Kursplan för

Syntetisera och applicera evidens, 6 hp

Synthesizing and Applying Evidence, 6 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2026.
Kurskod
4GB011
Kursens benämning
Syntetisera och applicera evidens
Hp
6 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Global hälsa 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden GPH
Datum för fastställande
2024-10-11
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2026

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E. Godkänt på kurserna En introduktion till global hälsa, Globala sjukdomsbördan och Hälsosystem och policy i praktiken. 

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs kunna: 

  • Förklara principer, styrkor, svagheter och nyckelbegrepp relaterade till systematiska- och scopingöversikter. 
  • Självständigt formulera studiehypoteser som lämpar sig för att besvaras genom litteraturöversikter. 
  • Genomföra en systematisk litteratursökning. 
  • Reflektera över användningen av metaanalys och andra former av metasyntes i översikter. 
  • Kritiskt granska och kvalitetsbedöma publicerade systematiska- och scopingöversikter. 
  • Skriva ett studieprotokoll för en systematisk eller scopingöversikt. 
  • Kommunicera resultaten av litteraturöversikter till olika målgrupper.  
  • Diskutera etiska överväganden i systematiska och scopingöversikter.

Innehåll

I den här valbara kursen får studenterna lära sig om principerna och metoderna bakom systematiska översikter och scopingöversikter som är centrala verktyg för att syntetisera evidens inom global hälsa. De kommer att utforska styrkor och begränsningar med dessa metoder och utveckla praktiska färdigheter i att genomföra systematiska litteratursökningar, dataextraktion och kvalitetsbedömning. Med stöd av sina tidigare kunskaper om hur forskningsfrågor designas lär sig studenterna att formulera forskningsfrågor som passar för systematiska och scopingöversikter 

Under kursen kommer studenterna att introduceras till metaanalys och andra former av metasyntes och reflektera över hur dessa metoder kan bidra till evidensbaserat beslutsfattande inom global hälsa. Genom att använda sina kunskaper om både kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder kommer de att undersöka hur metasynteser kan användas för att kombinera resultat från flera studier och ge underlag för säkrare slutsatser. Kursen inkluderar också att skriva studieprotokoll för systematiska översikter eller scoping reviews, vilket ger studenterna möjlighet att tillämpa sina kunskaper i praktiken. 

Kursen undersöker även hur literaturöversikter kommuniceras till olika målgruppen och bygger vidare på tidigare undervisning om hur dessa används för att påverka policy. Vid kursens slut kommer studenterna att ha utvecklat färdigheter i att genomföra literaturöversikter och förstå deras betydelse för att förbättra och förstå evidensläget inom global hälsa. De kommer också att vara rustade att hantera de etiska utmaningar som kan uppstå vid genomförandet av systematiska översikter och scopingöversikter. 

Arbetsformer

Arbetsformerna omfattar föreläsningar, seminarier, diskussion av översiktsartiklar, peer review och att skriva ett granskningsprotokoll. 

Examination

Kursen examineras baserat på individuella uppgifter (underkänt eller godkänt) inklusive att skriva ett protokoll fö en literaturöversikt (underkänt, godkänt eller väl godkänt). För väl godkänt på kursen krävs att alla individuella uppgifter godkänns samt att studenten får väl godkänt på protokollet. 

Obligatoriskt deltagande
Deltagande i seminarier, diskussioner av översiktsartiklar och referentgranskningar är obligatoriskt.

Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i obligatoriska utbildningsinslag eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfällen räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk och rekommenderad litteratur och läromedel kommer att finnas tillgänglig på lärplattformen under kursens gång.