Kursplan för

Applicerat projekt i global hälsa, 15 hp

Applied Global Health Project, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2026.
Kurskod
4GB010
Kursens benämning
Applicerat projekt i global hälsa
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Global hälsa 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden GPH
Datum för fastställande
2024-10-11
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2026

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E. Godkänt på kurserna En introduktion till global hälsa, Globala sjukdomsbördan och Hälsosystem och policy i praktiken. Studenter måste också säkra en praktikplats hos en värdinstitution som arbetar med global hälsa innan hen kan registrera sig på kursen. 

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs kunna: 

  • Integrera på en arbetsplats inom global hälsa, förstå organisationskulturen och anpassa personliga projektmål till organisationens mål. 
  • Förstå hur aktörer inom global hälsa arbetar med projekt i praktiken, inklusive interdisciplinära strategier och tillvägagångssätt. 
  • Tillämpa principer och verktyg för projektledning och genomförande i praktiken.  
  • Reflektera över etiska överväganden i arbete med global hälsa i praktiken.  
  • Reflektera över sina erfarenheter, utmaningar och tillämpbarheten av teoretisk kunskap. 

Innehåll

Denna valbara kurs ger studenterna möjlighet att omsätta sin teoretiska och metodologiska kunskaper i praktiken genom en praktikplats hos en organisation, företag eller forskargrupp vars arbete är relevant för global hälsa. Studenterna ansvarar själva för att ordna sin praktikplats, vilket ska godkännas av kursledningen innan kursen startar. Under praktiken fokuserar studenten på att integreras i arbetsplatsens verksamhet, förstå hur organisationen fungerar och se till att deras egna projektmål överensstämmer med organisationens mål. 

I arbetet med projekt inom global hälsa kommer studenterna använda de projektledningsverktyg som de lärt sig i tidigare kurser, till exempel för att planera och budgetera projekt samt ansöka om etiktillstånd och finansiering. De får också en chans att se hur organisationer arbetar interdisciplinärt i praktiken. En viktig del av kursen är att reflektera över de etiska utmaningar som uppstår inom dessa projekt och hur dessa kan hanteras. 

Förutom att utveckla praktiska färdigheter uppmanas studenterna att reflektera över sina erfarenheter, analysera de utmaningar de mött och hur de har kunnat tillämpa deras akademiska kunskaper i praktiken. De utvärderar också de mer långgående effekterna av organisationernas arbete och hur de bidraget till dessa. Vid kursens slut kommer studenterna att ha en tydligare förståelse för hur teoretiska begrepp och kunskaper kan appliceras i projekt inom global hälsa. 

Arbetsformer

Arbetsformerna omfattar arbete under handledning vid värdorganisationen och seminarier. 

Examination

Kursen examineras genom en kombination av en skriftlig projektplan i början av kursen (underkänd eller godkänd), en reflekterande dagbok under praktikperioden (underkänd, godkänd eller väl godkänd), en muntlig presentation i slutet av kursen (underkänd eller godkänd) och en utvärdering av handledaren vid värdorganisationen (underkänd eller godkänd). För att uppnå betyget väl godkänd på kursen krävs att studenten blir godkänd på samtliga moment och får betyget väl godkänd på den reflekterande dagboken. 

Obligatoriskt deltagande
Deltagande i praktikplats och slutseminarium är obligatoriskt.

Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i obligatoriska utbildningsinslag eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfällen räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk och rekommenderad litteratur och läromedel kommer att finnas på lärplattformen under kursens gång.