Kursplan för

Praktisk global hälsa och projektledning, 6 hp

Global Health Practice and Project Management, 6 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2026.
Kurskod
4GB007
Kursens benämning
Praktisk global hälsa och projektledning
Hp
6 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Global hälsa 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden GPH
Datum för fastställande
2024-10-11
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2026

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs kunna: 

  • Kritiskt bedöma globala hälsoaktörers roller, mandat och samarbetsmekanismer i genomförandet av projekt inom global hälsa. 
  • Tillämpa verktyg och färdigheter för projektledning inom global hälsa. 
  • Diskutera viktiga färdigheter och kvalifikationer för projektledning. 
  • Tillämpa tekniker för planering, kostnadsberäkning, budgetering och riskbedömningar. 
  • Bedöma multisektoriella samarbeten avsedda att hantera utmaningar inom global hälsa. 
  • Integrera etiska principer i projektledning av projekt inom global hälsa. 

Innehåll

Den här kursen introducerar principerna för projektledning och hur de tillämpas inom global hälsa. Studenterna lär sig använda verktyg som logiska ramverk, SWOT (strengths, weaknesses, opportunities, and threats)-analys och Gantt-diagram. De utvecklar praktiska färdigheter i planering, budgetering och riskbedömning för att kunna leda projekt effektivt. Kursen fokuserar också på ledarskap inom projekt, inklusive de viktigaste färdigheterna och kvalifikationerna för att hantera team och resurser i projekt inom global hälsa. 

Tvärsektionellt samarbete är ett av kursens centrala teman, och studenterna lär sig hur man etablerar partnerskap och arbetar över sektorsgränser för att hantera globala hälsoutmaningar. De kommer att analysera roller och mandat för olika aktörer inom global hälsa, såsom regeringar, civilsamhällesorganisationer och internationella organisationer, och studera hur dessa aktörer samarbetar för att implementera projekt. Etiska principer integreras i kursen för att säkerställa att studenterna kan hantera projekt på ett ansvarsfullt sätt och fatta beslut som följer etiska riktlinjer. 

Studenterna får också praktisk erfarenhet genom studiebesök hos organisationer som SIDA och UNICEF där de kritiskt utvärderar de olika aktörernas roller och samarbetsmodeller. Kursen stärker dessutom studenternas kommunikationsförmåga genom övningar som att skriva debattartiklar och skapa podcasts vilket förbereder dem för att effektivt kunna kommunicera inom globala hälsosammanhang. 

Arbetsformer

Arbetsformerna inkluderar föreläsningar, praktiska övningar i projektledning, studiebesök och grupparbeten med tillämpning av olika projektledningsverktyg. 

Examination

Kursen examineras genom en individuell uppgift som bedöms med betygen underkänt, godkänt eller väl godkänt. Närvaro vid obligatoriska utbildningsinslag är ett krav för godkänt. 

Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i obligatoriska utbildningsinslag eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfällen räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk och rekommenderad litteratur och läromedel kommer att finnas tillgänglig på lärplattformen under kursens gång