Kursplan för

Hälsosystem och policy i praktiken, 7,5 hp

Health Systems and Policy in Practice, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2025.
Kurskod
4GB002
Kursens benämning
Hälsosystem och policy i praktiken
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Global hälsa 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden GPH
Datum för fastställande
2024-10-11
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2025

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs kunna: 

  • Förklara hur hälsopolicyer skapas, inklusive de faktorer som påverkar processen och den roll som maktskillnader mellan hälsosystemets aktörer spelar. 
  • Analysera utmaningar i samband med införandet av policyer och föreslå strategier för att förbättra följsamheten till policyer. 
  • Genomföra en intressentanalys och föreslå praktiska strategier för att främja hälsopolitiska agendor. 
  • Diskutera betydelsen av policy briefs för att kommunicera resultat till olika målgrupper. 
  • Tillämpa systemtänkande för att förstå samspelet mellan hälsosystems byggstenar i olika socioekonomiska kontext. 
  • Analysera integreringen av ett genusperspektiv i policyer och hälsosystem. 
  • Bedöma fördelar och begränsningar med olika modeller för finansiering och tillhandahållande av hälso- och sjukvårdstjänster globalt, inklusive etiska aspekter. 
  • Bedöma styrning, vårdpersonal och jämlikhet i ett specifikt hälso- och sjukvårdssystem och föreslå åtgärder för att förbättra dessa områden, med hänsyn till etiska överväganden. 

Innehåll

Denna kurs undersöker hälsosystem och policy, med fokus på de processer och faktorer som påverkar beslutsfattandet. Att förstå hälsosystem och hur policyer skapas är avgörande för global hälsa, eftersom de avgör hur hälso- och sjukvård levereras, vem som har tillgång till den och hur resurser fördelas. Studenterna kommer att använda systemtänkande, som introducerats i tidigare kurser, för att utforska hur olika delar av ett hälsosystem samverkar i olika socioekonomiska miljöer. Kursen tar också upp maktdynamiken mellan aktörer i hälso- och sjukvårdssystemet, t.ex. myndigheter, sjukvård och internationella organisationer, och hur dessa relationer påverkar politiska beslut. 

Kursen behandlar utmaningarna med att genomföra policyer, bland annat begränsade resurser och olika prioriteringar. Studenterna får analysera dessa utmaningar och föreslå praktiska lösningar. Genom intressentanalys kommer studenterna att identifiera nyckelgrupper som är involverade i hälsosystem och lära sig metoder för att underlätta policybeslut. De kommer också att lära sig att skriva policy briefs, ett viktigt verktyg för att kommunicera resultat och rekommendationer till olika målgrupper, till exempel beslutsfattare eller lokala samhällen. 

Med hjälp av ramverk som policytriangeln kommer studenterna att bedöma styrkor och svagheter med olika modeller för finansiering och leverans av tjänster, med hänsyn till etiska överväganden. I slutet av kursen kommer studenterna att kunna utvärdera frågor som rör styrning och föreslå välgrundade åtgärder för att hantera dessa utmaningar, med utgångspunkt i exempel som implementeringen av Universal Health Coverage eller vaccinationsprogram. 

Arbetsformer

Arbetsformerna är interaktiva föreläsningar, individuella- och gruppuppgifter samt projekt. 

Examination

Kursen examineras genom ett individuellt skrivet projektarbete, samt muntliga presentationer och skriftliga rapporter för både individuellt arbete och grupparbete. Kursuppgiften bedöms som underkänd, godkänd eller väl godkänd, medan de muntliga och skriftliga delarna av det individuella arbetet och grupparbetet bedöms som underkända eller godkända. För att bli godkänd på kursen måste studenten uppnå betyget godkänd på projektarbetet samt på både de muntliga och skriftliga delarna av det individuella arbetet och grupparbetet. För betyget väl godkänd på kursen krävs betyget väl godkänd på projektarbetet samt betyget godkänd på grupparbetets muntliga och skriftliga delar. Samtliga obligatoriska moment i kursen måste vara genomförda för godkänt resultat. 

Obligatoriskt deltagande
Deltagande i individuella och grupparbeten, muntlig redovisning av individuella och grupparbeten samt valda föreläsningar är obligatoriskt.

Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i obligatoriska utbildningsinslag eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfällen räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk och rekommenderad litteratur och läromedel kommer att finnas tillgänglig på lärplattformen under kursens gång.