Examensarbete i global hälsa, 30 hp
Degree Project in Global Health, 30 credits- Kurskod
- 4GB013
- Kursens benämning
- Examensarbete i global hälsa
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Global hälsa
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden GPH
- Datum för fastställande
- 2024-10-11
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2027
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E. Godkänt på kurserna En introduktion till global hälsa, Globala sjukdomsbördan och Hälsosystem och policy i praktiken, Kvalitativ forskning och metod 1, Kvalitativ forskning och metod 2, Kvantitativ forskning och metod 1 och Kvantitativ forskning och metod 2.
Mål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- Demonstrera hur ett forskningsprojekt inom global hälsa utvecklas från problemidentifiering till studiedesign, datainsamling, analys och tolkning.
- Tillämpa lämpliga metoder för datainsamling och analys med hänsyn till validitet och reliabilitet.
- Skriva en uppsats som dokumenterar forskningsprocessen, dess resultat, förhållande till tidigare forskning inom området och betydelse för global hälsa.
- Försvara sitt forskningsarbete vid ett offentligt seminarium.
- Utvärdera vetenskapliga och etiska överväganden avseende egen och andras forskning.
Innehåll
I den här kursen genomför studenterna ett självständigt forskningsprojekt inom global hälsa, från att identifiera ett problem till att designa studien, samla in data, analysera och tolka resultaten. Varje student arbetar under handledning av minst en disputerad forskare. Kursen inleds med att studenterna lämnar in en projektskiss som sedan vidareutvecklas till en projektplan och slutligen till en uppsats. Under kursens gång kommer studenterna att använda metoder för datainsamling och analys från tidigare kurser.
Studenterna kommer att skriva en detaljerad uppsats som inkluderar den teoretiska bakgrunden, forskningsfrågorna, metodiken, etiska aspekter, resultat och hur deras resultat förhåller sig till befintlig forskning inom global hälsa. Förutom att arbeta med sina egna projekt kommer de också att granska sina kurskamraters arbete både vetenskapligt och etiskt.
Kursen avslutas med ett offentligt seminarium där studenterna försvarar sitt forskningsprojekt, presenterar sina resultat och förklarar deras betydelse. Detta ger dem en chans att visa sin förmåga att kommunicera forskningsresultat och delta i vetenskapliga diskursen. Vid kursens slut kommer studenterna att ha genomfört ett omfattande forskningsprojekt och fått värdefull erfarenhet av forskningsprocessen samtidigt som de bidrar till kunskapsutvecklingen inom global hälsa.
Arbetsformer
Kursen genomförs i huvudsak genom självständigt arbete. Varje student kommer att ha minst en handledare som vägleder dem genom forskningsprocessen. Kursen innehåller en serie seminarier som är utformade för att stödja studenterna i olika skeden av deras forskning. Dessa inkluderar ett inledande seminarium för att diskutera projektförslaget, ett halvtidsseminarium för att granska framsteg och ge feedback, och ett slutligt offentligt examinationsseminarium där studenterna ska försvara sin forskning. Aktivt deltagande och återkoppling från kurskamrater är viktiga delar av kursen.
Examination
För godkänt krävs att studenten självständigt förbereder och lämnar in en skriftlig uppsats på engelska baserat på ett relevant ämne inom global hälsa. Studenten behöver också presentera, försvara och diskutera uppsatsen vid de offentliga examinationsseminarierna. Slutligen ska studenten muntligt agera som opponent på en annan uppsats.
Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i obligatoriska utbildningsinslag eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Obligatoriskt deltagande
Deltagande i förslaget, halvtids- och slutseminarier är obligatoriskt.
Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfällen räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk och rekommenderad litteratur och läromedel kommer att finnas tillgänglig på lärplattformen under kursens gång.