Kvalitativ forskning och metoder 1, 7,5 hp
Qualitative Research and Methods 1, 7,5 credits- Kurskod
- 4GB003
- Kursens benämning
- Kvalitativ forskning och metoder 1
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Global hälsa
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden GPH
- Datum för fastställande
- 2024-10-11
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2025
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- Förklara principerna för epistemologi och kunskapsteori.
- Beskriva vilka frågor som kvalitativ forskning behandlar.
- Förklara hur man gör urval och rekrytering för kvalitativa forskningsprojekt.
- Diskutera metoder och tekniker för kvalitativ forskning.
- Tillämpa färdigheter i intervjuteknik.
- Diskutera hur man bedömer kvalitet i kvalitativ forskning.
- Krtitiskt bedöma vikten av reflexivitet och etik i kvalitativ forskning.
Innehåll
Denna kurs introducerar de grundläggande principerna och metoderna för kvalitativ forskning med focus på deras roll inom global hälsa. Forskning är avgörande för att förstå de sociala, kulturella och beteendemässiga faktorer som formar hälsoutfall och både design och utfall av interventioner. Kursdeltagarna kommer att utforska nyckelbegrepp från vetenskapsfilosofin, såsom epistemologi och kunskapsteori som ligger till grund för kvalitativ forskning. Kursen kommer att förklara vilka frågor som kvalitativ forskning besvarar och hur dessa skiljer sig från frågor som borde snarare besvaras med kvantitativa metoder.
Studenterna utvecklar praktiska färdigheter i urval och att rekrytera deltagare till kvalitativa studier. Kursen introducerar olika datainsamlingsmetoder med fokus på djupintervjuer som en viktig metod för kvalitativ forskning. Genom praktiska övningar får studenterna möjlighet att tillämpa dessa tekniker och lära sig hur man genomför intervjuer på ett korrekt och effektivt sätt. Studenterna kommer också att introduceras till mixed methods där man utforskar hur kvalitativa och kvantitativa metoder kan kombineras för att besvara komplexa forskningsfrågor. Dessa färdigheter kan användas både inom forskning och i praktiskt globalt hälsoarbete, till exempel i programutvärderingar.
Studenterna kommer även att introduceras till tekniker för dataanalys, till exempel tematisk analys, samt att bedöma kvalitet i kvalitativa studier. De kommer att utforska begrepp som reflexivitet och tillförlitlighet för att säkerställa att de kan kritiskt bedöma tillförlitligheten i kvalitativa studier. Etiska överväganden är ett centralt tema, inklusive informerat samtycke, konfidentialitet och forskarens roll, eftersom dessa är avgörande för att säkerställa att kvalitativ forskning bedrivs på ett ansvarsfullt sätt i både akademiska och tillämpade miljöer.
Arbetsformer
Arbetsformerna omfattar föreläsningar, seminarier med fallstudier och interaktiva inlärningsaktiviteter där intervjufärdigheter kan tillämpas.
Examination
Kursen examineras genom en individuell inlämningsuppgift som bedöms med betygen underkänd, godkänd eller väl godkänd. Kursen innehåller även obligatoriska moment där aktivt deltagande krävs. De obligatoriska momenten omfattar grupp- och individuella projekt med skriftliga inlämningar, presentationer och diskussioner vid seminarier samt praktiska övningar. För att bli godkänd på kursen måste studenten uppfylla samtliga fastställda kriterier för de obligatoriska momenten.
Obligatoriskt deltagande
Deltagande i seminarierna, interaktiva lärandeaktiviteter och individuella uppgifter är obligatoriskt.
Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i obligatoriska utbildningsinslag eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfällen räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Obligatorisk och rekommenderad litteratur och läromedel kommer att finnas tillgänglig på lärplattformen under kursens gång.