Kursplan för

Epidemiologiska metoder för effektutvärdering av folkhälsoinsatser, 10 hp

Epidemiological Methods for Outcome Evaluation of Public Health Interventions, 10 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2020.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT20 , HT21 , HT23 , HT24
Kurskod
4FH094
Kursens benämning
Epidemiologiska metoder för effektutvärdering av folkhälsoinsatser
Hp
10 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Folkhälsovetenskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden PHS
Datum för fastställande
2018-11-09
Reviderad av
Utbildningsnämnden GPH
Senast reviderad
2020-04-07
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2020

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E)".

Att studenten med godkänt resultat genomfört kurser motsvarande 45 högskolepoäng inom respektive inriktning på Masterprogrammet i folkhälsovetenskap.

För tillträde till kursen skall studenten ha genomgått kurserna 4FH083, 4FH082 och 4FH086 inom programmet, eller på annat sätt ha tillgodogjort sig motsvarande kunskaper.

Mål

Det övergripande målet med kursen är att förse studenterna med teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter inom utvärderingar av komplexa folkhälsoinsatser. Efter genomgången kurs ska studenterna kunna:

  • Formulera frågeställningar som är relevanta för utvärdering av resultatet av specifika projekt/interventioner
  • Diskutera för- och nackdelar med olika studiedesigner för utvärdering v.g. vetenskaplig stringens (kausal inferens), tillämpbarhet och kostnader
  • Identifiera möjliga felkällor (särskilt confounding) när det gäller att dra slutsatser om ett kausalt samband mellan en intervention och dess utfall
  • Identifiera datakällor för en utvärderingsstudie
  • Föreslå en utvärderingsplan, inklusive metoder för insamling och analys av data, för en förebyggande eller hälsofrämjande intervention inom ett visst område
  • Motivera val av föreslagna utvärderingsplaner utifrån: evidensgrad, validitet, beslutsfattarnivå och kostnader
  • Skissera en kommunikationsplan för att sprida resultatet av utvärderingar i olika sammanhang
  • Beskriva de möjliga vetenskapliga och policymässiga implikationerna av resultaten av utvärderingen

Innehåll

Kursen består av två delar:

1. Del 1 (3 veckor) består av föreläsningar, seminarier och interaktiva workshops med fokus på de teoretiska kunskaperna (lärandemål a-d)

2. Del 2 (3 veckor) består av självständigt och grupparbete under handledning för att utveckla en plan för utfallsutvärdering relaterad till en konkret intervention (applikationsfall), där de teoretiska kunskaperna tillämpas (lärandemål e-h)

Applikationsfallet består av något av följande: 1. en av studenten planerad intervention,  2. en pågående eller avslutad intervention på förslag av kursledare, eller 3. ett hypotetiskt fall.

Exempel på folkhälsoområden för applikationsfall är: smittsamma sjukdomar, tobaksrökning, riskbruk av alkohol, främjande av fysisk aktivitet, övervikt och fetma, säkerhetsfrämjande och olycksfallsförebyggande arbete, reproduktiv hälsa.
 

Arbetsformer

En kombination av arbetsformer kommer att användas: föreläsningar, seminarier, gruppuppgifter, individuella uppgifter under handledning; litteraturgranskning; studiebesök; muntlig presentation.

Arbete under kursens del 2 sker i grupp, men den resulterande uppgiften presenteras och bedöms individuellt (se examination).

Grupparbeten, seminarier och studiebesök är obligatoriska. Frånvaro från obligatoriska delar skall kompenseras med extra individuella uppgifter med likartat lärandemål.

Examination

Den individuella examinationen består av: a. en skriftlig presentation av en utvärderingsplan b. en muntlig examination, där planen presenteras för lärare och medstudenter och där metoderna diskuteras.

Betyg ”Godkänd” (G) i båda delprov krävs för betyg ”Godkänt” i examinationen.  Betyg ”Väl godkänd” (VG) i båda delprov krävs för motsvarande betyg i examinationen

Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.

Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk kurslitteratur består av vetenskapliga artiklar, rapporter och diverse material relaterade till utvärderingsmetodik och/eller till ämnesområde som omfattas av projektarbetet. Litteraturen delas ut under kursens gång.