Kursplan för

Kvalitativ forskning och metoder 2, 4,5 hp

Qualitative Research and Methods 2, 4,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2026.
Kurskod
4GB006
Kursens benämning
Kvalitativ forskning och metoder 2
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Global hälsa 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden GPH
Datum för fastställande
2024-10-11
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2026

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs kunna: 

  • Tillämpa metoder för fokusgruppsdiskussioner. 
  • Tillämpa metoder för insamling av observationsdata.   
  • Förklara de metodologiska grunderna för analys av sekundärdata. 
  • Genomföra avancerad kvalitativ dataanalys.  
  • Diskutera teorins roll i tillämpningen av kvalitativa metoder. 
  • Diskutera reflexivitet, tillförlitlighet och etik vid avancerad kvalitativ datainsamling och analys. 

Innehåll

Kursen bygger på grundläggande färdigheter från Kvalitativ forskning och metoder 1 och låter studenterna utveckla sin förmåga att använda kvalitativa forskningsmetoder och analysera data. Fokus ligger på mer avancerade tekniker, som att genomföra fokusgruppsdiskussioner, samla in kvalitativa observationer och analysera sekundärdata. Dessa metoder är viktiga för att förstå sociala och beteendemässiga faktorer inom global hälsa och gör det möjligt att samla in data från olika källor. 

Studenterna får erfarenhet av att planera och genomföra fokusgruppsdiskussioner samt skapa en miljö som främjar öppen och meningsfull dialog. Kursen tar också upp metoder för insamling av observationell data vilket ger studenterna verktyg för att systematiskt observera och analysera beteenden och interaktioner mellan människor i olika sammanhang och deras miljö. Dessutom introduceras de till analys av sekundärdata, inklusive sociala medier och internetforskning, vilket breddar deras förmåga att använda befintliga kvalitativa datakällor. 

Kursen betonar avancerad kvalitativ dataanalys som omfattar både induktiva och deduktiva tillvägagångssätt och lär studenterna att genomföra denna analys genom att integrera forskningsfrågor, aspekter av studiedesign, urval och analystyp. Etiska överväganden, pålitlighet och reflexivitet är centrala begrepp genom hela kursen, vilket hjälper studenterna att reflektera över sin roll i forskningen och arbeta med hög etisk standard. Efter kursen kommer studenterna att kunna använda och generera kunskap baserat på dessa avancerade metoder både i forskning och i praktiskt globalt hälsoarbete. 

Arbetsformer

Arbetsformerna omfattar föreläsningar, seminarier med fallstudier och interaktiva inlärningsaktiviteter där färdigheter i fokusgruppsdiskussioner och tematisk dataanalys kan utvecklas. 

Examination

Kursen examineras genom en individuell inlämningsuppgift som bedöms med betygen underkänd, godkänd eller väl godkänd. Kursen kommer även att innehålla obligatoriska moment där aktivt deltagande krävs. För att bli godkänd på kursen måste studenten uppfylla samtliga fastställda kriterier för de obligatoriska momenten.  

Obligatoriskt deltagande
Deltagande i grupp- och individuella projekt med skriftliga inlämningar, presentationer, seminarier och praktiska övningar är obligatoriskt.

Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i obligatoriska utbildningsinslag eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfällen räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk och rekommenderad litteratur och läromedel kommer att finnas tillgänglig på lärplattformen under kursens gång