Utveckling, implementering och utvärdering av interventioner, 15 hp
Intervention Development, Implementation and Evaluation, 15 credits- Kurskod
- 4GB009
- Kursens benämning
- Utveckling, implementering och utvärdering av interventioner
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Global hälsa
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden GPH
- Datum för fastställande
- 2024-10-11
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2026
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- Tillämpa metoder för utveckling av hälsointerventioner med adekvat samhällsmedverkan.
- Förklara betydelsen av teoretiska ramverk och modeller för beteendeförändring vid utformning och utvärdering av interventioner.
- Jämföra olika experimentella och kvasiexperimentella metoder för utvärdering av interventioner.
- Förklara vilken roll ekonomiska utvärderingar och processutvärderingar spelar i utvärderingen av interventioner.
- Diskutera vilka typer av mixed-methods som passar till olika utvärderingar.
- Analysera olika programmatiska, sekundära och primära datakällor som används för utvärdering, inklusive deras relativa styrkor, svagheter och tillämpningar.
- Förklara implementeringsvetenskapens roll i utvärderingen av interventioner inom global hälsa.
- Reflektera över etiska frågor relaterade till interventionsstudier på individ- och samhällsnivå, såsom samtycke, jämlikhet, blindning och vilseledning.
Innehåll
I den här kursen lär sig studenter utveckla, implementera och utvärdera interventioner inom global hälsa, med fokus på brukarmedverkan genom hela processen. Studenterna får kunskap om metoder som inkluderar brukare, som co-design, vilket är viktiga för att säkerställa att insatserna är både relevanta och effektiva. Kursen undersöker även hur modeller för beteendeförändring och andra teoretiska ramverk kan användas för att vägleda utformningen av interventioner.
Studenterna kommer att lära sig olika metoder för att utvärdera interventioner och mäta dess effekter såsom randomiserade studier och kvasiexperimentella studier. Kursen inkluderar också processutvärderingar med mixed methods och ekonomiska utvärderingar vilket ger studenterna en bredare förståelse för hur interventioner kan utvärderas. Under kursens gång utforskas implementeringsvetenskapens roll i att studera globala hälsoinsatser, och studenterna introduceras till hur man anpassar och skalar upp interventioner i olika kontexter.
Etiska överväganden är en viktig del av kursen, med diskussioner om ämnen som samtycke, jämlikhet och blindning, för att säkerställa att studenterna är rustade att hantera etiska utmaningar i interventionsstudier. Vid kursens slut kommer de att ha utvecklat färdigheter i att designa och utvärdera interventioner med hjälp av både kvantitativa och kvalitativa metoder samtidigt som de tacklar etiska och praktiska utmaningar inom global hälsa.
Arbetsformer
Arbetsformerna omfattar föreläsningar, seminarier med exempel på fallstudier, interaktiva inlärningsaktiviteter och gruppövningar.
Examination
Kursen examineras genom en individuell inlämningsuppgift som bedöms med betygen underkänd, godkänd eller väl godkänd. Kursen kommer även att innehålla obligatoriska moment där aktivt deltagande krävs. För att bli godkänd på kursen måste studenten uppfylla samtliga fastställda kriterier för de obligatoriska momenten.
Obligatoriskt deltagande
Deltagande i grupp- och individuella projekt med skriftliga inlämningar, presentationer, seminarier och praktiska övningar är obligatoriskt.
Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i obligatoriska utbildningsinslag eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfällen räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk och rekommenderad litteratur och läromedel kommer att finnas tillgänglig på lärplattformen under kursens gång.