Kvalitativ forskning och metoder 2, 4,5 hp
Qualitative Research and Methods 2, 4,5 credits- Kurskod
- 4GB006
- Kursens benämning
- Kvalitativ forskning och metoder 2
- Hp
- 4,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Global hälsa
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden GPH
- Datum för fastställande
- 2024-10-11
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2026
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- Tillämpa metoder för fokusgruppsdiskussioner.
- Tillämpa metoder för insamling av observationsdata.
- Förklara de metodologiska grunderna för analys av sekundärdata.
- Genomföra avancerad kvalitativ dataanalys.
- Diskutera teorins roll i tillämpningen av kvalitativa metoder.
- Diskutera reflexivitet, tillförlitlighet och etik vid avancerad kvalitativ datainsamling och analys.
Innehåll
Kursen bygger på grundläggande färdigheter från Kvalitativ forskning och metoder 1 och låter studenterna utveckla sin förmåga att använda kvalitativa forskningsmetoder och analysera data. Fokus ligger på mer avancerade tekniker, som att genomföra fokusgruppsdiskussioner, samla in kvalitativa observationer och analysera sekundärdata. Dessa metoder är viktiga för att förstå sociala och beteendemässiga faktorer inom global hälsa och gör det möjligt att samla in data från olika källor.
Studenterna får erfarenhet av att planera och genomföra fokusgruppsdiskussioner samt skapa en miljö som främjar öppen och meningsfull dialog. Kursen tar också upp metoder för insamling av observationell data vilket ger studenterna verktyg för att systematiskt observera och analysera beteenden och interaktioner mellan människor i olika sammanhang och deras miljö. Dessutom introduceras de till analys av sekundärdata, inklusive sociala medier och internetforskning, vilket breddar deras förmåga att använda befintliga kvalitativa datakällor.
Kursen betonar avancerad kvalitativ dataanalys som omfattar både induktiva och deduktiva tillvägagångssätt och lär studenterna att genomföra denna analys genom att integrera forskningsfrågor, aspekter av studiedesign, urval och analystyp. Etiska överväganden, pålitlighet och reflexivitet är centrala begrepp genom hela kursen, vilket hjälper studenterna att reflektera över sin roll i forskningen och arbeta med hög etisk standard. Efter kursen kommer studenterna att kunna använda och generera kunskap baserat på dessa avancerade metoder både i forskning och i praktiskt globalt hälsoarbete.
Arbetsformer
Arbetsformerna omfattar föreläsningar, seminarier med fallstudier och interaktiva inlärningsaktiviteter där färdigheter i fokusgruppsdiskussioner och tematisk dataanalys kan utvecklas.
Examination
Kursen examineras genom en individuell inlämningsuppgift som bedöms med betygen underkänd, godkänd eller väl godkänd. Kursen kommer även att innehålla obligatoriska moment där aktivt deltagande krävs. För att bli godkänd på kursen måste studenten uppfylla samtliga fastställda kriterier för de obligatoriska momenten.
Obligatoriskt deltagande
Deltagande i grupp- och individuella projekt med skriftliga inlämningar, presentationer, seminarier och praktiska övningar är obligatoriskt.
Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i obligatoriska utbildningsinslag eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfällen räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk och rekommenderad litteratur och läromedel kommer att finnas tillgänglig på lärplattformen under kursens gång