Kursplan för

Hållbar hälsa och utveckling, 7,5 hp

Sustainable Health and Development, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2026.
Kurskod
4GB005
Kursens benämning
Hållbar hälsa och utveckling
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Global hälsa 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden GPH
Datum för fastställande
2024-10-11
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2026

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs kunna: 

  • Förklara begreppen hållbar hälsa och hållbar utveckling.  
  • Analysera sambanden mellan FN:s mål för hållbar utveckling och deras konsekvenser. 
  • Utvärdera hur de stora hållbarhetsutmaningarna påverkar hälsa, hälsosystem och hälso- och sjukvård. 
  • Analysera hur multisektoriellt samarbete bidrar till förbättrad hälsa och hållbar utveckling.  
  • Tillämpa systemtänkande för att föreslå lösningar som förebygger och hanterar utmaningar inom hållbar hälsa och utveckling.  
  • Beskriva de viktigaste områdena för global hälsodiplomati och hur den tillämpas för att främja hållbar hälsa och utveckling. 
  • Analysera de etiska konsekvenserna av förebyggande insatser och interventioner inom hållbar hälsa och utveckling. 

Innehåll

I den här kursen fördjupar studenterna sin förståelse för hållbar hälsa och utveckling. De kommer att analysera sambanden mellan FNs globala mål för hållbar utveckling (SDG) och med stöd i kunskap från tidigare kurser utforska hur globala hållbarhetsutmaningar som klimatförändringar, extrem fattigdom, ojämlikhet och antimikrobiell resistens påverkar hälsa och hälsosystem. Med ett intersektionellt perspektiv studeras hur dessa utmaningar oproportionerligt påverkar utsatta grupper och förvärrar hälsoskillnader vilket bygger vidare på tidigare diskussioner om jämlikhet och hälsans bestämningsfaktorer. 

Kursen utvecklar studenternas lärande vad gäller vikten av multisektoriellt samarbete och global hälsodiplomati för att främja hållbar hälsa och utveckling. Studenterna kommer att granska konkreta exempel på hur samverkan mellan olika sektorer - som myndigheter, civilsamhället och den privata sektorn - kan förbättra hälsoutfall och stödja framsteg mot de globala målen. Systemtänkande, som introducerats tidigare, kommer att tillämpas för att föreslå och anaysera lösningar på dessa komplexa problem. 

Studenterna kommer att utvärdera de etiska konsekvenserna av olika insatser för att möta hållbarhetsutmaningar med fokus på att främja jämlikhet och undvika att orsaka oavsiktlig skada. Vid kursens slut kommer studenterna att kunna föreslå strategier som inte bara hanterar globala utmaningar utan gör det på ett etiskt ansvarsfullt och rättvist sätt. 

Arbetsformer

Undervisningen består av interaktiva seminarier, grupparbeten och individuella uppgifter, samt en självständig uppgift. Kursen använder sig av flipped classroom-metoden, dvs. studenterna läser litteraturen före undervisningstillfället och kommer väl förberedda för diskussion och aktivt lärande. 

Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande i diskussioner vid seminarier och grupparbeten inklusive redovisningar. Därutöver ska studenten genomföra en individuell skriftlig inlämningsuppgift. För betyget godkänd krävs att studenten har använt, och korrekt refererat till, relevant litteratur samt fört adekvata resonemang kring en hållbarhetsfråga och dess påverkan på hälsa. För betyget väl godkänd krävs att studenten har uppnått väl godkänd nivå på den skriftliga inlämningsuppgiften. 

Obligatoriskt deltagande
Deltagande i seminarier, grupparbeten, presentation och den individuella uppgiften är obligatoriskt.

Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i obligatoriska utbildningsinslag eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfällen räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Obligatorisk och rekommenderad litteratur och läromedel kommer att finnas tillgänglig på lärplattformen under kursens gång.