Globala sjukdomsbördan, 9 hp
Global Burden of Disease, 9 credits- Kurskod
- 4GB001
- Kursens benämning
- Globala sjukdomsbördan
- Hp
- 9 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Global hälsa
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden GPH
- Datum för fastställande
- 2024-10-11
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2025
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- Analysera den globala sjukdomsbördan, inklusive variationer över tid, mellan inkomstnivåer, regioner och befolkningar med hjälp av hälsosystem- och epidemiologiska data
- Diskutera konsekvenserna av dessa variationer för globala hälsoprioriteringar.
- Analysera sjukdomsbörda, trender och bestämmandefaktorer för icke-smittsamma sjukdomar, infektionssjukdomar, psykisk hälsa, sexuell och reproduktiv hälsa, mödrahälsa, nyföddas, barns och ungdomars hälsa, samt nutritionsrelaterade sjukdomar och skador.
- Förklara vacciners roll när det gäller att förebygga och minska den globala sjukdomsbördan.
- Analysera effekterna av minskad barnadödlighet och fertilitet på den globala befolkningstillväxten och förändringar i den globala sjukdomsbördan.
- Tillämpa epidemiologiska-, medicinska-, sociala-, etiska- och systemperspektiv i analysen av den globala sjukdomsbördan.
Innehåll
Kursen bygger på de begrepp som introduceras i En introduktion till global hälsa genom en detaljerad analys av den globala sjukdomsbördan. Att förstå den globala sjukdomsbördan är centralt inom global hälsa eftersom det hjälper till att identifiera de viktigaste hälsoproblemen som påverkar olika befolkningar och vägleder beslutsfattandet om resursfördelning och interventioner. Genom att studera hur sjukdomar varierar mellan regioner, inkomstnivåer och över tid kommer studenterna att få en tydligare förståelse för hur dessa skillnader påverkar globala hälsoprioriteringar.
Kursen omfattar en rad olika orsaker till sjukdom och ohälsa, inklusive både smittsamma och icke-smittsamma sjukdomar, mental hälsa, nutrition och skador. Studenterna kommer att använda epidemiologiska data och data om hälsosystem för att analysera orsakerna till och fördelningen av sjukdomar. Sexuell och reproduktiv hälsa samt hälsa hos nyfödda, barn och ungdomar utforskas också inklusive hur dessa områden samverkar med bredare sociala faktorer och hälso- och sjukvårdssystem.
Vacciner spelar en viktig roll för att minska sjukdomsbördan och kursen kommer att titta på verkliga exempel, såsom insatser för att minska mässling och polio genom vaccinationsprogram. Studenterna kommer också att utforska demografiska trender, som minskad barnadödlighet och fertilitet och hur dessa påverkar befolkningstillväxt och förändringar i sjukdomsmönster. Kursen bygger vidare på introduktionskursen och hjälper studenterna att tillämpa epidemiologiska, medicinska, sociala, etiska och systemperspektiv för att analysera globala hälsoutmaningar.
Arbetsformer
Lärandeaktiviteterna omfattar interaktiva föreläsningar, seminarier, praktiska övningar och peer-learning genom grupparbeten.
Examination
Kursen examineras genom gruppuppgifter som bedöms med betygen underkänd eller godkänd och en individuell skriftlig tentamen som bedöms med betygen underkänd, godkänd eller väl godkänd. För att bli godkänd på kursen krävs godkänt resultat på gruppuppgifterna och den skriftliga tentamen. För betyget väl godkänd på kursen krävs betyget godkänd på gruppuppgifterna och betyget väl godkänd på den skriftliga tentamen. Dessutom måste alla obligatoriska delar av kursen vara genomförda för att bli godkänd.
Obligatoriskt deltagande
Deltagande i seminarier, praktiska övningar, grupparbeten och sluttentamen är obligatoriskt.
Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i obligatoriska utbildningsinslag eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfällen räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Jones and Bartlett Learning, 2018 LIBRIS-ID:22540864