Examensarbete i folkhälsovetenskap, 30 hp
Degree Project in Public Health Sciences, 30 credits- Kurskod
- 4FH100
- Kursens benämning
- Examensarbete i folkhälsovetenskap
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Folkhälsovetenskap
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden GPH
- Datum för fastställande
- 2020-10-22
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2021
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
För tillträde krävs att studenten med godkänt resultat genomfört kurser inom respektive inriktning på Masterprogrammet i Folkhälsovetenskap motsvarande 60 hp.
Mål
a) Kunskap och förståelse
För godkänt examensarbete ska studenten visa goda eller mycket goda ämnes- och metodkunskaper på en forskningsförberedande nivå inom den valda inriktningen.
b) Färdighet och förmåga
För godkänt examensarbete ska studenten visa god eller en mycket god förmåga och färdigheter i:
Att kritiskt och självständigt kunna identifiera, formulera och hantera komplexa frågeställningar relevanta inom ämnet folkhälsovetenskap.
Att självständigt kunna identifiera relevanta informationskällor, utföra litteratursökningar, värdera litteraturens relevans inklusive att använda korrekt referenshantering.
Att kunna reflektera kring och tillämpa för examensarbetet lämplig ansats, design, val av lämpliga metoder för datainsamling och analys.
Att självständigt kunna lägga upp en tidsplan och följa den.
Att kritiskt värdera och kunna integrera samt använda kunskap förvärvad i programmets kurser.
Att argumentera sakligt och tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt i författandet av examensarbetet.
c) Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänt examensarbete ska studenten visa en god eller mycket god förmåga och färdigheter i:
Att diskutera och försvara det egna examensarbetet vid ett offentligt seminarium.
Att bedöma och värdera sin egen förmåga och självständigt ta ansvar för att inhämta den kunskap som behövs för att färdigställa uppsatsen.
Att använda ett forskningsetiskt förhållningssätt inklusive att tillämpa allmänna etiska principer i det egna examensarbetet.
Att bedöma och kritiskt granska utifrån relevanta vetenskapliga och etiska aspekter annan students examensarbete.
Att kunna reflektera och diskutera forskningsprojektets möjligheter och begränsningar ur ett befolkningsperspektiv.
Innehåll
Kursen ger studenten möjlighet att fördjupa sig på en forskningsförberedande nivå inom Folkhälsovetenskap och vald inriktning (Folkhälsoepidemiologi eller Hälsofrämjande arbete och prevention). Kursen innehåller planering, genomförande och rapportering av en empirisk studie alternativt en systematisk litteraturstudie i form av en vetenskaplig uppsats. Här ingår formulering av vetenskaplig frågeställning, forskningsetiska överväganden, litteraturgranskning, val av design och forskningsmetoder, databearbetning och analys, kritisk granskning och bedömning av resultat, författande, presentation och försvar av vetenskaplig uppsats.
Arbetsformer
Kursens huvudsakliga arbetsform är självständigt arbete med lärarhandledning av institutionen utsedd och/eller godkänd handledare både individuellt och i grupp och därtill de praktiska övningar som uppgiften kräver. I kursen ingår också vetenskaplig diskussion i seminarieform, bedömning av en annan students examensarbete vid ett öppet seminarium samt individuell kunskapsinhämtning via kurslitteratur och litteratur inom eget valt och av institutionen godkänt uppsatsämne.
Ämnet för examensarbetet ska vara i linje med programmets syfte och vald inriktning.
Examination
I examenskraven ingår:
- Att självständigt färdigställa en skriftlig uppsats på engelska baserad på ett folkhälsovetenskapligt relevant ämne
- Att presentera, försvara och diskutera arbetet vid ett offentligt seminarium vid KI
- Att muntligt genomföra en opposition på ett annat examensarbete vid ett seminarium
Uppsatsen ska vara tillgänglig i en slutgiltig version som medger granskning minst 2 veckor innan seminariet. Seminariet får förläggas utanför terminstid om student, handledare och examinator är överens om detta.
Obligatorisk närvaro krävs vid seminarier. Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan student deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
I kursen används betygsgraderna underkänd, godkänd och väl godkänd.
För betyget väl godkänd krävs att uppsatsen lämnas in i tid.
KI:s lokala riktlinjer för omtentamen gäller.
Begränsning av antal provtillfällen.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
New York : Oxford University Press, 2002 - viii, [3], 223 s. ISBN:0-19-513553-9 LIBRIS-ID:8277144 Sök i biblioteket
4. ed : Oxford : Blacwell Science, 2002 - xi, 817 s. ISBN:0-632-05257-0 LIBRIS-ID:8293285 Sök i biblioteket
5th ed. : Oxford : Oxford University Press, cop. 2015 - XX, 363 s. ISBN:9780190235079 LIBRIS-ID:2ctf4t580cn9f3zs Sök i biblioteket
MRC, 2015 URL: Developing and evaluating complex interventions