaro från obligatoriska delar skall kompenseras med extra individuella uppgifter med likartat lärandemål.
Examination
Den individuella examinationen består av: a. en skriftlig presentation av en utvärderingsplan b. en muntlig examination, där planen presenteras för lärare och medstudenter och där metoderna diskuteras.
Betyg ”Godkänd” (G) i båda delprov krävs för betyg ”Godkänt” i examinationen. Betyg ”Väl godkänd” (VG) i båda delprov krävs för motsvarande betyg i examinationen
Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursen ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk kurslitteratur består av vetenskapliga artiklar, rapporter och diverse material relaterade till utvärderingsmetodik och/eller till ämnesområde som omfattas av projektarbetet. Litteraturen delas ut under kursens gång.